اخبار
کد خبر : 921 ۱۳۹۴/۰۸/۱۰   

سدها و جاده های آذربایجان غربی؛ اولویت پدافند غیرعامل

*با اجرایی شدن پدافند غیرعامل در سطح استان تمام پروژه های عمرانی باید این موضوع را مدنظر قرار دهند

پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که به کارگیری جنگ افزار و تسلیحات نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس و مهم نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان خسارات و تلفات ناشی از آن ها را به حداقل ممکن کاهش داد.

همچنین این روش، موجب صرفه جویی کلان اقتصادی در حفظ زیرساخت ها، تجهیزات و تسلیحات بسیارگران قیمت نظامی وغیر نظامی شده، مراکزحیاتی و حساس اقتصادی ، سیاسی ، نظامی، ارتباطی و مراکز عمده علمی و فرهنگی را در برابر حملات دشمن حفظ و ادامه فعالیت در شرایط بحران و جنگ را ممکن می کند.

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند در حالی که در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان غربی امروز در جمع خبرنگاران بخش آغازین سخنان خود را به ارائه تعریفی از پدافند غیرعامل اختصاص داد و گفت: پدافند غیرعامل مصون‌سازی کشور با همدلی و همزبانی دولت و ملت به واسطه مجموعه اقدامات غیرمسلحانه ای است که باعث بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری و تداوم فعالیت‌های ضروری می شود.

مرتضی رضائیه آزادی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه پدافند غیرعامل، اضافه کرد: اهمیت این موضوع به حدی است که مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام این موضوع را مورد تاکید قرار داده و به تمام دستگاه‌های اجرایی اعلام شده است.

وی سپس تاکید کرد: با اجرایی شدن پدافند غیرعامل در سطح استان تمام پروژه های عمرانی باید این موضوع را مدنظر قرار دهند به طوری که هیچ طرح عمرانی عملیاتی نخواهد شد مگر عملیات پدافندی آن صورت گیرد.

رضائیه آزادی با بیان اینکه پدافند غیرعامل برای مصون سازی جامعه از آسیب‌ها و خطرات نقش مهمی دارد، تصریح کرد: یکی از وظایف ما حفظ و نگهداری زیرساخت های استان است که این زیرساخت ها در سه رده مهم، حساس و حیاتی هستند و ما با توجه با اهمیت موضوع اقدامات لازم را انجام می دهیم.

وی فرهنگ سازی و آموزش پدافند غیرعامل درجامعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: فرهنگ سازی، آموزش پدافند غیرعامل و تربیت نیروی انسانی مطابق با دانش روز باید در دستور کار قرار داشته باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان غربی، با بیان اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی در فرهنگ‌سازی و صیانت از منابع مسئولیت دارند، گفت: پدافند غیرعامل برای صیانت و حفاظت از همه دستاوردهای اقتصادی و عمرانی و پیشگیری از خسارت‌ها و آسیب‌ها است و هیچ دستگاهی از وظایف و مسئولیت‌های مربوط به پدافند غیرعامل فارغ نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اولویت های پدافند غیرعامل در استان آذربایجان غربی اشاره و تصریح کرد: مشکل تامین آب شرب، سدها و وضعیت جاده های استان از مهمترین تهدیدات استان به شمار می آیند که ضروری است در این موارد پدافند غیرعامل لحاظ شود چه بسا مورد تاکید مدیریت ارشد استان نیز هست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه، رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل و در حین پدافند غیرعامل کارکردهایی می‌توانند داشته باشند، افزود: رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و تغییر باورها در مردم و مسئولان نقش اساسی را ایفا می‌کنند لذا باید این جمله را که «ما می‌توانیم در مقابل تهدیدات دشمن و کاهش آسیب‌پذیری‌ها اقدام موثر انجام دهیم» در باور مردم بگنجانیم.

با وجود اینکه پدافند غیرعامل تنها چند سال است که به واژگان ادبیات اجتماعی و سیاسی وارد شده است، اما به دلیل اهمیت و عمق و گستره آن، طیف وسیعی ازحوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را شامل شده و همگان را درگیر خود کرده است که پرداخت دقیق و اصولی به آن می تواند تهدیدات آینده کشور را نه تنها خنثی کند بلکه همان تهدیدات مبدل به نقاط قوت و فرصت برای جامعه شود اما واقعیتی که نباید فراموش کرد این است که موفقیت در این زمینه بستگی به همکاری دستگاه های اجرایی و همچنین مردم دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا