اخبار
کد خبر : 929 ۱۳۹۴/۰۸/۱۱   

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد مهم توسعه

* طرح پژوهشی سنجش سرمایه اجتماعی در ارومیه، سلماس و میاندوآب اجرا می شود

سرمایه اجتماعی چیست؟ چگونه تولید، حفظ و تقویت می‌گردد؟ نقش سرمایه اجتماعی در انسجام ملی، رابطه دولت- ملت، کاهش شکاف و تضاد ملت- دولت و توسعه ملی چیست؟ مسئولیت دولت یازدهم در تقویت شاخص‌های سرمایه‌ اجتماعی کدامند؟

به گزارش نای قلم، دارایی‌هــا، ثـــروت و سرمایه‌های یک جامعه «سرمایه فیزیکی» یعنی ساختمان، زمین و تجهیزات مولد، «سرمایه مالی» به معنای پول‌هایی که در بانک هستند، «سرمایه انسانی» یعنی میزان دانش و سطح مهارت‌های انسانی یک کشور و چهارم «سرمایه اجتماعی» چیزی است که در روابط با شبکه‌های خود با دیگر افراد داریم.

سرمایه اجتماعی ویژگی‌هایی از یک جامعه یا گروه‌های اجتماعی است که ظرفیت سازماندهی جمعی و داوطلبانه برای حل مشکلات متقابل یا مسائل عمومی را افزایش می‌دهد. شاخص‌هایی چون اعتماد، هنجارها، شبکه‌های ارتباطی و مشارکت اجتماعی تولیدکنندگان سرمایه اجتماعی هستند، در واقع سرمایه اجتماعی محصول فرهنگ جوامع است.

گرچه در باب معنای سرمایه اجتماعی، وفاق لازم میان جامعه‌شناسان و متفکران سایر علوم پدید نیامده، اما توجه ویژه سیاستگذاران، سیاستمداران و پژوهشگران، نشان‌دهنده اهمیت آن در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... است. اهمیت سرمایه اجتماعی در کشور ما نیز وقتی دو چندان می‌شود که در تدوین سند چشم‌انداز بیست‌ساله نظام توجه ویژه‌ای به آن شده است؛ به‌طوری که یکی از مؤلفه‌های مهم در سند چشم‌انداز، مؤلفه سرمایه اجتماعی است. در سند چشم‌انداز، در بند دوم ویژگی‌های جامعه ایرانی در افق بیست‌ساله، ایران کشوری معرفی شده که متکی برسرمایه اجتماعی در تولید ملی است.

چه بسا دولت یازدهم نیز با رویکرد تقویت سرمایه اجتماعی از طریق مشارکت اجتماعی از ابتدای شکل‌گیری روی کار آمد چرا که یکی از برنامه‌های اعلامی رئیس‌جمهور در زمان انتخابات تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌ها، احزاب و انجمن‌های صنفی بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی نیز توجه به سرمایه اجتماعی را یکی از مهمترین ابعاد توسعه در جامعه عنوان کرد.

هوشنگ عطاپور در جلسه کمیسیون هماهنگی بانک های استان که در محل سالن جلسات مدیریت شعب پست بانک ایران در ارومیه تشکیل شد، ضمن ارائه نتایج طرح پژوهشی سنجش سرمایه اجتماعی در ایران و استان آذربایجان غربی گفت: مطالعه و سنجش سرمایه اجتماعی در جامعه، یکی از مهترین طرح های پژوهشی است که نتایج آن می تواند به مدیران و مسئولان در تصمیم گیری های بهتر و موثرتر و همچنین به تسهیل کنش های اجتماعی کمک شایانی کند.

وی، سرمایه اجتماعی را حاصل روابط مبتنی بر اعتماد در جامعه دانست و افزود: هر چقدر در سطوح مختلف جامعه اعتماد بیشتری حاکم باشد، همان اندازه آن جامعه از سرمایه اجتماعی بالاتری برخوردار خواهد بود.

عطاپور همچنین در زمینه وجود سرمایه اجتماعی در بانک ها گفت: بانک ها به عنوان نهادهایی که دارای بیشترین ارتباط با مردم هستند، باید به بحث سرمایه اجتماعی و ارتقای سطح اعتماد مراجعان و مردم توجه بیشتری داشته باشند و بر اساس آن برای ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان برنامه ریزی کنند.

گفتنی است طرح پژوهشی سنجش سرمایه اجتماعی اولین بار در سال 1382 در کشور  اجرا شد. پس از این تاریخ مجددا در سال 1393، مرکز امور اجتماعی وزارت کشور نسبت به اجرای طرح سنجش سرمایه اجتماعی اقدام و نتایج این مطالعه را جهت درک بهتر وضعیت و شناسایی ظرفیت های اجتماعی و کمک به روند برنامه ریزی استان ها، در اختیار مدیران کل دفاتر اجتماعی استانداری ها قرار داد.

در استان آذربایجان غربی نیز شهرستان های ارومیه، سلماس و میاندوآب به عنوان نمونه برای این مطالعه انتخاب شده اند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا