اخبار
کد خبر : 9015 ۱۳۹۸/۰۹/۲۵   ۲۰:۰۴:۴۷

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی آذربایجان غربی:
صیانت از منابع طبیعی ضرورتی انکارناپذیر/عرصه های ملی با دوربین های مداربسته پایش می شوند

 

طبیعت، بسان مادری مهربان انسان را در دامن خود می‌پروراند و سخاوتمندانه، همه منابع و سرمایه‌های خود را به پای ما می‌ریزد، تاکنون همه موجودات روی زمین کوشیده‌اند تا به قانون و نظام طبیعت پیرامون خود گردن نهند و خود را با آن سازگار کنند.

به گزارش نای قلم، این در حالیست که انسان، خواسته و ناخواسته، روند طبیعی محیط زیست خود را دگرگون کرده است، هر روز درختان بسیاری با قساوت، قلع و قمع می‌شوند و آب‌ها به هدر رفته و آلوده می‌شوند، جنگل‌های طبیعی ازمیان می‌روند، بسیاری از گونه‌های زیستی در حال انقراض هستند و صدها گونه به علت از دست دادن زیستگاه‌های خود نابود شده‌اند.

منابع طبیعی به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار محسوب می‌شود و رشد سایر بخش‌ها در گرو پایداری و کارکرد صحیح آن معنا و مفهوم پیدا می‌کند، پیشرفت‌ اقتصادی، صنعتی و اجتماعی در چند دهه گذشته در ایران سبب شد تا از محیط زیست بیش از ظرفیت منابع آن بهره‌برداری شود، موضوعی که پیامدهای مخربی را در این عرصه برجای گذاشت.

تخریب منابع طبیعی معلول نابرابری‌های اجتماعی و استفاده غلط از طبیعت و یکی از عوامل تضییع حقوق انسان‌ها است، شیوه‌های ناصحیح و غیرعادلانه در تعامل با طبیعت و آلوده‌ساختن محیط زیست در کشورمان نشان دهنده فقدان آگاهی‌های زیست محیطی و ضعف‌ساز و کارهای قانونی در صیانت از محیط زیست و جلوگیری از آلوده ساختن آن است، برای از بین بردن این نقیصه‌ بزرگ و اساسی باید آگاهی افراد نسبت به مسائل زیست‌محیطی افزایش یابد و مدیریت‌های کلان در ایجاد ساختار مناسب همراه با الزامات قانونی برای رعایت حقوق عمومی تلاش کنند و انگیزه‌ها و حساسی‌ها را برای مقابله با آلاینده‌ها بالا ببرند.

گرچه به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی آذربایجان غربی عرصه های ملی با دوربین های مداربسته به طور شبانه روزی در حال کنترل و حفاظت هستند.

سرهنگ یوسف علی ابراهیم پور در گفتگویی اظهار کرد: حفاظت از عرصه های ملی و منابع طبیعی وظیفه ای همگانی محسوب می شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت و گستره زیاد عرصه‌های منابع طبیعی، حفاظت و توسعه این عرصه‌ها با مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

فرمانده یگان حفاظطت منابع طبیعی آذربایجان غربی اضافه کرد: در سال 97 مساحت احکام خلع ید در اراضی ملی استان بالغ بر یک هزار و 800 هکتار بوده است.

ابراهیم پور گفت: هماهنگی و همراهی سایر نهادها و ارگان های دولتی در حفاظت از اراضی ملی مثال زدنی است؛ به ویژه دستگاه قضایی که در به سرانجام رسیدن پرونده های منابع طبیعی در محاکم قضایی نهایت همراهی و قابل تقدیر را با منابع طبیعی دارد.

به گفته وی در سال گذشته بیش از 920 فقره پرونده درمحاکم قضایی داشتیم که با همکاری و تعامل خوب ارگان های مختلف این پرونده ها به سرانجام رسیده است.

ابراهیم پور ادامه داد: ارزش ریالی اراضی خلع ید شده در سال 97 بالغ بر2 هزار میلیارد ریال برآورد می شود که رقم قابل توجهی است و این امر میسر نمی شد مگر با تلاش همه دست اندر کاران و حافظان منابع طبیعی درشهرستان های استان.

وی تصریح کرد: مشارکت و اطلاع رسانی به موقع مردم استان نیز ستودنی است و امیدواریم این امر بیش از پیش گسترش یابد تا حفاظت از عرصه های ملی نیز ارتقاء یابد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی آذربایجانغربی خاطرنشان کرد: هم اینک سامانه تلفن 1504 یگان حفاظت بطور شبانه روزی فعال است و شهروندان استان در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف در عرصه های ملی اطلاع رسانی کنند تا همه در حفاظت از عرصه های ملی برای نسل های آینده مشارکتی فعال داشته باشیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا