اخبار
کد خبر : 8985 ۱۳۹۸/۰۹/۲۱   ۲۱:۱۴:۱۹

در آستانه شب یلدا؛
بازار میوه شب یلدا در پیچ و تاب گرانی/ بازرسی ها در بازار تشدید شد

 

هر آنچه از آخرین روزهای فصل پاییز می گذرد بیشتر به شب یلدا نزدیک می شویم؛ شبی که نقطه تمایز اصلی آن با شب های دیگر سال دور هم جمع شدن خانواده ها کنار یکدیگر و تناول خوراکی های رنگارنگ است.

با توجه به آنکه حدود یک هفته به شب یلدا زمان باقی است، قیمت میوه با نوسان در بازار روبرو شده است که هر یک از فروشندگان ادله ای برای این تغییرات مطرح می کنند که به همین خاطر نگرانی هایی مبنی بر گران فروشی در شب یلدا وجود دارد.

آخرین بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت انار، خرمالو، هندوانه، سیب، پرتقال، نارنگی، موز، خیار و بسیاری از اقلام دیگر نسبت به هفته های اخیر با نوساناتی در بازار روبرو شده که برخی فروشندگان افزایش کرایه های حمل و نقل و برخی دیگر شب یلدا را عامل اصلی این گرانی ها مطرح می کنند، این در حالی است که مسئولان امر معتقدند که به سبب رشد چشمگیر تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل در صورت اعمال نظارت مسئولان تنظیم بازار و سازمان حمایت، نباید نوسانی در بازار محصولات میوه و تره بار اتفاق بیفتد.

مهیا محتشم پور در مورد خرید شب یلدا معتقد است: این مراسم امروزه تشریفاتی شده و تنها طبقه مرفه جامعه می توانند آن را اجرا کنند. امسال قیمت ها افزایش داشته و دیگر نمی توانیم شب یلدا را آن گونه که شایسته است سپری کنیم. بهتر است خانواده هایی که دارای اقوام بوده و در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند با تقسیم کردن هزینه های مراسم یلدا به منزل بزرگ فامیل رفته و علاوه بر کاهش هزینه خرید کالاهای شب یلدا، صله رحم را نیز به جای آورند.

محمد حاصلی نیز یکی از فروشندگان و عمده فروشان آجیل و خشکبار به کاهش توان خرید اکثر اقشار جامعه اشاره و تاکید می‌کند: سال های قبل در همین برهه زمانی چندین کامیون خرید خود را به اتمام رسانده بودیم و سفارش جدیدی برای شب یلدا تدارک می دیدیم اما امسال هنوز نتوانستیم یک چهارم از خرید خود را عرضه کنیم. قیمت ها سال به سال در حال افزایش است اما قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته و کمتر کسی توانایی برپایی چنین مراسمی را دارد.

این در حالیست که معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی می گوید: با توجه به فرار رسیدن آیین سنتی شب یلدا و جلوگیری از افزایش سرخود قیمت ها از سوی افراد سود جو؛ بازرسی از واحدهای صنفی و توزیع کنندگان اقلام شب یلدا از 17 لغایت 30 آذرماه به صورت صبح و عصر انجام می شود.

علیرضا محمودی اظهار می دارد: بازرسی از واحدهای صنفی توزیع کنندگان اقلام پرمصرف در شب یلدا منجمله آجیل، خشکبار، حلوا، انار و دیگر اقلام با استفاده از تمام امکانات اتحادیه های مربوطه و با مشارکت بازرسان اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت به صورت ویژه انجام می شود. همچنین این طرح در بازه زمانی اعلام شده در تمام شهرستان های استان به صورت ویژه و با استفاده از گروه های مشترک در 2 نوبت صبح و عصر اجرا می شود.

وی عنوان می کند: شهرواندان در صورت مشاهد هرگونه افزایش قیمت سرخود، احتکار، کم فروشی، گران فروشی و عدم درج برچسب قیمت بر روی کالاها از طریق سامانه شبانه روزی 124 و یا مراجعه حضوری موضوع را جهت رسیدگی در اسرع وقت گزارش کنند.

انتظار مي رود دولت با تعيين نرخ مصوب و تشديد نظارت ها در ايام خاص به ويژه شب يلدا و ايام نوروز كه مصرف خشكبار در كشور افزايش مي يابد از هرج و مرج اين بازار جلوگيري كند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا