اخبار
کد خبر : 9114 ۱۳۹۸/۱۰/۱۰   ۲۰:۱۷:۴۹

رئیس مركز تحقیقات آرتمیای كشور:
آرتمیا امسال شناسنامه دار می شود

 

رئیس مركز تحقیقات آرتمیای كشور وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران گفت: امسال بحث تعیین هویت ژنتیكی، صدور شناسنامه ژنتیكی و كدبندی آرتمیای ایران را در اولویت قرار داده ایم.

به گزارش نای قلم به نقل از ایرنا، علی نكویی فرد در گفتگویی اظهار کرد: در بهمن ماه سال 97 بانك ژن ارتمیا در مركز تحقیقاتی آرتمیای كشور وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در كنار دریاچه راه اندازی شد كه نمونه های 17 منطقه دارای آرتمیای كشور و بیش از 42 منقطه جهان را جمع آوری و نگهداری می كند.

به گفته وی، این بانك ژن آرتمیا بعد از بانك ژن دانشگاه گنت بلژیك دومین بانك ژن در دنیا به شمار می رود.

رئیس مركز تحقیقات آرتمیای كشور اعلام كرد: افزایش حجم ورودی آب و كاهش شوری منجر به بهبود شرایط دریاچه ارومیه و منجر به احیای آبزیانی همچون «آرتمیا»، «فیتوپلانگتون ها» و «جلبك دونالیلا» شده است.

نكویی فرد تصریح کرد: در پی بارش های اخیر ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به مهرماه سال 97 یك متر و 20 سانتی متر و نسب به مدت مشابه اردیبهشت ماه سال قبل 75 سانتی متر افزایش یافته است.

وی با بیان این كه وسعت دریاچه به دو هزار و 944 هزار كیلومتر مربع رسیده است، اظهار داشت: در واقع نسبت به مدت مشابه سال گذشته 668 كیلومتر مربع افزایش پیدا كرده است.

به گفته نکویی فرد، حجم آب دریاچه به سه میلیارد و 920 میلیون مترمكعب رسیده درحالی كه پیش از این حجم دریاچه یك میلیارد و 990 میلیون مترمكعب بود و به طور تقریبی 1.5 تا 2 برابر افزایش حجم را نشان می دهد.

اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه برای لایروبی رودخانه ها، تغییر الگوی كشت و مكانیزاسیون مزارع، در افزایش ورودی آب دریاچه ارومیه تاثیری مثبت داشته است.

* مشاهده نخستین ناپلی آرتمیا پس از سالها

رئیس مركز تحقیقات آرتمیای كشور تصریح كرد: در نمونه گیری های اواخر اسفندماه سال 97 برای نخستین بار پس از سالها نخستین سیست آرتمیا (تخم) و ناپلی آرتمیا (نوزاد ) مشاهده شد كه به تازگی نمونه های بلوغ یافته آن نیز در دریاچه ارومیه دیده شده است.

وی یكی از علت های تولید آرتمیا را كاهش یك سومی شوری آب دریاچه ارومیه دانست و گفت: پیش از این دریاچه ارومیه دارای 420 گرم شوری در یك لیتر آب بود كه با بارش های اخیر میزان شوری در مناطق مختلف بین 120 تا 150 گرم در لیتر شده است كه شرایط محیطی حاكم بر دریاچه ارومیه نشان می دهد كه چرخه جدید زندگی در این دریاچه در حال شكل گیری است.

وی اضافه كرد: همچنین با افزایش غذا برای آرتمیا، شرایط برای تولید و تكثیر حتی در دمای پایین آب فراهم شده است؛ به طوری كه آرتمیا در دمای بین 17 تا 27 درجه سانتی گراد و شوری بین 120 تا 150 گرم در لیتر تكثیر پیدا می كند اما اخیرا آرتمیا در دمای 13 درجه سانتی گراد نیز تكثیر می شود.

رئیس مركز تحقیقات آرتمیای كشور، گفت: در ماه های اخیر میزان جلبك دونالیلا و سایر فیتوپلانگتون های دریاچه رشد چشمگیری پیدا كرده است، به طوری كه در فروردین ماه سال 97، میزان جلبك دونالیلای دو هزار و 450 عدد در لیتر بود اما در مدت مشابه امسال این رقم بالغ بر 14.5 میلیون عدد در هر لیتر رسیده است.

رئیس مركز تحقیقات آرتمیای كشور، براین باور است كه آرتمیا كه غذای پرندگان مهاجر، پلكان ها، ماهیان خاویاری ، ماهیان سردآبی و گرمابی است در شرایط خوب نسل زنده زایی می كند اما در شرایط بد تخم ریزی انجام می د هد.

* آرتمیای اورمیانا منحصر به فرد دریاچه ارومیه

نكویی فرد گفت: اكنون دریاچه یوتا امریكا بزرگترین دریاچه نكمی با بزگترین منبع آرتمیا در دنیا به شمار می رود كه دارای آرتمیای فرانسیس كانا است كه سالانه 2000 تن تولید و صادر می شود.

به گفته وی، البته آرتمیای پرورشی نیز مربوط به كشورهای ویتنام و تایلند است.

وی تصریح كرد: دریاچه ارومیه ایران دارای آرتمیای اورمیانا قبل از خشكیدگی دومین دریاچه نمكی پس از دریاچه یوتای امریكا بود كه ما تلاش داریم بقای دریاچه و جاندارانش را حفظ كنیم.

به گزارش ایرنا، آرتمیا با نام علمی (Artemia) جانداری است سخت‌پوست كه در آب‌های شور زندگی می‌كند، پیش از این دریاچه ارومیه ایران، یكی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شد. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دنیا سالانه بیش از دو هزار تن سیست آرتمیا معامله می‌شود به خصوص از خود آرتمیا یا سیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم‌تنان سود می‌برند.

طبق گزارش ها، قیمت هر كیلو آرتمیا در بازارهای جهانی با توجه به كیفیت آن حدود 120 تا 200 دلار است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا