اخبار
کد خبر : 9026 ۱۳۹۸/۰۹/۲۶   ۲۱:۱۷:۰۴

یادداشت؛
جامعه امروز و ضرورت اصلاحات اساسي

 

تجربه را بالاتر از علم دانسته‌اند بنابراين تجربه عرصه‌هاي انقلابي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و... ذي‌قيمت است و نمي‌توان در فضاي پُر ابهام آن را ناديده انگاشت! گام دوم انقلاب به‌عنوان اساسنامه‌اي است که همه اقشار جامعه اعم از زن و مرد و با هر رده سني بايد آن را درک کنند يک متد و روش و منش علمي مختص يک رده سني و با جنسيت خاص نيست.

مجلس يازدهم بايد در فضاي اصلاح برخي قوانين گام بردارد وقتي صحبت از گام دوم است يعني اينکه در فضاي جديد روش و منش‌ها نسبت به گام اول تغيير خواهد کرد و شايد هم به دنبال اصلاح برخي امور توسط گام دومي‌ها هستند مهم اصلاح است که نياز به اصلاحات در گام دوم پذيرفتني شده است اينکه چه جريان سياسي در کشور بايد اصلاحات را بر دوش بکشند در دوم اسفند ماه سال جاري مشخص خواهد شد! گاه نياز به اصلاحات اساسي در فضاي ذهني جريانات مختلف سياسي به‌عنوان يک واقعيت و نياز اساسي واضح و مبرهن است اما اينکه چه جرياني اين اصلاحات را به انجام برساند تبديل به تقابل سياسي شده است!

ادبيات زير پوست جامعه نشان دهنده اين نکته است که اکثر مردم سال‌هاست که پوست‌اندازي کرده‌اند و به نوعي سبک و منش زندگي‌شان متفاوت شده و اين واقعيت در عين مخالفت‌ها اما پذيرفتني شده است.

فناوري و تکنولوژي در قالب شبکه‌هاي اجتماعي در اتصال با داده‌هاي جهاني است و اکثر جامعه در مواجهه تاثيرپذير از اين داده‌ها دچار تناقض و همچنين طرح سوال شده‌اند و از مراجع مختلف فرهنگي، اقتصادي و سياسي پاسخ قانع کننده دريافت نمي‌کنند و بر همين اساس جامعه در يک رهاشدگي نامحسوس قرار گرفته است و ادبيات غالب و رايج قشر نوجوان و جوان جامعه امروز ايران دورتر از ادبيات رسمي و رايج راديو و تلويزيوني کشور است و به نوعي ساز فرهنگي نوجوانان و جوانان متفاوت شده است و اين تفاوت باعث سوءتفاهم‌هايي شده است.

يکي از معاني انقلاب دگرگوني است جامعه امروز ما نه به دگرگوني بلکه به اصلاحات اساسي احتياج دارد. بنابراين مي‌توان گفت که انقلابي‌ها هم در اين برهه اصلاح‌طلب شده‌اند! نکته مهم اينکه آيا مسير حرکت جامعه قابل پيش‌بيني است؟ اگر قابل پيش‌بيني است آيا در برابر قدرت فناوري و تکنولوژي قدرت پيشگيري مسالمت‌آميز نيز وجود دارد؟ قدرت اجبار زمان به‌عنوان يک عنصر تاريخ‌ساز و جامعه‌ساز صفت‌ها و خصلت‌هاي خود را بر جاي مي‌گذارد و اين واقعيت را بايد پذيرفت.

مجلس يازدهم بايد مجلسي جامعه‌دان و آينده‌خوان باشد در غير اين صورت چالش‌هاي زيادي را تجربه خواهد کرد! گاه اهداف آن چيزي نمي‌شود که پيش‌بيني شده است مطمئن‌ترين مسير، فضايي است که غالب جامعه در آن حضور دارد! اگر معني و مفهوم عام‌تري به ادبيات گام دوم داده شود ادبيات گام دوم در سطح کشور همگاني مي‌شود و همگاني شدن ادبيات گام دوم تبديل به خواست عمومي مي‌شود.

نبايد برخي گام دوم انقلاب را به‌عنوان سلاحي براي خلع سياست ورزي سلايق مختلف سياسي بدانند اين کشور با موجوديت سلايق مختلف است که در مسير اتحاد و انسجام ملي حرکت خواهد کرد گام دوم انقلاب ابزاري براي تقليل دادن نيست بلکه هدفي بايد باشد که باعث داشتن آرزوي جمعي شود تا هنگامي که ادبيات زير پوست جامعه به رسميت شناخته نشود همواره فاصله ادبيات نهادهاي رسمي با ادبيات غالب جامعه فاصله خواهد گرفت و اين فاصله رابطه ملت- دولت و همچنين رابطه ملت با ديگر نهادهاي غير دولتي را تحت تاثير قرار خواهد داد!

نکته پاياني اينکه با يک روش و منش تکراري نمي‌توان مشکلات موجود را حل و فصل کرد تضاد تعادل مي‌آورد! تفکر انقلابي‌گري در شرايط اکنون جامعه مانند مُشت بسته‌اي است که تحليل‌هاي متفاوتي توليد کرده است اما اگر اين مُشت باز شود و جامعه ببيند که اين مُشت باز، توانايي برون رفت از مشکلات را ندارد نااميدي جامعه دوچندان خواهد شد و به تعبيري ديگر کورسوي اميدي هم براي اصلاح امور باقي نمي‌ماند!

امید فراغت

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا