اخبار
کد خبر : 9079 ۱۳۹۸/۱۰/۰۵   ۱۱:۲۱:۲۶

یادداشت؛
ضرورت جبران خلأ به‌وجود آمده در سيستم آموزشي به دنبال تعطیلی مدارس

 

آیا درمان آلودگي هوا فقط تعطيلي است؟ این موضوعی است که يقينا جاي بحث فراوان دارد. آيا به‌اندازه لازم پيشگيري براي جلوگيري از آلودگي هوا صورت مي‌گيرد؟ گفته مي‌شود در کنار ماشين های سواري، موتورسيکلت هایی مشغول به کارند که وضعيت دودزايي آنها از ماشين‌هاي غير استاندارد بدتر و وخيم‌ترند.

به‌نظر مي‌آيد همانطور که مسئولان امر بارها گفته‌اند بايد دعا کرد تا باد و باران بيايد و آلودگي هوا را به سرزمين‌هاي دور دست ببرد! يقينا هيچ پدر و مادري مايل نيست فرزندش را در آلودگي به مدرسه بفرستد ولي تاکيد مي‌نمايند مسئولان امر بايد جلوي آلودگي را از قبل به ترتيبي بگيرند که نياز به تعطيلي مدارس نباشد. اما تا شرايط حضور دانش‌آموزان در مدرسه و کاهش آلودگي فراهم شود، آموزش و پرورش هم بايد به برنامه‌ريزي جبراني براي همه مدارس پرداخته و نقش ضروري خود را به درستي ايفا نمايد.

برخي از مدارس غير انتفاعي خود داوطلبانه اين نقش را به‌عهده گرفته و با تهيه تمرين و سوالات درسي و ارسال آنها براي دانش‌آموزان، تلاش مي‌نمايند دانش‌آموزان را در فضاي درس و آموزش نگه دارند، اگرچه اين تلاش همه خسارات وارده و عقب ماندگي درسي دانش‌آموزان را جبران نمي‌کند. وليکن تا حدودي از پسرفت درسي دانش‌آموزان جلوگيري مي‌نمايد که جاي قدرداني دارد.

آموزش و پرورش بايد اين روش را جزو برنامه‌ها و سياست‌هاي خود قرار دهد که همه مدارس در غياب کلاس‌هاي درسي، دانش‌آموزان را با تمرين و دوره نمودن درس‌ها، در سطح آمادگي قرار دهند تا شاهد پسرفت سطح آموزشي در آينده کشور نباشيم.

تجربه ديگري که در دوران جنگ تحميلي شاهد آن بوديم و تاثيرگذار بود، بايد استفاده شود. در دوران بمبارا‌ن‌ها، امکانات صداوسيما در اختيار تدريس همه سطوح درسي و مدارس قرار گرفته بود و هيچ دانش‌آموزي به‌خاطر تعطيلي مدارس از درس عقب نمي‌افتاد.

در آن ايام امکانات صداوسيما بسيار ناچيز بود ولي همان امکانات ناچيز هم در خدمت برنامه‌هاي درسي قرار داشت و مردم از آن راضي بودند. اما امروز صداوسيماي عريض و طويل که بودجه کلاني را به‌خود اختصاص داده، در انديشه‌هاي ديگري است.

آموزش و پرورش و صداوسيما بايد به نقش مورد انتظار مردم توجه نموده و بلافاصله خلأ به‌وجود آمده در سيستم آموزشي دانش‌آموزان را جبران نمايند تا از فرار مغزها که زماني سن آن دوره دکترا بود و بعد به کارشناسي و سپس به سطح ديپلم رسيد و اکنون به دانش‌آموزان دبستان سرايت کرده است، جلوگيري نمايند. متاسفانه در جامعه ديده مي‌شود به‌علت نااميدي از مجموعه شرايط و از جمله نبود هواي سالم، پدر و مادر‌ها دست فرزندان خود را گرفته به اين ديار و آن ديار مي‌برند.

نازنین فرازی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا