اخبار
کد خبر : 899 ۱۳۹۴/۰۸/۰۶   

تدوين آيين نامه ويژه بودجه شوراهاي اسلامي کشور

* شوراها گسترده ترین نهاد مدنی و نماد مردم سالاری دینی هستند        

آیین نامه ویژه بوجه شوراهای اسلامی کشور تدوین شد.

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور امروز در ارومیه گفت: این آییت نامه ویژه با محوریت بودجه ، آموزش و بیمه تدوین شده است و تا بهمن امسال ابلاغ می شود.

افشار افزود: به منظورتوانمندتر و کارامدتر شدن شوراها تاکنون 7 لایحه ازجمله مدیریت واحدشهری،مدیریت دهیاریها ،اصلاح قانون شوراها و درامد پایدارشهرداریها تنظیم و ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه شوراها گسترده ترین نهاد مدنی ونمادمردم سالاری دینی به شمارمی روند، افزود:سیاست دولت درقبال شوراها، حمایت، توانمندسازی و کارآمدی بیشتر همراه با نظارت دقیق تر و گسترده تر بر عملکرد شوراها و شهرداری ها است.

سطح رضایتمندی جامعه از عملکرد شوراها 34 درصد است

مدیرکل دفتر شهری و روستایی وزارت کشور گفت: سطح رضایتمندی جامعه از عملکرد شوراها برحسب نظرسنجی های انجام شده 34 درصد است.

افشار افزود: 66 درصد از مردم نیز در نظرسنجی های انجام شده عملکرد شوراها را متوسط یا ضعیف اعلام کرده اند.

وی با اشاره به نقاط ضعف و قوت شوراها اظهار کرد: اجرای ناقص قانون در شوراها و تبدیل شدن شوراهای اسلامی شهرها به شورای شهرداری ها از نقاط ضعف این نهاد است.

مدیرکل دفتر شهری و روستایی وزارت کشور بیان کرد: از ابتدای دوره چهارم شورا تا شهریور امسال که دوره ای دو ساله از شهریور سال 92 تا شهریور سال 94 است، 28.5 درصد از شهرداران کشور جا به جا شده اند.

وی اضافه کرد: سیاست دولت حمایت و توانمند سازی و کارآمدی بیشتر نظام شورایی بوده و این جزو شعارهای امسال وزارت کشور است.

افشار گفت: برای اعمال سیاست های حمایتی اقداماتی انجام شده که شامل ارائه لایحه مدیریت یکپارچه شهری، لایحه دهیاری ها، اصلاح قانون شوراها، لایحه درآمد پایدار شهرداری ها، آیین نامه اداری و استخدامی شهرداری ها از جمله لوایحی است که در این مدت کوتاه به دولت تقدیم شده است.

مدیرکل دفتر شهری و روستایی وزارت کشور افزود: با آسیب شناسی انجام شده در شوراهای کشور تامین بودجه شوراها از مهمترین مسایل و چالش های مطرح در این بخش بود.

افشار همچنین گفت: هم اکنون وابستگی بودجه شوراها به شهرداری ها از مشکلات مهم شوراها محسوب می شود چرا که شهرداران با این ابزار، نهاد شورا را مدیریت می کنند.

وی بیان کرد: بیمه شوراها نیز در دستور کار قرار دارد تا همه اعضای شوراهای اسلامی کشور به طور کامل بیمه حوادث شده و به صورت مشارکتی بیمه درمانی دریافت کنند اما در خصوص بیمه تامین اجتماعی دست ما کوتاه است چرا که قانون گذار فعالیت شوراها را افتخاری می داند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی گفت: این استان دارای 17 شهرستان، 42 شهر و 40 بخش با دو هزار و 663 روستا است که از این تعداد روستا یکهزار و 799 روستا دارای شورا هستند.

سیف الله مطلبی اظهار کرد: کل اعضای شوراهای اسلامی روستاهای استان پنج هزار و 589 نفر است که از این تعداد دو هزار و 890 نفر اعضای علی البدل هستند.

وی افزود: از کل اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای آذربایجان غربی نیز پنج هزار و 861 نفر عضو ثابت و سه هزار و 11 نفر عضو علی البدل هستند.

مطلبی بیان کرد: تعامل شوراهای اسلامی شهر و روستا با مسوولان استان نیز در حد مطلوبی است.

به گزارش ایرنا، سمینار آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات مورد عمل شوراهای اسلامی شهر و روستا با حضور اعضای این نهاد در استان و روسای شوراهای اسلامی روستاهای تابعه به مدت یک روز در ارومیه برگزار شد.

آذربایجان غربی دارای سه میلیون و 100 هزار نفر جمعیت است که افزون بر 63 درصد این جمعیت شهرنشین هستند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا