اخبار
کد خبر : 927 ۱۳۹۴/۰۸/۱۰   

معرفی فرصت های سرمایه گذاری آذربایجان غربی با حضور رایزنان 11 کشور

*آذربایجان غربی آمادگی جذب سرمایه گذار خارجی را دارد

در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی مقوله سرمایه گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در حقیقت سرمایه گذاری را باید پیش شرط تولید و به عبارت صحیح تر شرط لازم آن دانست، اقتصاد دانان سرمایه را نيروي محركه و موتور رشد و توسعه اقتصادی دانسته و کلیه الگوهای مورد نظر را براساس همین فرضیه طراحی کرده اند.

بنا به گزارشی که در سایت آفتاب منتشر شده است، بین رشد و میزان سرمایه گذاری رابطه قطعی و اجتناب ناپذیری برقرار است که دستیابی به اولی را بدون کاربرد دیگر غیرممکن می سازد.

 به کارگیری بهینه منابع تولید که راهبردی پذیرفته شده و مورد قبول همگان است، از طریق سرمایه گذاری قابل حصول بوده و بر اهمیت سرمایه در رشد و توسعه اقتصادی مهر تایید می گذارد. افزایش نیروهای مولد جامعه که منجر به افزایش تولید، توسعه اقتصادی، اشتغال کامل و به ویژه ارتقاء سطح درآمدها می شود، بدون سرمایه گذاری داخلی و خارجی و به کارگیری سرمایه در فعالیتهای مختلف اقتصادی ممکن نگردیده و به آرمان های دست نیافتنی تبدیل می گردند.

توسعه سرمایه گذاری موجب جذب سرمایه های غیر کارا و هدایت آنها به بخشهای مولد اقتصادی و تخصیص بهینه شده و در نهایت ارتقای شاخصهای کلان توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

در استان آذربایجان غربی که از یک سو روندهای مستمری از ارتقای تدریجی شاخص های توسعه را تجربه می کند و از سوی دیگر با تقاضاهای فزاینده اشتغال به دلیل رشد مستمر جمعیت و جوانی آن و گرایش های نیرومند رشد رو به روست، سرمایه گذاری به عنوان یک راه حل اساسی اهمیتی بنیادی می یابد.

با توجه به اهمیت موضوع، مسئولان استان درصدد فراهم سازی زمینه های مساعد سرمایه گذاری هستند به طوری که امروز شاهد حضور رایزنان بازگانی 11 کشور مختلف به منظور معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی بودیم.

 رایزن بازرگانی ایران در ایتالیا: آذربایجان غربی می تواند نقش مهمی در تامین واردات مواد غذایی کشور ایتالیا ایفا  کند

رایزن بازرگانی ایران در ایتالیا در حاشیه این همایش به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه کشور ایتالیا اکثر مواد غذایی و انرژی خود را از دیگر کشورها تامین می کند استان آذربایجان غربی با توجه به پتانسیل ها و توانمندیهای بالا و بالقوه در حوزه صنایع غذایی می تواند نقش مهمی در تامین واردات مواد غذایی کشور ایتالیا ایفاء کند.

محمد راضی به بررسی پتانسیل و ظرفیت های تجاری و همکاری های دو کشور در حوزه صادرات و واردات پرداخت و اظهار داشت، افزود: رویکرد کشور ایران باید جذب سرمایه گذاری خصوصی و انتقال تکنولوژی از ایتالیا باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: بیشترین تولید کنسانتره کشور در استان آذربایجان غربی بوده و با توجه به میزان کیفیت بالای این محصول می تواند بخشی از بازار موادغذایی کشور ایتالیا را تامین کند.

رایزن بازرگانی ایران در کنیا: با تفاهم نامه مشترک بین ایران و کنیا امیدواریم همکاری ها گسترش یابد

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کنیا نیز با تاکید بر ادامه روند رو به رشد همکاری‌های دو جانبه ایران و کنیا گفت: کنیا در زیرساخت‌های اقتصادی خود در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی دارای نقاط ضعف و قوتی است که می تواند در خدمت طرف مقابل قرار گیرد تا با همکاری‌های بین المللی بتوانیم ارتقای یکدیگر را رقم بزنیم.

مرتضی دیلان به خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به تفاهم نامه مشترک بین ایران و کنیا در ششمین اجلاس کمیسیون‌ مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در وزارت جهاد کشاورزی که به امضای وزیر جهاد کشاورزی ایران به عنوان رئیس هیات اقتصادی ایران و وزیر امور خارجه و تجارت بین الملل کنیا رسید، امیدواریم همکاری های دو کشور افزایش یابد و با توجه به اینکه در استان آذربایجان غربی محور توسعه کشاورزی است می توان از طریق گسترش همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه های کشاورزی این بخش را ارتقا دهیم.

رایزن افتخاری کشورمان در مجارستان: آذربایجان غربی در انتقال دانش و تسهیل صادرات محصولات معدنی موقعیت مناسبی دارد

رایزن افتخاری کشورمان در مجارستان هم با بیان اینکه استان آذربایجان غربی هم در انتقال دانش و هم تسهیل صادرات محصولات معدنی موقعیت مناسبی دارد، گفت: یکی از فعالیت های ما این است که سرمایه گذاران خارجی را وارد کشور کنیم چه بسا فعالیت های خوبی در این زمینه داشتیم.

شاهرخ میرزاحسینی در عین حال افزود: اما این فعالان تجاری استان هستند که به صورت مرتب منظم و مدون باید پروژه های مهم را برای جذب سرمایه گذار خارجی تهیه و ارائه کنند.

به گفته وی قطعا شرکت های مطرح اروپایی این علاقمندی را دارند که بتوانند محصولاتی را در ایران تولید و فراوری کنند و یا تولیدات خود بازرگانان ایرانی را فراوری و برای صادرات به کشورهای دیگر مثل ترکیه و عراق آماده کنند اما تا زمانی که ما پروژه ها را به صورت مرتب و منظم با ادبیات مورد پسند کشورهای اروپایی و تجار اروپایی تهیه نکنیم جذب سرمایه و سرمایه گذار خارجی کار راحتی نخواهد بود. بنابراین باید در این زمینه کار کرد.

رایزن بازرگانی ایران در آذربایجان: برنامه ای کوتاه و میان مدت در حال تدوین است

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان نیز از توسعه مناسبات دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در کلیه سطوح به خصوص در بخش اقتصادی اظهار رضایت کرد و گفت: با همکاری سازمان صنت و معدن آذربایجان غربی برنامه ای کوتاه و میان مدت تدوین می شود تا نوع کالاها و ظرفیت صادراتی آنها مشخص شود.

سیدفرج شهیدی اظهار کرد: براساس این برنامه می توان مناسبات اقتصادی دو کشور را توسعه داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: تجارت از شاخصه‌های مهم این استان است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی نیز در مراسم گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک آذربایجان‌غربی، دارا بودن شش گمرک رسمی و سه مرز مشترک با ترکیه و دو مرز مشترک با عراق، تجارت از شاخصه‌های مهم این استان به شمار می‌رود.

جعفرصادق اسکندری افزود: این استان یکی از قطب های تولیدات کشاورزی، صنایع تبدیلی و ظرفیت های معدنی است که در صدد هستیم از این قابلیت ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

به گفته وی در شرایط حاضر در استان آذربایجان غربی 2 هزار تاجر و بازرگان فعال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اعلام آمادگی استان برای جذب سرمایه گذار، اظهار کرد: با توجه به مشکل نقدینگی و کمبود اعتبار در بخش صنعت آذربایجان‌غربی، به سرمایه‌گذاری مشترک با فعالان اقتصادی اقدام می‌شود.

اسکندری گفت: در سال گذشته میزان صادرات از آذربایجان غربی به حدود یک میلیارد دلار رسید که امیدواریم با برنامه ریزی مناسب این رقم در سال جاری و سال های آینده افزایش یابد.

در این جلسه رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای بلاروس، آفریقای جنوبی، کنیا، جمهوری آذربایجان، مجارستان، ترکیه، ارمنستان، نیجریه، ایتالیا، لبنان و آستاراخان روسیه ظرفیت های این کشورها را در اختیار بازرگانان آذربایجان غربی گذاشتند و پس از آن فرصت های سرمایه گذاری در آنها مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به مراتب فوق بررسی و تعیین اولویت ها و راهبردهای سرمایه گذاری استان که بتواند به عنوان یک راهنما و دلیل نیرومند عمل کرده و نیازهای اطلاعاتي سرمایه گذاران را به نحو مطلوب تامین نماید، ضروری است، چرا كه سرمایه گذاران برای مدیریت بهینه سرمایه گذاری خود و کسب سود بیشتر و دست زدن به حداقل ریسک و در واقع گزینش مناسب ترین حیطه ها و زمینه های فعالیتی نیاز به شناخت کامل از بازار سرمایه استان از یک سو و تضمین امنیت سرمایه گذاری همراه با اعمال حمایت های همه جانبه از سوی دیگر دارند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا