Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 9020 ۱۳۹۸/۰۹/۲۶   ۲۰:۲۹:۳۱

با مشاركت شهرداري و بخش خصوصي؛
بازسازي سه سراي تخريب شده بازار تاريخي اروميه آغاز می شود

 

معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت: سه سراي « نخجواني»، « سروش» و «مهدي زاده» واقع در عرصه بازار تاريخي اروميه با مشاركت شهرداري و بخش خصوصي بازسازي مي شود.

به گزارش نای قلم، محمد فتحي در گفتگویی با اعلام خبر بازسازي سراهاي تخريبي بازار اروميه اظهار کرد: در پي بازنگري حريم بازار تاريخي اروميه در خرداد سال گذشته، بازسازي سه سراي ياد شده مطابق با بافت، الگوهاي معماري و مصالح اين مجموعه در دستور كار قرار گرفت.

براساس اعلام معاونت ميراث فرهنگي، با اشاره به تعيين و ابلاغ حريم حفاظتي مجموعه بازار اروميه در سال 1353 از سوي اداره كل حفاظت آثار باستاني و بناهاي تاريخي و تخريب اين سه سرا در دهه 80 افزود: در بازنگري عرصه و حريم بازار تاريخي اروميه اين محدوده به عرصه بازار افزوده و مصوب شد هرگونه ساخت و ساز در اين محدوده مطابق با طرح و تراكم سراهاي مذكور و با استناد به عكس هوايي سال 1335 شمسي باشد.

به گفته وي، با پشتيباني استاندار آذربايجان غربي، هماهنگي شهرداري و موافقت سرمايه گذار بخش خصوصي، در حال حاضر تحكيم بستر سراهاي سروش و نخجواني به منظور اجراي پي بنا آغاز شده و قرار است اين سه سرا مطابق با بافت و الگوي مجموعه تاريخي بازار اروميه در دو طبقه به ارتفاع هفت متر و 50 سانتيمتر با همان مصالح و آجر خطايي ساخته شود.

فتحي همچنين از اضافه شدن سه راسته «نجاران»، «آهنگران» و «امير نظمي افشار» (نوبخت) در بازنگري عرصه و حريم بازار تاريخي اروميه، به عرصه اين بازار خبر داد و گفت: اين سه راسته از ديگر بخش هاي بازار بوده كه با احداث خيابان پهلوي سابق (خيابان امام خميني فعلي) از بدنه بازار جدا شده است.

اين مسئول، آغاز مرمت راسته «امير نظمي افشار» (نوبخت) از سوي بازاريان و كسبه اين راسته با مشاركت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و آذربايجان غربي را از جمله اقدامات سالجاري عنوان كرد و افزود: همزمان با اين اقدام در حال گفت وگو با كسبه هاي راسته هاي نجاران و آهنگران براي افزايش مشاركت در زمينه مرمت هستيم.

فتحي با تاكيد بر اينكه بافت ارزشمند تاريخي و المان مهم شهري در طول تاريخ با كمك و همياري بازاريان حفظ و مرمت شده، گفت: در اين راستا كتابچه ضوابط و قوانين حاكم بر بافت تاريخي بازار اروميه از سوي اداره كل ميراث فرهنگي استان تدوين، انتشار و با همياري بازرس اصناف و معاونت ميراث فرهنگي در بين كسبه بازار توزيع شده است تا با حفظ هويت اين اثر ارزشمند، هويت تاريخي - فرهنگي آن تقويت شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا