اخبار
کد خبر : 9033 ۱۳۹۸/۰۹/۳۰   ۱۷:۱۶:۲۷

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی:
تبادل الکترونیکی اسناد بستری در 23 بیمارستان آذربایجان غربی

 

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی گفت: از ۲۴ بیمارستان دولتی — دانشگاهی تبادل اسناد پزشکی در ۲۳ بیمارستان به صورت الکترونیکی انجام می شود.

به گزارش نای قلم، نادر نانبخش در گفتگوی خبری اظهار کرد: تبادل اسناد پزشکی فقط در بیمارستان امام خمینی ارومیه به دلیل تغییر سیستم نرم‌افزاری و گسترگی خدمات این بیمارستان که بزرگترین بیمارستان استان است، به صورت الکترونیکی انجام نمی گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد بیمارستان امام خمینی ارومیه نیز تا پایان سال جاری وارد این سامانه شده و انتقال اسناد خود را به شیوه الکترونیکی به اداره کل بیمه سلامت استان ارسال کند.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی، اجرای طرح تبادل الکترونیک اسناد شامل نسخه‌نویسی الکترونیکی، نظام ارجاع الکترونیکی، استحقاق‌سنجی الکترونیکی و انتقال الکترونیکی اسناد بیمارستانی است.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی به اهداف طرح تبادل الکترونیک اسناد اشاره و تصریح کرد: الکترونیکی کردن تمام خدمات سرپایی و بستری از اهداف این طرح است تا تمام داده‌ها در بستر امن و مطمئن الکترونیک ذخیره شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با اجرای طرح تبادل الکترونیک اسناد اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت به صورت کامل در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرد.

*اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در هفت شهرستان

نانبخش سپس به نسخه نویسی الکترونیکی اشاره و اضافه کرد: نسخه نویسی الکترونیکی در حال حاضر در هفت شهرستان استان اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در تمام شهرستان های شمال استان به جز خوی اجرا شده همچنین در جنوب استان نیز در شهرستان های نقده و بوکان درحال اجراست .

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به اینکه برای نخستین بار این طرح در نقده  اجرا شد، ادامه داد: قرارداد اجرای نسخه نویسی الکترونیکی توسط ۱۵۹ پزشک، داروساز، مرکز آزمایشگاهی و رادیولوژی در استان انجام می شود.

نانبخش به مزایا و معایب اجرای این طرح نیز اشاره کرد و افزود: کاهش بروز خطای دارو خوانی ناشی از بدخطی پزشک از مزایای این طرح بوده از طرفی نیز طولانی شدن فرایند انتظار مراجعه کننده ناشی از نداشتن آموزش و تبحر کافی در داروخانه ها و قطعی اینترنت از معایب این طرح است.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی گفت: بر اساس برآورد اولیه حدود پنج درصد جمعیت این استان تحت پوشش بیمه اجباری سلامت قرار می‌گیرند.

وی گفت: تاکنون ۱۳ هزار نفر برای ثبت‌نام اولیه به این بیمه مراجعه کرده اند که آزمون وسع بر اساس دهک‌بندی این افراد در حال انجام است.

نانبخش افزود: طبق برآوردها باید ۱۶۳ هزار نفر در این طرح نام‌نویسی کنند که روند ثبت‌نام آنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: طرح بیمه پایه اجباری سلامت با هدف تحت پوشش قرار دادن اقشار فاقد بیمه در جامعه اجرا می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به ۶۲ دفتر پیشخوان طرف قرارداد در استان  نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی اظهار داشت:  طرح بیمه پایه اجباری سلامت بر اساس ارزیابی وُسع از آبان‌ماه اجرایی شده است و تا اردیبهشت سال آینده ادامه دارد.

نانبخش، با اشاره به اینکه سامانه تلفنی ۱۶۶۶ با رویکرد رعایت حقوق شهروندی در این استان فعال است، ادامه داد: مردم از این طریق می‌توانند مشکلات و سوال‌های خود را در خصوص مسائل بیمه سلامت مطرح و پاسخ خود را دریافت کنند.

وی افزود: این سامانه به مرکز کشور متصل است و در صورت نیاز به استان‌های مربوطه وصل می‌شود.

* سامانه ۱۶۶۶ راهی برای پاسخ‌گویی بهتر به شهروندان

نانبخش اضافه کرد: سامانه ۱۶۶۶ راهی برای پاسخ‌گویی بهتر به شهروندان در خصوص مسائل مرتبط با بیمه سلامت بوده و به طور میانگین هفته‌ای چند تماس برای رسیدگی به این استان متصل شده است زیرا بیشتر مسائل توسط اپراتور مسوول در تهران حل و فصل می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی با اشاره به پرداخت ۱۰۰ درصدی حق بیمه افراد سه دهک پایین جامعه توسط دولت ادامه داد: حق بیمه دهک چهارم نیز به صورت ۵۰ درصد توسط دولت و ۵۰ درصد توسط خود اشخاص پرداخت می‌شود و افراد متقاضی بقیه دهک ها میبایست با پرداخت حق بیمه کامل سالیانه به ازای هر نفر پنج میلیون و 808 هزار ریال تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و دفترچه دریافت کنند .

وی تاکید کرد: رتبه‌بندی و دهک‌بندی افراد نیز توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده و بیمه سلامت دخالتی در این خصوص نداشته و ندارد.

نانبخش با اشاره به جمعیت سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفری آذربایجان‌غربی، اظهار داشت: ٢ میلیون و ۱۰ هزار نفر از جمعیت این استان تحت پوشش اداره کل بیمه سلامت استان هستند.

اداره کل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی بیمه شدگان خود را تحت پوشش پنج صندوق این سازمان ( صندوق کارکنان دولت، صندوق روستاییان و عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، صندوق سایر اقشار، صندوق بیمه سلامت همگانی و صندوق بیمه سلامت ایرانیان) قرار داده است.

* پوشش 61 درصدی در استان

نانبخش با اشاره به پوشش 61 درصدی در استان، تصریح کرد: سه هزار و 500 نفر بیمار خاص نیز در استان تحت پوشش این بیمه قرار دارند که از بین این تعداد، بیماران MS بیشترین فراوانی تحت پوشش بیماران خاص را تشکیل می دهند.

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به آغاز ثبت نام سراسری طرح پوشش اجباری بیمه سلامت از ۱۵ آبان ماه به مدت ۶ ماه تصریح کرد: از زمان اجرای طرح تاکنون ۸۰۰ دفترچه بیمه که بیمه شونده خود اقدام به پرداخت سرانه کرده صادر شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به پرداخت بدهی این بیمه به بیمارستان ها و موسسات وابسته دولتی - دانشگاهی مورد تعهد در استان تصریح کرد: ۷۰ درصد بدهی مرداد ماه سال جاری به بیمارستان های دولتی _ دانشگاهی طرف قرارداد پرداخت شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا