اخبار
کد خبر : 9011 ۱۳۹۸/۰۹/۲۵   ۱۹:۱۶:۴۹

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تاکید کرد
مرمت بازار و بافت تاریخی ارومیه یکی از طرح های اولویت دار

 

در جلسه مشترک مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری ارومیه، مسائل مربوط به مرمت و سامان‌دهی بازار و بافت تاریخی ارومیه بررسی و در خصوص اولویت‌های کاری مشترک تصمیماتی اتخاذ شد.

به گزارش نای قلم، مرمت و سامان‌دهی بافت تاریخی شهر ارومیه یکی از طرح‌های اولویت‌دار این اداره کل در حوزه احیا و مرمت بوده که چند سالی است به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و در همین راستا، جداره‌های تاریخی حداقل بیست بنا و اثر موجود در محدوده بافت، ساماندهی و احیا شده است.

با توجه به اینکه انجام کار مرمتی مداوم و گسترده برای مجموعه بهم پیوسته بافت تاریخی شهر، نیازمند همکاری و تعامل مجموعه دستگاه‌ها و نهادهای خدمت‌رسان و مسئولان مدیریت شهری است لذا جلب مساعی آن‌ها و تبیین طرح برای مسئولین شهری یکی از دغدغه‌های اولیه این اداره کل بوده که خوشبختانه به‌مرور اهمیت این موضوع برای نهادهای دست اندرکار مدیریت شهر از جمله شهرداری ارومیه که تاثیرگذارترین آن است، روشن‌تر شد.

در یک سال اخیر، چند پروژه مشترک مرمتی با تامین اعتبار از سوی شهرداری و مشاورت و نظارت عالی از سوی این اداره کل در محدوده بافت و بازار شروع شد. لذا تصمیم بر این شد تا با درنظر گرفتن همه جوانب و تشکیل دبیرخانه مشترک و حضور منسجم، همه پروژه‌ها با جزئیات مربوطه بررسی و طبق زمان‌بندی دقیق و بار رعایت اصول و ضوابط و تفکیک وظایف شروع و به پایان برسد.

در همین خصوص، جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری ارومیه و همکاران وی در این اداره کل تشکیل شد.

در این جلسه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ضمن ابراز قدردانی از همکاری خوب شهرداری گفت: لازم است برای سال آینده هدف‌گذاری‌های گسترده‌ای در نظر گرفته شود. برای این کار، کمک همگانی نیاز است.

جلیل جباری افزود: مجموعه آثار و کالبد تاریخی‌فرهنگی ارومیه ظرفیت ثبت در فهرست آثار جهانی را دارد و همکاری شورای شهر و شهرداری با این اداره کل می‌تواند در همین راستا موثر باشد.

او با اشاره به جلب همکاری کسبه و بازاریان گفت: برای انجام پروژه‌های مرمتی بافت و بازار، نیاز داریم تا هرچه بیشتر اعتمادسازی و اقناع کسبه صورت گیرد.

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در پایان پیشنهاد کرد تا برای تنظیم منابع مالی مربوط به ادامه مرمت بافت تاریخی، جلسات و برنامه‌ریزی مشترکی با شهرداری انجام گیرد.

در پایان این جلسه تصمیم بر این شد که برای برنامه ریزی، تدوین و پی‌گیری مسائل و موارد مربوط به پروژه‌های مشترک مرمتی اداره کل و شهرداری، دبیرخانه مشترکی با حضور دائمی کارشناسان فنی تاسیس شود و این دبیرخانه آخرین اقدامات و مسائل را رصد کرده و مشکلات احتمالی را در سریع‌ترین وقت ممکن چاره‌اندیشی کند.

در نهایت مقرر شد، تا فهرست و مشخصات بناهای تحت مالکیت اداره کل میراث فرهنگی استان از جمله حمام آخوند به شهرداری ارومیه اعلام شود تا سال آینده مورد مرمت قرار گیرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا