اخبار
کد خبر : 9298 ۱۳۹۸/۱۱/۰۷   ۲۰:۴۷:۳۳

یادداشت؛
مشارکت حداکثري عاملی براي تحکيم پايه‌‌هاي دموکراسي و مردمسالاري

 

انتخابات به‌عنوان مهم‌ترين رکن دموکراسي و مردم‌سالاري در نظام‌هاي دموکراتيک به شمار مي‌رود که در آن مردم با حضور ‌در پاي صندوق‌هاي رأي سرنوشت خود و کشورشان را تعيين مي‌کنند، همچنين انتخابات مهم‌ترين عرصه تماس و ارتباط تعيين‌کننده مردم و حکومت‌هاي مردم‌سالار و تنها راه اعمال اراده ملي است.

در جمهوري اسلامي قانونگذار در قانون اساسي که ميثاق ملي است براي نحوه و چگونگي برگزاري انتخابات شرايط و ضوابطي درنظر گرفته به‌نحوي‌که اگر برمبناي آن شرايط انتخابات برگزار شود مي‌تواند متضمن رشد و توسعه ملي و تامين‌کننده آرمان‌هاي ملت ايران باشد.

تحقق اين امر منوط به رابطه‌اي دوسويه مابين مردم به‌عنوان انتخاب‌کننده ازيکسو و کانديدا‌هاي انتخاباتي به‌عنوان انتخاب‌شونده از ديگر سو امکانپذير خواهد بود. به‌طوري که اگر مجريان و ناظران شرايط يک انتخابات آزاد و رقابتي با حضور متنوع نامزد‌هاي تمامي اقشار و گروه‌‌هاي سياسي درون نظام را فراهم کنند در نتيجه انگيز‌ه اي خواهد بود که مردم با علاقه و رغبت بيشتر و مشارکت حداکثري براي تعيين سرنوشت خود در پاي صندوق‌هاي رأي حضور يابند که براي تحکيم پايه‌‌هاي دموکراسي و مردمسالاري امري ضروري و حياتي است.

در شرايط حساس کنوني که نياز به وحدت و انسجام ملي بيش از هر زمان ديگري احساس مي‌شود، ولي به يکباره در مسير تحقق اين مولفه مهم و سرنوشت‌ساز موانعي ايجاد شده که اگر اين موانع و مشکلات دراين بازه زماني اندک تا انتخابات پيش رو رفع نشود موجب ايجاد يأس و نااميدي و يا سرخوردگي حداقل بيش از 70 درصد جامعه گشته و خسارات و لطماتي جبران‌ناپذير در پي خواهد داشت.

در صدر اين نوشتار گفته شد که انتخابات اساسي‌ترين اصل براي مشارکت مردم درحق تعيين سرنوشتشان است اما شرايطي به وجود آمده که موجب شده جمع کثيري از سرآمدان و نيرو‌هاي شاخص و درجه اول جريان اصلاحات حاضر به ثبت نام و حضور در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي نشوند و از تعداد اندک شمار ثبت نام شده‌ها نيز جمع کثيري در مرحله بررسي صلاحيت‌ها ردصلاحيت شده و عملا اعمال مشارکت در حق تعيين سرنوشت از بخش و سيعي از جامعه سلب شود.

ردصلاحيت گسترده نامزد‌هاي انتخاباتي مجلس يازدهم مبين اين مدعاست. البته در اين دوره پديده نوظهوري رخ داده و ترکيب هيات‌هاي اجرايي به نوعي طرح‌ريزي شده که مي توان اذعان داشت کفه ترازوي معتمدين به سمت جناح رقيب اصلاحات سنگيني کرده و برخلاف رويه معمول با رد صلاحيت جمعي از چهره‌‌هاي شاخص کار هيات‌هاي نظارتي را آسانتر کرده است؛ امري که در انتخابات‌هاي گذشته بي‌سابقه و يا حداقل کم‌سابقه بوده است. هيات نظارت شوراي نگهبان نيز با رد صلاحيت تعداد باقيماند‌ه‌اي از کانديدا‌هاي انتخاباتي را که از چهره‌‌هاي شاخص و کارآمد بوده و عمدتا از طيف سياسي خاصي هستند را که بيشترشان برمبناي بند‌هاي پنج‌گانه ماده 28 قانون انتخابات رد صلاحيت و به اين طريق بخش وسيعي از ملت را از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن محروم کرده است و مي‌توان گفت تداوم اين گونه رفتار سليقه‌اي و يا فراقانوني هيات‌هاي نظارت تهديدي جدي براي جمهوريت و اسلاميت نظام به شمار مي‌رود. با اين وصف به مصداق ضرب المثل سالي که نکوست از بهارش پيداست پيش‌بيني انتخاباتي حداقلي با رقابت درون جناحي آن هم ازسوي طيف يا جريان خاصي دور از انتظار نخواهد بود.

حضرت امام خميني(ره) مجلس را در رأس امور و عصاره فضايل ملت دانسته‌اند. حال با اين توصيف جاي سوال است که کدام مجلس در راس امور و عصاره فضايل ملت مي‌تواند باشد؟ مجلسي که برآمده از راي و اراده آحاد مختلف جامعه با سلايق و ايده‌‌هاي متنوع با مشارکت و حضور حداکثري باشد مي‌تواند تامين‌کننده تفکر و انديشه بنيان گذار کبير انقلاب اسلامي حضرت امام مبني بر مجلسي در راس امور و عصاره فضايل ملت باشد؟ يا مجلسي که برآيند چنين نگاهي با انتخاباتي حداقلي، درون جناحي و يکدست و بدون رقابت؟

با توجه به اهميت انتخابات پيش رو مقام معظم رهبري نيز در خطبه‌‌هاي نماز جمعه 27 دي‌ماه تهران فرمودند برادران عزيز، خواهران عزيز، ملت عزيز ايران، حضور ملت ايران مهم‌ترين عامل اقتدار است و اين حضور در جا‌هاي متعددي است، يکي از مهم ترينش انتخابات است. در انتخابات حضور ملت ايران کشور را بيمه مي‌کند، دشمن را مايوس مي‌کند، سعي و تلاش دشمنان بر اين است که با انواع و اقسام حيل نگذارند ملت ايران باشوق در انتخابات شرکت کنند. من عرض مي‌کنم: مردم با شوق و ذوق در انتخابات شرکت کنند. حالا مسائلي است که ان‌شاءا... اگر در آينده زنده بوديم عرض خواهم کرد.

آنچه امروز خواستم عرض بکنم اصل اين قضيه است، مراقبت بکنيد که مبادا دشمن بتواند خواسته خودش را که عبارت است از کمرنگ کردن و بي‌‌‌رونق کردن انتخابات است تحقق ببخشد. حال با مداقه در جايگاه والاي مجلس درنظام جمهوري اسلامي و جميع جهاتي در اين خصوص که از سوي بزرگان و دلسوزان کشور و درک شرايط ويژ‌ه‌اي که در حال حاضر کشورمان با آن روبه‌روست انتظار مي‌رود شوراي نگهبان در راند آخر ماراتن با و سعت نظر و ديدگاه مثبت تعداد بيشتري از رد صلاحيت‌شدگان که درواقع امر مستندات قانوني چندان مستدلي نداشته باشند را تاييد و به صحنه رقابت‌ها برگرداند تا ان‌شاءا... از اين رهگذر شاهد انتخاباتي پر شکوه و مشارکتي باشيم.

محمدعلی خالق نژاد

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا