اخبار
کد خبر : 910 ۱۳۹۴/۰۸/۰۹   

النینو تمام نقاط استان را در بر می گیرد

*برای مقابله با النینو در آماده باش کامل قرار داریم

 اوایل شهریورماه بود که رئیس مرکز خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، از پیش‌بینی افزایش دمای حدود نیم تا یک درجه بیشتر از معمول برای مناطق گسترده‌ای از کشور طی سه ماه آینده خبر داد. برهمین‌اساس اعلام شد پاییز امسال گرم‌تر از سال‌های قبل خواهد بود.

وب‌سایت رسمی صداوسیمای جمهوری اسلامی خبری را منتشر کرد با این تیتر «خاورميانه امسال سردترين زمستان را طي ٣٠ سال گذشته خواهد داشت». جزئیات این خبر اگرچه منبع دقیقی نداشت اما به این شرح بود: «کارشناسان هواشناسی از انحراف سه درجه‌ای یا بیشتر پدیده النینو در اقیانوس آرام در فصل پاییز و زمستان آینده خبر دادند.

 به گزارش خبرگزاری سما از رام‌الله نیز این منابع علت انحراف پدیده النینو را ناشی از تحولات جوی دانسته‌‌اند که برای نخستین‌بار در آرشیو مربوط به هواشناسی چند کشور به‌ویژه در خاورمیانه به ثبت رسیده است. منابع اطلاع‌رسانی استرالیا بر ‌این ‌اساس اعلام کردند زمستان امسال سردترین زمستان طی ٣٠ سال گذشته تاکنون خواهد بود.»

با توجه به خشک‌سالی و کم‌بارشی فصل‌های بارشی سال‌های گذشته، خبری که در وب‌سایت خبری صداوسیما منتشر شد، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشت و به‌نوعی موجی از امیدواری به بهبود وضعیت هوا و احتمالا افزایش بارش‌ها در فصل پاییز و زمستان پیش‌رو را به‌دنبال داشت.

خبرگزاری میزان در گزارشی پیرامون پدیده النینو آورده است: نوسان جنوبی یکی از مهمترین و شاخص ترین رویداد هایی است که منجر به ظهور نا بهنجاری های بزرگ آب و هوایی در بسیاری از نقاط جهان می شود. هواشناسان و اقیانوس شناسان جهان در سال های اخیر مطالعات زیاد و دقیقی در مورد مکانیزم ایجاد ال نینو و تاثیرات متقابل جو و اقیانوس انجام داده اند، به ویژه مطالعات گسترده ای در ارتباط با ناموزونی دما در سطح دریا و نوسانات فشار جو در سال هایی که ال نینو رخ می دهد انجام گرفته است، مجموعه این تغییرات را به نام نوسانات جنوبی می نامند که با کلمه اختصاری ElNino Southern Oscillation ))یعنی ترکیبی از دو کلمه ال نینو و نوسانات جنوبی است به کار می رود. برای نخستین بار واکر (1932) و بلیس (1937) بر وجود نوسانی در فشار سطح و در مقیاس جهانی اشاره کردند و آن را نوسان جنوبی SO نامیدند . بدین سان SOیک الگوی ارتباط از راه دور جهانی در اتمسفر است و به دلیل تمیز آن از سایر الگوهای ارتباط از راه دور ( بویژه نوسانات اطلس شمالی و آرام شمالی ) جنوبی نامیده شده است . مراکز عمل SO توسط یک گردش مداری شرق به غرب در امتداد صفحه استوا همراه با صعود هوا در غرب اقیانوس آرام و نزول هوا در شرق اقیانوس آرام به یکدیگر مربوط می شود و به این ترتیب گردش شکل می گیرد که توسط بژرگنس (1969) گردش واکر نامیده شد . ال نینو مولفه اقیانوسی ENSO است و با دگرگونی های بزرگ در دماهای سطح دریا در منطقه آرام حاره ای پدیدار می شود.

تاثیر ال نینو بر محیط و زندگی بشر

همراه با رویداد ال نینو تولیدات بیولوژیکی به دلیل کاهش فرا جهندگی آب سرد در سرتاسر سواحل پرو و اکوادور کاهش می یابد که این سبب مرگ و میر ماهیان و به خصوص ماهی کولی که غذای عمدة پرندگان دریایی است می شود . به دنبال مرگ و میر ماهیان، میلیون ها پرنده دریایی به علت عدم وجود غذای عمدة خود یعنی ماهی کولی در ساحل نابود می شوند که این لطمه اقتصادی جبران ناپذیری را در صنایع ماهیگیری و کود مرغ ( دریایی ) گیری برای کشورهای پرو و اکوادور به بار می بارد. از آسیب های محلی دیگر، بارندگی های سیل آسا در بخش هایی که به طور معمول لم یزرع سواحل پرو و اکوادور است که سبب ته نشست های گلی و تخریب شالوده این مناطق می شود و در مجموع به دلیل شرایط نا به هنجار به وجود آمده، پدیده ال نینو در منطقه به عنوان فاجعه طبیعت شناخته شده است . همچنین این پدیده رابطه ای قوی با خشکسالی در هند، شرق استرالیا، مالزی، اندونزی و کلاً آسیای جنوب شرقی دارد . مثلاً ال نینوی 1983–1982 که شدید ترین رویداد اقلیمی دریایی از این نوع بوده است موجب انقال زنجیره باران های حاره ای به طرف شرق و مرکز اقیانوس آرام شد که این مطلب از تفسیر نقشه های ماهواره ای و تشعشعات موج بلند بازتابیده از سطح اقیانوس ثابت شده است . از نتایج این واقعه باران های شدید به مقدار 2 هزار میلیمتر و جاری شدن سیل های مخرب در جنوب اکوادور و شمال شرق پرو است.

*النینو تمام نقاط استان را در بر می گیرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی می گوید: بلافاصله بعد از هشدار سازمان مدیریت بحران کشور مبنی بر احتمال بروز پدیده آب و هوایی النینو در کشور، جلسه شورای همانگی مدیریت بحران استان متشکل از تمام دستگاه های اجرایی تشکیل و هم اکنون این نهاد ها در آماده باش کامل به سر می برند.

امیرعباس جعفری در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تحقیقات گسترده در زمینه این پدیده آب و هوایی اظهار می کند: هنوز کاملا مشخص نیست که این پدید دقیقا از کدام منطقه وارد آذربایجان غربی می شود، اما کارشناسان معتقدند که این پدیده تمام نقاط استان را در برخواهد گرفت و آذربایجان غربی از آمادگی کاملی برای مقابله با این پدیده آب و هوایی برخوردار است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی در ادامه اظهار می دارد: بارش های خوبی را در زمستان و پائیز خواهیم داشت و امیدواریم این بارش های سنگین از خشکسالی منطقه بکاهد.

وی تصریح می کند: امیدواریم النینو تاثیر مثبتی بر روی تراز آبی دریاچه ارومیه داشته باشد و یا حداقل وضعیت موجود را تثبیت کند.

وی درباره اختلاف نظر سازمان مدیریت بحران با هوا شناسی در مورد وقوع پدیده ال نینیو، می گوید: با وجود اختلاف نظر هواشناسی با سازمان مدیریت بحران در مورد این پدیده ما آمادگی خود را در صورت بروز هر گونه مشکل اعلام می کنیم.

جعفری تاکید می کند: ما تجهیزات لازم جهت خدمات رسانی به تمام مناطق و روستا های صعب العبور را در اختیار داریم. 

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا