اخبار
کد خبر : 9178 ۱۳۹۸/۱۰/۲۰   ۲۰:۲۴:۵۸

دیدگاه؛
نقش آموزش در کاهش تهدیدات فضای مجازی

 

امروزه فضای مجازی به دلیل دقت و تسریع در کارها در کشور ما فراگیر شده و زمینه های استفاده از این فضا روز به روز گسترش یافته و اقبال عمومی نیز برای استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بیشتر شده است.

در این شرایط ساماندهی فضای مجازی یک ضرورت است و در صورت سامان بخشی به این امر، می توان گفت فضای مجازی بستر بسیار مناسبی برای برقراری ارتباط است که تا حد زیادی هزینه های جامعه را نیز کاهش می دهد .

استفاده از فضای مجازی نیاز به مدیریت صحیح دارد اگر استفاده از فضای مجازی همراه با مدیریت هوشمندانه باشد به عنوان یک فرصت و اگر آن را بدون نظارت رها کنیم قطعا تهدید بسیار بزرگی است که اثرات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

*ضرورت کنترل و نظارت بر فضای مجازی

با پیشرفت جوامع در عصر تکنولوژی، فضای مجازی به عنوان یک ضرورت ارتباطی از عوامل موثر و حتی می توان گفت بی همتا و پر شتاب در فرایند رشد جامعه محسوب می شود و بر همین مبنا می باشد که کاربران فضای مجازی در سال های اخیر به نحو بسیار چشمگیری افزایش داشته اند، لذا ضرورت دارد تا برای استفاده بهینه از این فضا به دنبال راهکارهای مناسب باشیم.

تهیه زیرساخت های لازم، بومی سازی محتوای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تولید محتوای اصیل و آموزش های لازم برای ارتقاء سواد رسانه ای افراد جامعه در کنار کنترل و نظارت بر این فضا می تواند تهدیدات فضای مجازی را کاهش داده و بستر صحیح استفاده از آن را برا ی عموم افراد جامعه افزایش دهد.

چگونگی و نحوه استفاده از فضای مجازی امروز به عنوان یک ضرورت است، آموزش صحیح استفاده از فضای مجازی و ارتقای سواد رسانه ای افراد جامعه خصوصا دانش آموزان (نوجوانان و جوانان ) می تواند چالش ها و آسیب های فضای مجازی را کاهش داده و هر اندازه در جهت آموزش فضای مجازی در مقاطع مختلف تحصیلی تلاش کنیم به عنوان یک سرمایه محسوب شده و باید بدانیم ایمن سازی افراد در مقابل تهدیدات فضای مجازی با آموزش امکان پذیر می باشد .

با توجه به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی در جامعه، همه اقشار اعم از والدین، مربیان و معلمان و اساتید، دستگاه های فرهنگی و مخصوصا آموزش و پرورش، رسانه ها و صدا و سیما باید به صورت ویژه برای گسترش آموزش سواد رسانه ای و نحوه صحیح استفاده از فضای مجازی اقدام کنند .

1-برای هر چه بهتر انجام دادن آموزش فضای مجازی و ارتقاء سواد رسانه ای باید از اقدامات موثری بهره برد از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی در دانشگاه ها با هدف درک صحیح فضای مجازی و بهره گیری از اساتید و مدیران فعال در این حوزه ...

2-همکاری موثر پلیس و دانشگاه در جهت شناسایی آسیب ها و تهدیدات ناشی از فضای مجازی و انتقال درست آن به جامعه با روش های نوین علمی و فرهنگی

3- آگاه سازی عمومی از طریق رسانه ها خصوصا صداوسیما، نشریات، سایت ها و کانال های معتبر و بهره گیری از کارشناسان خبره پلیس فتا در امر انتقال آموزش

4 -انجام خدمات مشاوره ای به خانواده ها به عنوان کانون اولیه در جامعه و ارتقای سواد رسانه ای والدین در جهت آموزش و کنترل فرزندان ...

5 -توجه آموزش و پرورش به موضوع آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی و آموزش مستمر دانش آموزان درتمام مقاطع تحصیلی

در پایان علیرغم محاسن بسیار زیاد اینترنت و فضای مجازی و اقبال عمومی به استفاده از این ظرفیت، چنانچه مسئولین و کارشناسان مربوطه در سطح کلان اقدامی جهت مهار این فضا و آموزش کاربران آن به عمل نیاورند این محیط بسان دریای متلاطمی است که هر فردی وارد آن شود چنانچه به فنون اولیه غواصی آشنا نباشد در امواج خروشان آن غرق می شود پس لازمه ورود به این فضا یادگیری دانش و ارتقای سواد رسانه ای است.

کامران صالحی


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا