اخبار
کد خبر : 9291 ۱۳۹۸/۱۱/۰۶   ۲۰:۵۰:۱۱

یک جامعه‌شناس متذکر شد؛
نابودی ساختارهای اجتماعی با تضعیف اعتماد اجتماعی

 

یک جامعه‌شناس گفت: تضعیف اعتماد اجتماعی سبب نابودی تدریجی ساختارهای اجتماعی می شود.

به گزارش نای قلم، امید علی‌احمدی در گفتگویی اظهار کرد: با تضعیف اعتماد اجتماعی مفهوم واقعی جامعه برهم می ریزد زیرا جامعه مرکب از یک جمع نیست.

وی افزود: توسعه اعتماد اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین سرمایه‌های ملی به اعتقاد جامعه شناسان، سبب تقویت مشارکت‌های اجتماعی و توسعه و پیشرفت یک جامعه می‌شود.

این جامعه شناس اضافه کرد: مفهوم اعتماد اجتماعی به صداقت و شفافیت در روابط بین فردی و اجتماعی اشاره می کند.

وی ادامه داد: در واقع صداقت و شفافیت در روابط بین فردی و اجتماعی که سبب ایجاد اهداف ارزشی مشترک می شود، اعتماد اجتماعی را تقویت می کند.

این جامعه شناس تصریح کرد: یکی از مهمترین تبعات مخرب کاهش اعتماد اجتماعی در یک جامعه، تضعیف مشارکت های اجتماعی است.

علی احمدی خاطرنشان کرد: کاهش اعتماد اجتماعی انتظارات متقابل و اقدامات مشترک اقتصادی و اجتماعی را کاهش می دهد و بر این اساس جامعه مطابق با انتظارات عمل نمی کند.

وی با بیان اینکه افزایش شمار گروه‌های اجتماعی نیز مستلزم توسعه اعتماد اجتماعی است؛ گفت: در واقع رشد و افزایش این گروه ها حاکی از توسعه و پیشرفت یک جامعه است.

این جامعه شناس همچنین با تاکید بر اینکه جامعه به کنش‌های متقابل مشترک و روابط درون گروهی نیز وابسته است، تاکید کرد: رشد و توسعه این کنش ها سبب حفظ و صیانت از گروه های اجتماعی است و این امر ثبات یک جامعه را هم افزایش می دهد.

علی احمدی با اشاره به ازدواج دیرهنگام جوانان به عنوان یکی دیگر از تبعات کاهش اعتماد اجتماعی افزود: در سال‌های ‌گذشته جوانان به واسطه شناخت و اعتماد متقابل دست به انتخاب می زدند؛ امروزه اما این انتخاب و اعتماد به دلیل تظاهر رنگ باخته است.

وی خاطرنشان کرد: این امر نه فقط روابط اجتماعی که مناسبات اقتصادی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ به عنوان مثال سرمایه گذاری های مشترک اقتصادی به دلیل عدم اطمینان و اعتماد مشترک انجام نمی پذیرد.

علی احمدی ادامه داد: یک کشور در هر یک از عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، اقتصادی و اجتماعی مستلزم اقدامات جمعی مشترک و این اقدامات نیازمند اعتماد متقابل است.

این تحلیلگر مسایل اجتماعی در خصوص تقویت اعتماد اجتماعی نیز تصریح کرد: اساسی ترین اقدام در جهت تقویت اعتماد اجتماعی در یک کشور شفافیت است، معرفی خود حقیقی که با ذات و ماهیت آدمی سازگار است، به طور حتم موجب ایجاد اعتماد متقابل می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا