اخبار
کد خبر : 9237 ۱۳۹۸/۱۰/۲۹   ۲۰:۴۲:۴۱

نگاه؛
نظام ارجاع و وضعیت استقرار آن در آذربایجان غربی

 

حمید رحیمی/ نظام ارجاع الکترونیک بخشی از یک پروژه بزرگ ملی در خصوص ایجاد پرونده الکترونیک سلامت بیماران بوده و در راستای تشکیل این پرونده چندین بسته الکترونیک طراحی شده که یکی از این بسته ها نظام ارجاع الکترونیک است.

محور اصلی نظام ارجاع، پزشک خانواده است با رویکرد این که هر شهروند ایرانی در هر نقطه ای از کشور باشد باید زیر نظر یک پزشک خانواده بوده و پزشک خانواده مسئولیت حفظ سلامت و پیگیری مشکلات روند درمان بیماری فرد رو عهده دار می باشد.

در طول مسیر درمان بعد از اینکه پزشک خانواده بیمار را معالجه و درمان کند و در مراحلی نیاز پیدا بکند که بیمار از خدمات تخصصی برخوردار شود و به یک سطح تخصصی ارجاع داده بشه این کار توسط پزشک و تیم مربوطه در بستر الکترونیک انجام می شود.

نکته مهم و کلیدی این روند در این است که پزشک متخصص بعد از اینکه بیمار را درمان کرد برحسب وضعیت بیمار پسخوراندی از وضعیت بیمار را به پزشک خانواده ارجاع می دهد که پزشک خانواده با مطالعه این گزارش در جریان روند تشخیص و درمان بیمار قرار خواهد گرفت که از طریق این چرخه به تدریج تسلط پزشک خانواده بر بیمار و خانواده بیشتر شده و نظلام سلامت به این صورت ارتقاء پیدا خواهد کرد.

مراحل پیاده سازی نظام ارجاع شامل چهار مرحله است که به ترتیب اعلام آمادگی مرحله، اصلاح زیرساخت ها، آموزش و فرهنگ سازی و بهره برداری است.

وضعیت نظام ارجاع در استان آذربایجان غربی بدین صورت است که در اکثر شهرستان ها مرحله ایجاد زیرساخت و آموزش انجام شده و کاملا راه اندازی شده و تابحال حدود 20 هزار نفر در این بستر ارجاع شده اند، درحال حاضر نیازمند توسعه، فرهنگ سازی و آموزش همگانی در سطح جامعه هستیم تا به یک روند کاملا پایدار برسیم و این نیازمند زمان است.

در حوزه ارومیه و در حوزه بهداشت درمانگاه هایی هست که مستقیم از سطح یک به سطح دو بیماران ارجاع و ویزیت می شوند و بیمارستان های ارومیه بیماران ارجاعی را از طریق روش دستی ارجاع می کنند، لازم به توضیح است که بحث ارجاع در گذشته هم در قالب ارجاع کاغذی بوده  ولی درحال تغییر به ارجاع الکترونیک با ویژگی های جدید است.

ضمنا ارجاع سطح دو به سه و یک به سه در سطح استان در حال انجام است ولی الکترونیکی سازی در سطح دو به سه صورت نگرفته که نیازمند آماده سازی زیرساخت ها است.

در نظام ارجاع کلا برنامه ریزی به صورت سه گام است، گام اول اجرای طرح در شهرستان های زیر 20 هزار نفر، گام دوم شهرستان های بالای 20 هزار نفر و گام سوم ارجاع از بخش خصوصی به دولتی و بلاعکس است، برنامه مدیریت برای استقرار کامل نظام سلامت بدین صورت است که ما الان در شرایط گام یک و دو هستیم یعنی ارجاع از شهرستان های زیر 20 هزار نفر و بالای 20 هزار نفر و گام های بعدی مستلزم آماده سازی و بستر است که در یک سال آینده مهیا می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا