اخبار
کد خبر : 9055 ۱۳۹۸/۱۰/۰۱   ۲۱:۴۸:۳۲

یادداشت؛
دفاع از منافع ملی به وسیله پشتوانه مردمی

 

حسن رسولی / اگر به شرایط موجود نگاه کنیم وضعیت افکار عمومی به گونه‌ای تحت تاثیر عوامل مختلف معیشتی و اقتصادی شکل گرفته است. فشارهای ناشی از تحریم‌های آمریکا و افزایش شاخص‌های فقر مطلق و فقر نسبی و کاهش میزان اشتغال فضایی را ایجاد کرده است که در این فضا نارضایتی افکار عمومی از وضع موجود وجه غالب جامعه است.

در بستر این نارضایتی زمینه اعتراضات معیشتی و اجتماعی شکل گرفته است و این بستر در آبان‌ماه سال 98 به گونه‌ای تحول پیدا کرد که شرایط تعارض تهیدستان و برابری‌خواهان معیشتی و اقتصادی جدی‌تر شد و در این مسیر خسارت‌های نسبتا جدی به جامعه وارد شد و سیمای عمومی کشور به ویژه در شهرها وارد فاز امنیتی گردید.

به طور طبیعی هر زمانی که فضای جامعه امنیتی باشد، یاس و ناامیدی نسبت به آینده گسترده‌تر شده، سیاست‌ورزی و فعالیت‌های سیاسی و نیز انگیزه کنشگران سیاسی کاهش می‌یابد و فرآیند سیاست‌ورزی بهبودخواهانه تحت تاثیر فضای نارضایتی و ناامیدی قرار می‌گیرد.

خروج از این شرایط نیاز به یک شوک جدی از سوی مسئولان دارد. شوکی که در نتیجه آن، ادبیات بین مسئولان و مردم تغییر کرده و اشتباهات پذیرفته شده و خسارات جبران شود و با مقصرین این ماجرا برخوردی عادلانه صورت گیرد. مقام رهبری در موارد متعدد گزاره‌های مهمی را بیان می‌کردند و می‌گفتند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند، به‌خاطر ایران وارد صحنه انتخابات شوند.

بدون شک برای ترمیم فضای داخلی و حفظ جایگاه کشور در عرصه‌های جهانی شاخص حضور مردم در پای صندوق‌های رای مانند سال‌های گذشته، مقیاسی بسیار معتبر و تعیین کننده خواهد بود.

هرچند فرصت محدود است اما انتظار می‌رود که این شوک مثبت و امیدوارکننده از سوی مسئولان ایجاد شود و همزمان با این التیام‌بخشی، مسئولان انتخابات در دولت و شورای نگهبان رفتار خود را با رویکرد تکریمی و تشویقی و دعوت کننده از مردم تنظیم کنند. اگر این مسیر طی شود و به هر میزان که بتوانیم مشارکت بیشتری را در انتخابات داشته باشیم، به همان میزان قدرت‌های جهانی و سایر دولت‌ها نیز تحت تاثیر این ابتکار عمل امیدوارکننده قرار می‌گیرند و فضا برای کشور بهتر خواهد شد.

مردم کشور آگاهانه از فرازوفرودها درس می‌گیرند و چنانچه راهبردهای التیام‌بخش دردهای آسیب دیدگان به سرعت متوجه مردم شود و از آن مطلع شوند، پاسخ مثبت از خود نشان می‌دهند و با حضور پررنگ در انتخابات پاسخی تعیین کننده خواهند داد.

به وسیله همین پشتوانه مردمی است که دیپلمات‌های کشور بهتر می‌توانند از منافع ملی دفاع کنند و تاثیر مثبت آن را در عرصه اقتصاد نیز شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا