اخبار
کد خبر : 8974 ۱۳۹۸/۰۹/۱۹   ۱۹:۳۶:۲۰

با مشارکت ۴۴۳ هزار کشاورز؛
طرح ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی اجرا می شود

 

طرح ملی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی با هدف شناسنامه‌دار کردن تولید محصولات گواهی شده در آذربایجان غربی اجرا می شود.

به گزارش نای قلم، طرح ملی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی در گفتگویی با بیان این مطلب افزود: طرح ملی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در ابتدا برای هشت محصول و در سال های آتی برای دیگر محصولات اجرا می‌شود.

علی شریفی مقدم اظهار کرد: ۴۴۳ هزار کشاورز با ۸۰۰ هزار هکتار زمین زراعی خود در اجرای طرح ملی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی مشارکت دارند.

شریفی مقدم اضافه کرد: هفت محصول باغی و زراعی اعم از سیب‌زمینی، سیب‌درختی، پیاز، گوجه فرنگی گلخانه‌ای و سنتی، خیار گلخانه‌ای و سنتی در قالب انعقاد قراردادی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهادکشاورزی در این استان بررسی می‌شود.

مجری این طرح در جمع دست اندرکاران و عوامل اجرایی مدیریت ترویج آذربایجان‌غربی و دستگاه‌های دخیل در این موضوع در ارومیه گفت: در ۲۰ استان کشور از جمله آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، همدان، کرمان، کرمانشاه، اصفهان، تهران، البرز، قزوین، گلستان، مازندران، بوشهر، هرمزگان، کردستان، لرستان، سمنان و فارس این طرح به تدریج اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح بیان کرد: حداقل باید ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی کشور تحت کشت کشاورزی ارگانیک قرار گیرد و جایگزینی ۳۵ درصد از کل کودهای کشور با کودهای آلی نیز یک تکلیف حقوقی بالادستی است که توسط جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و استاندارد قابلیت اجرایی شدن دارد.

شریفی مقدم ادامه داد: محصولاتی که تحت نظارت کلینیک‌های گیاه‌پزشکی تولید می‌شوند با هدف تولید محصول گواهی شده، محصولی تحت نظارت و با سموم و آلاینده‌های پایین‌تر از حد مجاز اعم از نیترات و فلزات سنگین تولید می‌کنند.

وی اظهار کرد: در این راستا موسسه تحقیقات خاک و آب مباحثی همچون شناسایی مکان‌ها و خاک‌های آلوده و سازمان حفظ نباتات شناسامه دار و کد دار کردن محصولات و موسسه اموزش و ترویج هم وظیفه توانمند سازی بهره برداران و بخش غیر دولتی را را بر عهده دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا