اخبار
کد خبر : 9077 ۱۳۹۸/۱۰/۰۴   ۲۳:۲۵:۴۹

یادداشت؛
ضرورت دفاع متولیان فرهنگی از حرمت مجوزهای صادر شده

 

امروزه موسيقي به عنوان یکی از تاثیرگذارترین محصولات صنایع فرهنگی است که با توجه به تاثیر شگرف آن بر روحیه افراد، بخش جدايي ناپذير از زندگي محسوب می شود. به قول حکیم ابوعلی سینا موسیقی صدای خداوندی است، بتهوون نیز می گوید: هرجا که سخن باز آید موسیقی به کار آید.

به گزارش نای قلم، میل فراوان به شنیدن موسیقی نشان از این حقیقت دارد که نسل جوان به دنبال پاسخگویی به نیاز خود برای شادی است و تمایلی به سرکوب آن ندارد.

از سوی دیگر در شرايطي كه نااميدي و افسردگي خواسته و ناخواسته در زندگي مردم رسوخ كرده است، هنرمندان مي توانند با برگزاری کنسرت براي بهتر كردن حال مردم پيش‌ گام شوند و بدین گونه در راستای افزايش شور و نشاط جامعه حركت كنند تا اجتماعي پوياتر و شادتر داشته باشیم.

این صنعت علاوه بر تاثیر فرهنگی از لحاظ اقتصادی نیز می تواند در جامعه رونق ایجاد کند به عنوان مثال با درگیر کردن طیف زیادی از شاعران، آموزش دهندگان، نوازندگان، خوانندگان، مدیران گروه های موسیقی، ضبط کنندگان، ناشران ، مراکز پخش و … نقش زیادی در اشتغال زایی داشته باشد.

بنابراین ضروریست اجرای برنامه های مختلف فرهنگی به ویژه برگزاری کنسرت های موسیقی همواره در صدر توجهات سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه فرهنگ قرار گیرد در حالیکه این شاخصه مهم توسعه فرهنگی و مؤلفه ای بسیار تأثیرگذار در گستره ی اجتماعی هنوز به رشد مورد نظر نرسیده است چرا که متاسفانه شاهدیم سنگ اندازی ها و تنگ نظری ها در این حوزه حاکم بوده و همین دیدگاه باعث شده است موسیقی فاخر و غنی نواحی و نقاط مختلف مهجور بماند.

نمونه بارز آن اعتراض جریان ها و گروه ها به برگزاری کنسرت های موسیقی در شهرستان های مختلف است که همواره با حاشيه هاي فراواني روبرو بوده است و اگر بخواهیم به طور مصداقی اشاره ای به این حاشیه ها داشته باشیم می توانیم به اعطای مجوز کنسرت به خواننده ترک زبان افشین آذری در شهرستان ارومیه اشاره کرد.

خواننده ترک زبان مثل افشین آذری و یا علی پرمهر در فضای رقابتی خوانندگان تهرانی که تمام کمپانی های رسمی و غیررسمی از آنها با هزینه های میلیاردی پشتیبانی می کنند با اتکا به هنر و توانایی های محدود خود رشد کرده اند و قطع یقین استقبال از آنها در کشور های همسایه موید این نکته است که در خارج از کشور به انتظارشان نشسته اند تا بهره برداری های سیاسی کنند. این درحالیست که این خوانندگان به دور از هر گونه گرایشات قومی صرفا با پایگاه مردمی اقدام به برگزاری کنسرت می کنند.

در حالی شاهد اعتراض رسانه های محلی به اعطای مجوز برای برگزاری این کنسرت هستیم که مراحل استعلامات صدور مجوز کنسرت بسیار دشوار بوده و اماکن، فرمانداری و کمسیون های موسیقی بر ساز و کار صدور مجوز نظارت دارند ضمن اینکه حراست معاونت هنری نیز تمام خوانندگان را رصد کرده و مورد کنترل قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که بسیاری از خوانندگان با اثبات تعهد و وفاداری خود به شعائر ملی و میهنی به عنوان نمایندگان و سفیران فرهنگی در کانال های تلویزیونی و برنامه های کشور های دیگر به هنرنمایی می پردازند لذا مواردی که در مورد این خواننده عنوان شده کاملا بی اساس بوده و اجرای برنامه وی در تلویزیون رسمی کشور آذربایجان با اخذ مجوزهای قانونی و هماهنگی با مبادی قانونی بوده است.

این درحالیست که برخی رسانه های مجاز، ادبیات بسیار غیراخلاقی و تهی از هر گونه بار فرهنگی، هنری و رسانه ای را در نقد عملکرد دستگاه مادر فرهنگی استان به کار می گیرند و هر زمان که برای نقد وقایع جاریه مطلبی متین و وثیق پیدا نمی کنند بلافاصله با یک سیر قهقرایی از سیاست نقطه سر خط استفاده کرده و به گذشته مراجعه و در ماضی سیر می کنند و از بوکان آغاز و به ترابزون و در آخر سر خوانندگان ماهواره ای و آن ور آبی سر می زند.

امیدواریم متولیان امر پشتوانه محکمی برای مجوزهای صادره خود داشته باشند و پس از صدور مجوز برای کنسرت ها و یا هر برنامه دیگری تا پایان، پای کار بوده و از کیان و حرمت مجوزهای صادر شده دفاع کند تا این بلیه نتواند سدی در برابر نشاط و شادابی جامعه باشد و حقوق شهروندی هنرمندان پاکباخته را تضییع نماید.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا