اخبار
کد خبر : 9124 ۱۳۹۸/۱۰/۱۱   ۲۱:۱۲:۱۷

رئیس شورایعالی سازمان نظام پرستاری کشور در ارومیه:
اخذ صلاحیت حرفه ای باعث گسترش خدمات پرستاری می شود

 

رئیس شورایعالی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: اخذ صلاحیت حرفه ای از سوی پرستاران باعث گسترش خدمات پرستاری می شود.

به گزارش نای قلم، شمس الدین شمسی در مراسم روز پرستار که در سالن اجتماعات بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس تعیین سیاست های کلی نظام در حوزه سلامت از سوی رهبر انقلاب اسلامی ما استانداردی برای میزان پرستار برای هر تخت در کشور تعیین کرده ایم که مطابق با آن برای هرتخت باید ۲.۵پرستار در کشور داشته باشیم که از این میزان ۱.۷ پرستار تخصصی و ۰.۸ آن پرستار غیرتخصصی است.

وی بیان کرد: با احداث بیمارستان ها و مراکز درمانی متعدد شاهد کاهش میزان پرستار برای هر تخت در کشور بودیم و هم اکنون این میزان برابر ۰.۹ الی یک پرستار برای هر تخت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه متاسفانه ۹۰ درصد نظام پرداختی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بر اساس طرح قاصدک است، اضافه کرد:  کمیته ای برای اصلاح نظام پرداخت تشکیل می شود که نظام پرستاری نیز جز کارگروه های اصلی این کمیته است.

رئیس شورایعالی سازمان نظام پرستاری کشور به لزوم اخذ صلاحیت حرفه ای توسط پرستاران تاکید کرد و افزود: اخذ صلاحیت حرفه ای از سوی پرستاران باعث پروانه دار شدن و حرفه ای تر شدن آن ها می شود که این امر باعث گسترش خدمات برای پرستاران در خارج از محیط بیمارستان می شود.

وی بیان کرد: بحث دیگر ما موضوع تعرفه گذاری خدمات پرستاران است که این قانون بالای 10 سال است که در مجلس تصویب شده اما اقدامی برای اجرای آن در کشور صورت نگرفته است.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات ۱۹۰ تعرفه پرستاری وجود دارد، افزود: باید این ۱۹۰ تعرفه تعریف شده در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات به نام پرستاران باشد چرا که تمام این کارها را پرستاران انجام می دهند .

وی با بیان اینکه متاسفانه جامعه ما به سمت سالمندی پیش می رود و میزان بیماری های مزمن در کشور نیز رو به افرایش است اضافه کرد: اگر ما هزاران تخت نیز در کشور ایجاد کنیم باز هم توانایی ارائه خدمات به آن ها در بیمارستان ها را نخواهیم داشت و باید خدمات خود را از بیمارستان ها به منازل منتقل کنیم که خوشبختانه تمام مسئولان موافق این امر بوده و بیمه ها نیز قبول کرده اند هزینه های آن را پرداخت کنند.

این مسئول گفت: پرستاران با وجود مشکلات دریافتی و معوقات با تمام وجود  به بیماران خدمت می کنند .

شمسی اظهار کرد: از تمامی پرستاران میخواهم ارتباط خود را با هیئت مدیره نظام صنفی پرستاری گسترش داده و تمام مشکلات خود را با آن ها در میان بگذارند.

*پرستار تکمیل کننده روند درمانی بیماران است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این مراسم گفت: در روایات مختلف تاکید شده است که هر کسی یک شبانه روز در کنار بستر بیماری پرستاری دهد او با حضرت ابراهیم محشور شده و مغفرت الهی شامل حال او می شود.

حجت الاسلام سید مهدی قریشی افزود: اگر پرستار نباشد یقینا درمانی که توسط پزشک صورت گرفته است به نتیجه ای نخواهد رسید.

وی ادامه داد: مراقبت از بیماران کار بسیار سختی است لذا در آموزه های دینی بر این حرفه مقدس تاکید شده و برای پرستاری و مراقبت ارزش بسیار زیادی قائل شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: من از تمام مسئولان تقاضا می کنم که به حق و حقوق پرستاران توجه ویژه ای داشته باشند و تاکنون توجه زیادی به این مساله در کشور نشده است.

وی با اشاره به تدوین سیاست های کلی نظام در عرصه سلامت توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: مجلس موظف به قانون گذاری در این حوزه و دولت نیز مجری قوانین تصویب شده در این حوزه در کشور است و هر دو قوه باید نسبت به انجام وظایف خود در حوزه سلامت کوشا باشند.

*ساخت بیمارستان ها ارتباطی به دریافتی های پرسنل ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم گفت: ساخت بیمارستان ها ارتباطی به دریافتی های پرسنل ندارد و اگر عده ای از این مسئله سوء استفاده می کنند و در واقع می خواهند جلوی توسعه استان را بگیرند راه بیهوده ای را طی می کنند .

جواد آقازاده افزود: ما در مجموعه ای کار می کنیم که رسالت اصلی آن بهبود بیماران است و عزیزانی که  چه در حرف پزشکی و چه حرف پرستاری و چه سایر حرفی که در آن به شکلی با بحث سلامت بیمار ارتباط دارند از زمان انتخاب این حرفه مسیری را طی می کنند که پر از مشقت های زیادی است و افتخار هم می کنیم که در این مسیر حرکت می کنیم و بی شک این بهبود بیمار هم از نظر اجتماعی و هم خانواده و هم از نظر روانی بسیار تاثیرگذار است .

وی افزود: عواطف و غم خوار مریض بودن یکی از ویژگی های مهم پرستاران است و هرچه قدر علم و تکنولوژی توسعه یابد و دنیا به طرف روباتیک حرکت کند باز هم نمی تواند جایگزنی برای پرستار شود و این جایگاه پرستار است که هر قدر هم تکنولوژی افزایش یابد ما نیازمند عاطفه غمخواری، همراهی و کشیدن دست عطوفت بر سر بیمار داریم .

آقازاده اضافه کرد: اینکه 100 سال پیش اولین دانشکده پرستاری در این شهر پایه گذاری شده باعث افتخار است .

وی همچنین گفت: در راستای سیاست های توسعه علوم پزشکی و نقشه راه دانشگاه، دانشکده علوم پزشکی خوی شکل گرفت و هیچکس هم نباید از این قضیه بهره برداری سیاسی و اجتماعی کند و این برنامه دانشگاه است که پیش می رویم و در شهرستان هایی که توان ایجاد دانشکده را دارند این کار را انجام می دهیم .

وی اضافه کرد: مراکز درمانی که ساخته می شوند و به چرخه ارائه خدمات می رسند بر اساس نیاز مردم و نیاز منطقه است .

این مقام مسئول با بیان اینکه ما از همان ابتدا به این نتیجه رسیدیم که در طرح قاصدک پرداخت ها عادلانه نیست، اضافه کاری وابسته به کارانه است و پرداختی که در نظام قاصدک انجام می گیرد کمتر از آنی است که باید پرداخت شود لذا ما از همان اول موضوع کارانه و اضافه کار را جدا کردیم.

به گفته وی با اطلاعاتی که از دانشگاه ها گرفتیم ما از نظر پرداخت پرسنلی بالاتر از متوسط کشوری هستیم  .

آقازاده با بیان اینکه معاون وزیر بهداشت از پرداخت سه کارانه در طی این هفته خبر داده است، تصریح کرد: بیمه ها حدود ۳۵۰ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی استان بدهکارند که با پرداخت آن این دانشگاه هیچ گونه مشکلی بابت پرداخت معوقات پرسنل خود نخواهد داشت.

وی همچنین گفت: تعامل و همکاری بسیار خوبی بین دانشگاه و نظام پرستاری است و هر دو پیگیر مطالبات پرستاران هستند و حتی وزارتخانه هم پیگیر موضوع است .

آقازاده تاکید کرد: موضوع معوقات با مباحث عمرانی هیچ ارتباطی ندارد اگر چنین نبود چرا دانشگاه هایی که کار عمرانی نکرده اند باز هم در پرداخت کارانه ها معوقه دارند؟

*پرستاران تمام مشکلات خود را در سازمان صنفی خود مطرح کنند‌

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آذربایجان غربی نیز گفت: مطابق با فرمایشات پیامبر اکرم (ص) هر کسی بتواند برای مراقبت مریضی کاری کند تمام گناهان او بخشیده می شود چنان که تازه متولد شده است که این مساله نشانگر جایگاه والای پرستاران در میان خداوند متعال است.

حجت الاسلام اسم حسینی افزود: پرستاران تمام مشکلات خود را در انجمن صنفی خود مطرح کنند ‌زیرا سازمان نظام پرستاری نهادی بسیار مستقل و قدرتمند بوده که توانمندی طرح مشکلات این جامعه در خدمت تمام مسئولان کشور را دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا