اخبار
کد خبر : 9231 ۱۳۹۸/۱۰/۲۸   ۱۸:۱۵:۲۰

مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی:
نمی توان جزیره‌ای عمل کرد

 

مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی با بیان اینکه موفقیت در سامانه نیاز آبی به یک شبکه منسجم نیاز دارد، گفت: نمی توان جزیره‌ای عمل کرد.

به گزارش نای قلم، حبیب عبدلی در نشست تخصصی در خصوص برنامه ریزی و ارزیابی اقدامات در راستای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: متاسفانه از سال 97 اعتباری برای اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی از سوی ستاد احیاء دریاچه ارومیه در راستای  توسعه و نگهداری ادوات و دستگاه‌ها که نقش حیاطی دارند اختصاص نیافته است این در حالیست که پراکندگی این ایستگاه‌ها در سراسر حوضه بود و عملکردشان 24 ساعته است و در این زمان داده برداری صورت می پذیرد بنابراین نیاز به نگهداری، کالیبره شدن و بازدید مستمر دارند.

وی در خصوص اهداف هواشناسی توضیح داد: در حال حاضر تمرکز اصلی خود را در سه شاخه توسعه هواشناسی کاربردی، گسترش اطلاع رسانی سریع و پیش بینی دقیق، دیتا سنتر و امنیت داده های هواشناسی گذارده‌ایم که اولین مورد جهت کاربردی کردن داده های هواشناسی به کاربران کشاورزان، معماری و شهرسازی و همچنین امنیت حمل و نقل و سایر کاربران... است.

عبدلی اضافه کرد: تلاش داریم با عقد تفاهم نامه همکاری با دهیاران، کشاورزان حتی مسئولان امور زنان جهت بسط آموزش در روستاها گام ارزنده‌ای را برداریم چرا که بدون آموزش نتیجه حداکثری حصول نمی شود، دومین شاخه دقت و گسترش پیش بینی است که نیازمند داده های دقیق هواشناسی و متدهای روز دنیا و ابزارهایی همچون رادار هواشناسی در شرایط همرفتی است تا با اطلاع رسانی دقیق شرایط جوی با هماهنگی با مسئولان و کاربران نهایی در مدیریت منابع آبی اقدام کنیم.

عبدلی سومین شاخه فعالیت در این زمینه را امنیت داده های هواشناسی دانست و گفت: داده های هواشناسی که از ایستگاه ها دریافت، پردازش و کنترل کیفی می شود پس از بهره برداری آنی در پیش بینی در آرشیو تجمیع و نگهداری می‌ شود که اگر امنیت سرور در حد مطلوب و قابل قبول نباشد موجب از بین رفتن این اطلاعات ذی‌قیمت می‌ شود بنابراین هواشناسی در این راستا و جهت حفاظت از این آرشیو ارزشمند با جذب اعتبار خاصی از محل سازمان هواشناسی کشور سعی در برقراری امنیت سرور و شبکه تا حد امکان می کند.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی در خاتمه در خصوص دستگاه‌های لایسیمتر جهت اندازه گیری رطوبت خاک در راستای کشاورزی و مدیریت آب و خاک و محصولات زراعی اظهار کرد: از پنج دستگاه لایسمتری که توسط سازمان هواشناسی کشور تهیه شده است در حال حاضر سه دستگاه (یک دستگاه در نازلو و دو دستگاه در دشت مهاباد) نصب شده و به زودی قرار است شاهد نصب دو دستگاه دیگر نیز باشیم بنابراین باید در کنار هم و برای رسیدن به نتایج مطلوب از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

گفتنی است در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده طی این نشست تخصصی، بر سر مسائلی همچون اجرائی شدن کامل سامانه پایش هواشناسی شامل ایستگاه‌های زمینی، سنجش از دور در حوضه دریاچه ارومیه، تخصیص اعتبارات خاص جهت نگهداری نرم افراری و سخت افزاری ایستگاه‌های جدید‌التاسیس و همچنین تداوم پایش و پردازش اطلاعات ایستگاه‌های هواشناسی توسط دستگاه‌های اجرایی و ستاد احیاء دریاچه ارومیه تاکید شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا