Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 9324 ۱۳۹۸/۱۱/۱۲   ۲۰:۱۹:۰۳

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی خبر داد
معافیت دفاتر خدمات مسافرتی و جهان‌گردی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از معافیت دفاتر خدمات مسافرتی و جهان‌گردی فعال در حوزه ورود گردشگران خارجی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خبر داد.

به‌گزارش نای قلم، جلیل جباری در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۳ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، صادرات کالا و خدمات به خارج کشور از طریق مبادی خروجی رسمی، مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نیستند، ضمن این‌که، طبق بند 5 تصویب‌نامه مورخ ۱۵ مرداد ۱۳۸۴ شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی، درآمد ارزی ناشی از ارائه خدمات دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت‌های گردشگری به گردشگران خارجی، از مصادیق معافیت صادرات کالا و خدمات بوده و از پرداخت هرگونه عوارض و مالیات معاف است.

وی افزود: بر اساس آنچه در تبصره 3 ماده 10 این لایحه آمده است، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری که در حوزه ورود تورهای گردشگری به کشور فعالیت می‌کنند از پرداخت مالیات و عوارض معاف خواهند بود.

*برگزاری آیین نوروزگاه در استان

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اهمیت نوروز و مراسم نوروزی در فرهنگ ایرانی به ویژه در فرهنگ آذربایجان، آیین نوروزگاه برای چهارمین سال پیاپی در ۶۵ مکان گردشگری استان برگزار می شود.

جباری تصریح کرد: نوروز ۹۹ آیین باستانی نوروزگاه در ۶۵ مکان استان برگزار می‌شود.

به گفته وی، در آیین نوروزگاه بیش از ۱۳۸ برنامه آیینی اعم از بازی‌های سنتی و بومی در مناطق روستایی و شهرهای مختلف اجرا می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: بخشی از مراسم نوروزگاه در بناهای تاریخی و پایگاه‌های میراثی اجرا می شود تا هم مهمانان نوروزی بهره ببرند و هم اینکه مسافران و بازدیدکنندگان با بخشی از آداب و رسوم و فرهنگ این مرز و بوم و آذربایجان‌غربی آشنا شوند.

*بازدید بیش از یک میلیون و ۳۱۷هزار نفر از اماکن گردشگری استان

وی در ادامه اذعان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۳۱۷هزار و ۸۲۵نفر از اماکن گردشگری استان بازدید کرده اند.

به گفته جباری، سال گذشته این تعداد یک میلیون و ۱۰۹ هزار و سه نفر به استان سفر کرده بودند که این تعداد در مقایسه با مدت زمان مشابه ۱۹ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به افزایش ۴۷ درصدی آمار بازدید از مراکز تفریحی توریستی و گردشگری استان طی سال جاری ادامه داد: طی سال جاری آمار اقامت در هتل ها ۴۰.۹ درصدی، در مهمانپذیرها ۶۰ درصد، در هتل آپارتمان ها ۴۸.۹ درصد و امارداقامت در واحدهای بوم گردی نیز رشد ۱۰۰ درصدی دارد.

 *مرمت۷۵ قلم اشیای فرهنگی، تاریخی در استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تصریح کرد: امسال مرمت ۷۵ قلم اشیای فرهنگی، تاریخی در استان انجام شده است.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی دارای ۱۱ موزه تحت پوشش این اداره کل و ۳ موزه مشارکتی است.

جباری با بیان اینکه حدود ۶۰ قلم از اشیای موزه‌های باستان شناسی و مردم شناسی و کاخ موزه باغچه جوق و موزه مهاباد شامل اشیای سفالین و فلزی و شیشه مورد مرمت قرار می‌گیرد، ادامه داد: ۱۲ عنوان پروژه با اعتبار ۵۵۰ میلیارد ریال دهه فجر امسال اعتبار کلنگ زنی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی اظهار داشت: سال گذشته برای بازسازی بیش از ۱۰۰ واحد بنای تاریخی، حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی بر حفظ و نگهداری بناهای تاریخی تاکید کرد و افزود: ۱.۵ میلیارد تومان در سال‌جاری برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی استان صرف شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: یک هزار و ۶۴۰ اثر ملی و ۲۱۲ بنای تاریخی ،۱۰ اثر تاریخی و ۳۷ اثر ناملموس و ۸۷ اثر منقول و ۷۴ اثر نیز تعیین حریم شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی دارای چهار شهر تاریخی خوی، ماکو، ارومیه و تکاب مصوب راه و شهرسازی است، یادآور شد: امسال ۱.۵ میلیارد تومان برای حفاظت از بافت تاریخی این شهرها هزینه شده است.

جباری با اشاره به اینکه طی سال جاری چهار هزار و 300 مورد سرکشی از محوطه های تاریخی استان توسط یگان حفاظت این اداره کل انجام شده است، تصریح کرد: در این راستا ۳۲ نفر حفار غیرمجاز دستگیر و ۱۱ فقره پرونده حقوقی نیز تشکیل شده است.

 مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه طی سال جاری ۵۵ جشنواره فرهنگی تفریحی و گردشگری در استان برگزار شده است یادآور شد: این اداره کل در صدد است برای هر شهرستان یک جشنواره منطبق با آیین ها، آداب و رسوم همان شهرستان برگزار کند که بام نام ریزی های انجام شده برگزاری جشنواره آراز، حسنلو، تکاب و جشنواره گردشگری و صنایع دستی در ارومیه جزیی از این جشنواره هاست.

این مقام مسوول با بیان اینکه شش طرح گردشگری آماده بهره‌برداری طی دهه فجر سال جاری است، گفت: این طرح‌ها شامل چهار واحد اقامتی بوم‌گردی، یک باب هتل و یک سفره‌خانه سنتی است.

جباری با اشاره به اینکه اکثر این طرح‌ها توسط بخش خصوصی در شهرستان‌های ارومیه، پیرانشهر، ماکو و خوی راه‌اندازی می‌شود، افزود: مجموع سرمایه‌گذاری این طرح ها حدود ۱۴۰ میلیارد ریال است که برای ۶۵ نفر به شکل مستقیم اشتغالزایی در پی دارد.

وی با اشاره به دریافت تسهیلات برای طرح‌های گردشگری استان، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۶ طرح گردشگری برای دریافت وام به مراجع مربوط معرفی شده‌اند که برای ۱۷ طرح، تسهیلات مدنظر پرداخت شده‌است.

جباری با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها بالای ۵۰ درصد است و تعدادی از آنها در آینده نزدیک افتتاح می‌شود، ادامه داد: این طرح‌ها شامل ایجاد تاسیسات گردشگری از قبیل هتل، مهمانپذیز، اقامتگاه بوم‌گردی و مرکز تفریحی گردشگری است که پس از دریافت تسهیلات در مرحله ساخت قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی همچنین از صدور موافتنامه اصولی برای متقاضیان ایجاد تاسیسات گردشگری طی سال جاری خبر داد و بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۰ موافقت اصولی برای متقاضیان راه‌اندازی تاسیسات گردشگری صادر شده ‌که برآورد میزان اشتغالزایی آن بیش از ۲ هزار نفر است.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از یک هزار و 600 اثر، تپه، بنا و محوطه تاریخی است؛ کاخ‌موزه باغچه‌جوق ماکو، سه‌گنبد ارومیه، مقبره شمس‌تبریزی خوی، تپه تاریخی حسنلوی نقده، تخت‌سلیمان تکاب، قره‌کلیسا و یا همان کلیسای تادئوس مقدس چالدران از جاذبه‌های گردشگری این استان است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا