اخبار
کد خبر : 9263 ۱۳۹۸/۱۱/۰۲   ۲۱:۳۳:۲۶

دیدگاه؛
ضرورت همکاري بين دولت، مردم و بخش خصوصي برای گذر از بحران‌ها

 

در يک جامعه ملتهب به لحاظ اقتصادي، اگر اعتماد عمومي به منزله سرمايه اجتماعي کاهش پيدا کند و نااميدي هم فراگير شود، سرمايه‌گذاري کمتر خواهد شد و ديگر فعالان اقتصادي تمايل ندارند سرمايه‌هاي خود را در چنين فضايي به‌کار بگيرند چون از آينده کسب و کار خويش اطمينان‌خاطر ندارند. اين موضوع در سال گذشته باعث شد فرار سرمايه بالايي اتفاق بيفتد.

حتي به مرور زمان ما شاهد بوديم که فعالان اقتصادي زيادي ترجيح دادند به کشورهاي ديگري مهاجرت کنند تا با اطمينان خاطر به توسعه کسب و کار خود در فضاي امن اقتصادي اقدام کنند.

بعد از فعالان اقتصادي يا خلبانان هم نوبت به کارگران رسيد که به‌ويژه به کشورهاي همسايه چون عراق مهاجرت کردند که همه اينها به معناي از دست دادن سرمايه‌هاي کشور است که امروز تجربه کشورها ثابت کرده همين سرمايه‌ انساني مي‌تواند چرخ اقتصاد را به حرکت واداشته و توسعه و رفاه را براي کشور به ارمغان آورد.

تمام اينها در يک کشور باعث وقوع بحران‌هاي اقتصادي مي‌شود. به نظر مي‌رسد دولت در سال‌جاري با اتخاذ برنامه‌ها و سياست‌هاي ويژه توانسته تا حدودي بحران‌هاي ارزي و اقتصادي سال گذشته را پشت سر بگذارد و آنها را کنترل کند. اما واقعيت امر اين است که گذر از بحران‌هاي اقتصادي کار يک يا دو سال نيست؛ حتي به عمر اين دولت هم نمي‌رسد.

به نظر مي رسد وجود يک مجلس کارآمد مي‌تواند در اين بين کمک‌کننده باشد. به هر حال کار بسيار سختي است و با همکاري و همياري تمام ارگان‌ها و سازمان‌هاي دولتي، مجلس و بخش خصوصي بايد بر مشکلات فائق آمد. افزون بر اينها، من بر اين باورم که تحريم‌کنندگان اقتصاد ايران به دنبال شکاف بين دولت و مردم هستند.

در حال حاضر درآمدهاي دولت به دليل تحريم‌ها کاهش قابل‌توجهي پيدا کرده است و از طرف ديگر اقتصاد ما درگير رکود تورمي است که خروج از آن به اين سادگي‌ها اتفاق نمي‌افتد. حتي دولت بعدي نيز بايد با آن روبه‌رو شود و براي خروج از اين وضعيت چاره‌انديشي کند. پس سامان‌دهي اين وضعيت زمان‌بر است و تنها نبايد به يک بخش واگذار شود تا اقتصاد ما به حالت عادي خود بازگردد و ما بتوانيم درآمدهاي از دست رفته خود را جبران کنيم.

در چنين شرايطي که مي‌توان از آن به‌عنوان دوران سخت براي اقتصادمان نام برد، ما به شدت نيازمند همکاري بين دولت، مردم و بخش خصوصي هستيم تا بتوانيم از اين دوره گذر کنيم.

بايد توجه داشته باشيم که تحريم‌کنندگان درصدد هستند اين همکاري هيچ‌وقت شکل نگيرد، بنابراين به نظر من لازم است ما روي اين موضوع پافشاري کنيم. اعضاي اتاق بازرگاني که با واقعيت‌هاي اقتصادي سروکار دارند مي‌توانند به دولت کمک زيادي کنند و مشورت و نظرخواهي موضوع مهمي است که دولتمردان ما نبايد از آن غافل بمانند.

جمشید عدالتیان

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا