اخبار
کد خبر : 9284 ۱۳۹۸/۱۱/۰۶   ۱۰:۱۱:۱۹

در گفتگو با نای قلم عنوان شد؛
انتخاباتی بی رقیب

 

لعیا نورانی زنوز/بدون شک اتفاقات رخ داده در ماه های اخیر و برخی ناکارآمدی‌های دولت در ارکان مختلف باعث شده تا نارضایتی‌های اقتصادی و اجتماعی بیش از گذشته در جامعه رویت شود. از طرف دیگر برخی معتقد بودند که انتخابات مجلس در اسفندماه می‌تواند به‌نحوی رویه‌های موجود را تغییر دهد و به نوعی رویکرد جامعه را نسبت به در پیش‌بودن آینده‌ای مطلوب دگرگون سازد، اما رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان از طیف اصلاح‌طلب باعث شد که بسیاری از فعالان سیاسی انتخابات پیش رو را بیش از انتخابات ملی، انتخابات درون گروهی اصولگرایان بدانند.

برای ارزیابی فعالیت های انتخاباتی اصلاح طلبان در آذربایجان غربی با هوشنگ عطاپور، فعال سیاسی اصلاح طلب به گفت وگو نشستیم.

وی در ابتدای سخنان خود وضعیت سیاسی استان در پیشا انتخابات مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

عطاپور اظهار کرد: سیاست در استان آذربایجان غربی بیش از آن که نهادی و حزبی باشد، بیشتر محفلی، هیاتی و قومی است. یعنی چه در جناح مشهور به اصولگرا و چه اصلاح طلب استان، تشکیلات حزبی و جبهه سیاسی خیلی تاثیرگذار نیستند و در نهایت در حوزه سیاست عملی افراد خاص، محافل مشخص و جبهه بندی قومی و در بخش حاکمیتی هم شورای نگهبان و هیات های نظارت بر انتخابات تعیین کننده هستند، به همین دلیل هم رقابت سیاسی انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ما متاثر از سه مولفه محافل، قومیت و نهاد نظارتی ( تایید کننده صلاحیت) است.

وی ادامه داد: در حوزه جریان سیاسی اصلاح طلب در آذربایجان غربی هم با تبعیت از شورای عالی اصلاحات، شورای اصلاح طلبان استان به شکل انتخابی و با ترکیب دبیران اصلاح طلب استان و اشخاص حقیقی تشکیل شده و در حال فعالیت است.

*عدم انسجام در جریان اصولگرا

عطاپور در خصوص جریان اصولگرا نیز گفت: این جریان هنوز نتوانسته در استان به یک وحدت و انسجام تشکیلاتی برسد و در این یک سال ابتدا جمعنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) و اخیرا عنوان شانا (شورای ائتلاف نیروهای انقلابی) را علیرغم اختلافات زیاد تشکیل دادند، البته ولع برای فعالیت سیاسی در جریان اصولگرا به دلایلی به شدت بالاست که شاید ناشی از امیدواری سیاسی به مشارکت حداقلی مردم و تایید صلاحیت کاندیدهای آنها باشد.

وی در عین حال اذعان کرد: با وجودی که اصولگرایان از شور و شوق و فعالیت چشمگیر برای تبلیغات خود کاندیدهای متعدد و متنوع خود برخوردار هستند و صدها کانال و پیچ در فضای مجازی به تبلیغ کاندیداهای آنها در پوشش های مختلف فعال هستند، اما چنین شور و شوقی در جریان اصلاحات استان مشهود نیست و در حال حاضر هم چشم اندازی برای تغییر شرایط فعلی مشاهده نمی شود.

*سردی ناخوشایند در جریان اصلاحات

از او در خصوص دلایل نبود اشتیاق در جریان اصلاحات سوال پرسیدیم که پاسخ داد: دلایل مختلفی برای این سردی ناخوشایند وجود دارد، بخشی از این کم تحرکی به عدم تایید کاندیداهای اصلاح طلبی تشکیلاتی و حزبی بر می گردد. لازم است در این خصوص توضیح دهم که در گذشته گاهی جریان اصلاحات از کاندیدهای اجاره ای برای حمایت استفاده می کرد، یعنی فرد اصلاح طلب نبود و سابقه ارتباط تشکیلاتی با جریان اصلاحات نداشت، ولی  گوشه چشمی به سبد آرای اصلاحات داشت و بنابرین با مذاکره در سطح ملی و در نهایت فشار رهبران اصلاحات در سطح ملی وارد لیست استان می شد که قطعا با این طیف از افراد آشنا هستید. در دوره اخیر و با درس عبرتی که اصلاح طلبان در کشور و استان از عملکرد دولت دوازدهم و به ویژه وزارت کشور در سطح ملی و استانی گرفتند، به این نتیجه رسیدند که صرفا از کاندیداهای واقعی اصلاح طلب که شناخته شده بوده و واجد ویژگی های یک نیروی سیاسی شاخص اصلاح طلب هستند، حمایت خواهند کرد و دنبال لیست پرکردن با کاندیداهای اجاره ای نخواهند بود (تا این لحظه) اما برای این راهبرد هم فکر عملیاتی نداشتیم، یعنی از یک سال قبل به دنبال شناسایی این افراد و سازماندهی شان برای شرکت در انتخابات نبودیم، از این رو در ایام ثبت نام تعداد قلیلی از نیروهای اصلاح طلب بدون دعوت، تکلیف احزاب، تشکل ها و جبهه اصلاحات و صرفا با تشخیص شخصی اقدام به ثبت نام کردند. حوادث ماه های منتهی به زمان ثبت نام هم در کاهش تقاضا برای ثبت نام موثر بود، حال در استان آذربایجان غربی از این تعداد کم ثبت نام کننده اصلاح طلب به جز یک نفر (آقای اسلامی، دبیر انجمن اسلامی فرهنگیان) نتوانسته اند صلاحیت بگیرند و عملا دست شورای اصلاح طلبان برای ارائه لیست انتخاباتی بسته است، قاعدتا در چنین شرایطی افراد موجود تایید صلاحیت گرفته با استفاده از سایر ظرفیت های اجتماعی برای کسب رای با هم رقابت خواهند کرد‌.

این فعال سیاسی ادامه داد: مهمترین سوخت هر رقابت سیاسی، مولفه های سیاسی است قطع یقین وقتی فرایند رقابت سوخت سیاسی را از دست می دهد، بازیگرانی که به هر تقدیر توانسته اند از فیلتر شورای نگهبان بگذرند، فضای سیاسی را نه بر محور دو قطبی اصلاح طلب - اصولگرا بلکه بر اساس رقابت های قومی و محلی سامان خواهند داد، در چنین فضایی جریان اصلاح طلبی نمی تواند به عنوان یک نیروی سیاسی اصیل و ریشه دار، رقابت بکند چون بازیگرانی را در عرصه بازی ندارد.

عطاپور در خصوص شرط اولیه یک رقابت سیاسی عادلانه و منصفانه نیز توضیح داد: یکی از شروط لازم برای این مهم وجود تیم است، جریان اصلاح طلبی استان به دلایل شرایط سیاسی حاکم بر استان نتوانسته است تیم سیاسی خود را وارد عرصه رقابت بکند، البته یک عامل رد صلاحیت است، اما عامل دوم به شرایطی بر می گردد که اساسا ناشی از عملکرد ضعیف دولت دوازدهم است که به نام اصلاح طلبان نوشته شده و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است، در حالی که همه می دانیم در دولت دوازدهم حداقل در استان آذربایجان غربی اصلاح طلبان مسوولیت اجرایی نداشته و در دولت یازدهم کارنامه قابل دفاعی در استان دارند.

*رقابت از سوی اصلاح طلبان در استان؛ امری ممتنع

وی در پاسخ به این سوال که در تمام شهرستان های استان وضعیت اینگونه است، گفت: در حال حاضر توقع برای ورود در یک رقابت سیاسی - انتخاباتی از سوی اصلاح طلبان در تک تک شهرهای استان آذربایجان غربی امری ممتنع است، یعنی باید دید که در نهایت چه تعداد نیروی اصلاح طلب می توانند در حوزه های انتخابیه استان تایید صلاحیت بگیرند، در آن صورت می توان نمایی از نحوه رقابت و ورود در آن به افکار عمومی ارائه داد.

این فعال سیاسی سخنان خود را اینگونه پایان داد: شخصا دوست داشتم یک فضای رقابت سیاسی مشارکت جو بود و ما هم فعالیت می کردیم حتی اگر هم می باختیم، باز خوشحال بودیم که در یک رقابت منصفانه از رقیب شکست خورده ایم‌، ولی در حال حاضر در استان فضای رقابت انتخاباتی مبتنی بر اصول و معیارهای سیاسی را مشاهده نمی کنم‌، امیدوارم و خوشبینانه امیدوارم در روزهای باقیمانده تا ۱۱ بهمن ماه شاهد تایید صلاحیت تعداد بیشتری از کاندیداهای اصلاح طلب استان باشیم. چون میوه این امیدواری، حاکمیت فضای سیاسی به جای گرایشات قومی و افزایش مشارکت سیاسی بالای مردم که خواست مقام معظم رهبری هم است، در رقابت های انتخاباتی خواهد شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا