اخبار
کد خبر : 934 ۱۳۹۴/۰۸/۱۱   

سمن‌ها را پایشگر برنامه‌های خود می‌دانیم

*برای شناخت وضعیت زنان و خانواده از دو رویکرد ایستا و پویا استفاده کردیم

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: سمن‌ها برای رفع مسایل زنان به ویژه زنان استان خود فعالیت‌ می‌کنند و تعاملی نیز بین سمن‌ها و دولت صورت می‌گیرد چرا که ما سمن‌ها را پایشگر برنامه‌های خود می‌دانیم.

به گزارش نای قلم، اطهره نژادی امروز در گفت و گوی خبری اظهار کرد: ما معتقدیم که نباید حوزه امور زنان تنها از سوی قشر زنان کشور مورد توجه قرار گیرد بر همین اساس همکاری‌های شبکه‌ای را تعریف کردیم و برای اولین بار در حوزه زنان، همکاری‌های شبکه‌ای دولت با دولت، دولت با سمن و سمن با سمن تعریف شده است.

وی افزود: برای حل مسائل زنان، مشکلات و مسایل این قشر از جامعه را به دستگاه‌های دولتی هر یک از شهرها اعلام کردیم و آنان مشخص کردند که تا چه حدی می‌توانند به نفع زنان گام بردارند.

نژادی اضافه کرد: برای برنامه‌ریزی در امور زنان و خانواده کشور و برای شناخت وضعیت زنان و خانواده از دو رویکرد ایستا و پویا استفاده کردیم بر همین اساس برای شناخت ضرورت‌ها اطلس وضعیت زنان کشور می تواند در این زمینه موثر باشد به طوری که براساس آمارهای مستند کشور، مشکلات و مسایل زنان در استان‌های مختلف به ما نشان داده می شود و براساس شاخص‌های آماری سازمان‌های مستند کشور از جمله مرکز آمار ایران بنا شده است و ما متوجه می‌شویم وضعیت زنان در چه سطحی قرار دارد آیا از میانگین کشور بالاتر و یا پایین‌تر است و چه مشکلاتی داریم.

به گفته وی اطلاعات و آمار اطلس وضعیت زنان کشور براساس آمار سال 90 است و نشان می‌دهد تا پایان سال 90 کشور چه وضعیتی داشته است اما برای روزآمد کردن اطلاعات وضعیت زنان کشور سامانه پیامکی 101 بسیار به ما کمک کرده است .

نژادی اظهار کرد: سامانه 101 برای ارتباط مستقیم مردم با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برنامه‌ریزی شده است و مردم از نقاط مختلف کشور به ما پیام می‌دهند و مشکلات و مسایل حوزه زنان را اعلام می‌کنند و صرفا به مطالبات فردی زنان کشور محدود نمی‌شود بر این اساس ما می‌دانیم مسئله زنان به طور خاص در منطقه آذربایجان چه مواردی است و در سایر نقاط کشور چیست؟ ما در حال آنالیز و بررسی این مسایل هستیم تا بتوانیم به روز در جریان مسایل حوزه زنان باشیم.

وی در ادامه سخنان خود از برگزاری پنجمین نشست منطقه‌ای سمن‌های زنان با حضور شهین‌دخت مولاوردی در استان آذربایجان غربی خبر داد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: در این نشست یک کارگاه آموزشی دو روزه برای آشنایی با مفاهیم شبکه‌سازی و راه‌های هم افزایی و همکاری بین سمن‌ها برگزار خواهد شد تا تمام سمن‌های کشور بتوانند در شرایطی که با کمبود منابع وکمبود زمان مواجه هستند از تخصص‌ و منابع یکدیگر به نحو مطلوب استفاده کنند و داشته‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا در نهایت به اهداف خود برسند.

نژادی هدف از این برگزاری چنین برنامه‌هایی را احیای جامعه مدنی دانست و گفت: باید پس از برگزاری چنین نشست‌هایی، جامعه مدنی بتواند توانمندی‌های خود را پیدا کنند و در یک تعامل جدی با دولت وارد شوند تا براساس تعریفی که سمن‌ها دارند نگاه نظارتی و فرآیندهای توسعه به درستی اعمال شود. در مراسم افتتاحیه پنجمین نشست شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، معاون سیاسی امنیتی استاندار و مدیرکل امور زنان استان برگزار خواهد شد و در مراسم اختتامیه نیز مدیران کل امور اجتماعی و مدیران کل زنان تمام استان‌های یاد شده حضور خواهند داشت.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در مورد بازخورد و بازتاب برگزاری دوره‌های قبلی این نشست‌های منطقه‌ای با سمن‌ها در کشور گفت: با توجه به اینکه دولت اجازه شبکه‌سازی ندارد و قادر به سمن‌سازی و شبکه‌سازی نیست ما فقط مفاهیم را به سمن‌های زنان آموزش می‌دهیم و در راستای توانمندسازی جامعه مدنی گام بر می‌داریم که آنها بدانند در استانشان کدام سمن‌ها وجود دارد و با استان‌های مجاور که معمولا از نظرشرایط اجتماعی و اقلیمی و فرهنگی شبیه هستند بتوانند ارتباط و تعامل خوبی برقرار کنند.

وی ادامه داد: پس از آن به آنها می‌گویم که دست یاری یکدیگر را بگیرید و مشکلات زنان استان خود را حل کنند، خوشبختانه بازتاب بسیار خوبی که ما از نشست‌های منطقه‌ای داشته‌ایم این بوده که استان‌ها تک‌ تک شروع کردند برای سمن‌های خود دوره‌های آموزشی در موضوعات مختلف برگزار کردند و فرآیند توانمندسازی در حال ادامه است و این شبکه‌های انی جی او مجازی به عنوان اولین قدم ایجاد شده است. همچنین در شبکه‌های مجازی و اجتماعی شبکه‌هایی مانند گروه‌های تلگرامی را راه اندازی کردند که اینها فعالیت‌ها و مشکلات خود را به اشتراک می‌گذارند هم اکنون در حال بازدید و رصد چهار گروه از شبکه‌هایی که نشست‌های قبلی برگزار شده می‌پردازیم که خود ان جی او ها بدون اینکه از دولت خواسته‌ای داشته باشند به صورت خودجوش با یکدیگر تعامل و همکاری دارند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا