اخبار
کد خبر : 9256 ۱۳۹۸/۱۱/۰۱   ۲۰:۳۷:۳۷

یادداشت؛
تبيين انديشه منافع ملي؛ راهشگاي انواع چالش‌ها

 

ناکارآمدي که اصلي‌ترين دليل بي‌سابقه‌ترين انواع چالش‌هاي اجتماعي و ملي است را اگر نخواهيم با فقدان خردجمعي در مديريت کلان توجيه کنيم، بي‌شک بايد گفته شود حاکي از فقدان سازوکار عقلاني و کاربردي به منظور ارزيابي و راستي‌آزمايي انديشه‌ها، اهداف و عملکرد سياسي است.

در اين موجز به‌طور مختصر و کلي به نکاتي پيرامون يک سازوکار کم‌هزينه براي توليد انديشه‌ها، اهداف و افعال سياسي همگاني اشاره مي‌شود. تنها، معتبر و کاربردي‌ترين معيار سنجش انديشه‌ها، اهداف و عملکرد سياسي، منافع ملي است. بدين معني که درستي يا نادرستي انديشه‌ها، اهداف و عملکرد سياسي بايد بر مبناي تحقق منافع ملي، ارزيابي و راستي‌آزمايي شود.

سياست‌ورزاني که انديشه‌ها، اهداف و عملکرد خود را بر هر بنيادي بجز منافع ملي توجيه مي‌کنند، يا درک کاربردي از چيستي فعل سياسي ندارند و يا به دلايل گوناگون، اهداف ضد ملي را دنبال مي‌کنند.

يکي از ريشه‌اي‌ترين بستر انواع چالش‌هاي اجتماعي و ملي که موجب ناکارآمدي بي‌سابقه مديريت کلان سياسي شده، فقدان ابزار يا سنگ محک شفاف و مورد اجماع عموم نخبگان به‌ويژه حاشيه نشينان قدرت است. چراکه در صورت وجود سنگ محکي کاربردي و عقلاني، برخي سياست‌ورزان و صاحب منصبان نمي‌توانند به‌طور شگفت انگيزي انديشه‌ها، اهداف و عملکرد خود را با تکيه بر وقايع، راهکارها، انديشه‌ها و... تاريخي کاملاً غيرکاربردي توجيه کنند.

تبيين، ترويج و همگاني کردن درک مشترک پيرامون چيستي و اهميت منافع ملي به‌عنوان مبدأ و مقصد همه افعال اجتماعي، شاه کليد کارآمدي سودمند، کم هزينه شدن روابط خارجه، هدفمند شدن آموزش و پرورش، شکوفايي آموزش عالي که بستر توسعه صنعت، تجارت، فرهنگ و... است، مي‌باشد.

پالايشگاه منافع ملي مي‌تواند اهداف واقعي و بعضا پنهان را آشکار و به‌طور شفاف و عريان در معرض نقد و قضاوت عمومي قرار دهد. به نام ايران، کارگزاران، سياست ورزان و فعالان مجاز نيستند تا انديشه‌ها و اهداف سياسي را به‌طور سليقه‌اي اجرا کنند، چراکه افعال، انديشه‌ها، اهداف و عملکرد سياسي ذاتا همگاني هستند.

بنابراين، توجيه و تفسير انديشه‌ها و اهداف سياسي، به ضرورت بايد مبتني بر سنگ محک همگاني باشد. تصاحب يا مستقر ‌بودن در يک جايگاه خاص مديريتي به هيچ‌وجه دليل کافي، اعتبار يا مشروعيتي براي توجيه و تفسير سليقه‌اي افعال، انديشه‌ها، اهداف و عملکرد سياسي، براي افراد ايجاد نمي‌کند. وظيفه وطن‌پرستان صادق و بي‌منت است تا فهم و اهميت منافع ملي به‌عنوان تنها و کاربردي‌ترين سنگ محک ارزيابي افعال، انديشه‌ها، اهداف و عملکرد سياسي را فرهنگسازي و همگاني کنند.

به باور نگارنده، راهشگاي انواع چالش‌هاي اجتماعي و ملي در عرصه‌هاي گوناگون که در صورت حل و فصل نشدن، بنياد‌هاي هستي ملي و موجوديت نظام مديريت کلان سياسي را با مخاطرات غيرقابل پيش‌بيني و غيرقابل کنترل مواجه خواهد کرد، تبيين و ترويج همگاني انديشه منافع ملي بعنوان پالايشگاه افعال، اهداف و عملکرد سياسي است.

تفکيک انديشه‌ها، افعال، اهداف و عملکرد ملي از انديشه‌ها و اهداف ضد ملي را نمي‌توان با سنگ محک سليقه‌اي يا جناحي انجام داد. لازم است برخي سياست‌ورزان و صاحب منصبان توجه داشته باشند که مردمي که به دلايل گوناگون به خيابان‌ها مي‌آيند به هيچ‌وجه سنگ محک قابل اعتمادي براي توجيه و تفسير برخي انديشه و اهداف سياسي نيستند. حقيقت کاربردي و پايدار اين است که توجيه، تفسير و اعتبار بخشي به انديشه‌ها و اهداف سياسي بايد مبتني بر مردمي باشد که نظر خود پيرامون انديشه‌ها و اهداف سياسي را در صندوق‌هاي راي مي‌اندازند. تنها مکان قانوني و خردمندانه براي اظهار نظر مردم صندوق‌هاي راي است نه خيابان. انديشه، اهداف، عملکرد، راهکارها و راهبردهاي سياسي را که نتوان با سنگ محک منافع ملي راستي آزمايي و ارزيابي کرد، بدون هيچ ‌اما و اگري، انديشه‌ها، اهداف، عملکرد و... ضد ملي هستند.

کوروش الماسی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا