اخبار
کد خبر : 896 ۱۳۹۴/۰۸/۰۶   

نگاه برنامه ای دولت تدبیر و امید به مطالبات زنان

* توانمندسازی زنان در دو سال اخیر به صورت اصولی پیگیری شده است

برای تحقق توسعه همه جانبه و پایدار که به عنوان یکی از بسترهای تعالی و رشد انسان محسوب می شود، یاری و مشارکت همه گروه‌های اجتماعی ضروریست. در این میان زنان به عنوان نیمی از جمعیت نیروهای بالقوه ای هستند که طی سال های گذشته نادیده گرفته شده اند.

به گزارش نای قلم، از این رو برنامه های توسعه ای زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که با مشارکت همه گروه های اجتماعی در پیوست با برنامه های هدفمند دنبال شود به عبارتی تحقق توسعه پایدار در کشور ما نیز بدون توجه به توانمندی‌های زنان امکان‌پذیر نیست و بررسی دقیق‌تر این مسئله، امری ضروری در راستای ایجاد زمینه مناسب برای بهبود وضعیت جامعه محسوب می‌شود که این مهم در دو سال اخیر با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در فضای مدیریتی و تصمیم سازی برای زنان و خانواده استان آذربایجان غربی محقق شده است. به طوری که نقش محوری در مدیریت خانه، تربیت نسل آتی و نیروی مولد جامعه سه عاملی بود که دولت تدبیر و امید در دو سال اخیر بر آن تکیه ویژه کرده و ارتقای جایگاه زن به معنای واقعی و برنامه های موثر در احیا و ارتقای جایگاه اجتماعی این قشر را مد نظر داشته است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی در این زمینه گفت: مطالبات حوزه زنان و خانواده به برکت برنامه ریزی ارتقای مشارکت هدفمند در دولت سامان گرفته است.

شهلا تاجفر اظهار کرد: تحکیم بنیان خانواده، تقویت ارزش های دینی و مذهبی، توانمندسازی زنان، راهبردهای کاهش آسیب های اجتماعی، معرفی جایگاه زن ایرانی و مدیریت بهینه مصرف از سیاست های کلان دولت در حوزه زنان و خانواده است که در استان آذربایجان غربی در دو سال اخیر به صورت اصولی پیگیری شده است.

وی توانمندسازی بانوان را از اولویت های دولت تدبیر و امید عنوان و تصریح کرد: با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید نسبت به مشارکت مدنی سرمایه های اجتماعی فعال و دلسوز نظام به ویژه در حوزه بانوان، نگاه ویژه ای به توانمندسازی و معرفت افزایی و کارآمدی بانوان شده است.

تاجفر تصریح کرد: بانوان؛ نیمی از جمعیت جامعه ایران را تشکیل می دهند و می توانند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و همچنین کارآفرینی داشته باشند.

*ایجاد زمینه اشتغال به 300 نفر از بانوان استان

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی اضافه کرد: با توجه به اقدامات انجام گرفته تاکنون برای 300 نفر از بانوان استان در بخش های مختلف زمینه اشتغال فراهم شده است.

وی در رابطه با اقدامات انجام گرفته در زمینه اشتغال و فعالیت های اقتصادی بانوان گفت: برگزاری دو گروه کاری در سال 93 با موضوع بررسی راههای توانمندسازی زنان با دستور جلسه راه اندازی طرح گوهرتراشی و شرکت تعاونی چندمنظوره بانوان، اعطای تسهیلات مشاغل خانگی به بانوان دارای گواهی مهارت شغلی و متقاضی راه اندازی کسب و کار خانگی در  رقمی معادل سه میلیارد ریال از جمله اقدامات انجام گرفته در این حوزه است.

تاجفر، افتتاح کارگاه آموزشی گوهر تراشی و اجرای طرح گوهرتراشی، عقد تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید و ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و آموزش فنی و حرفه ای استان در راستای آموزش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و بکارگیری حرفه آموزان و بازاریابی برای محصولات تولیدی، راه اندازی بازارچه فروش محصولات و صنایع دستی بانوان در ارومیه و مهاباد، عقد تفاهم نامه با شرکت شهرکهای صنعتی استان در راستای ایجاد فرصت های شغلی و بازاریابی محصولات تولیدی بانوان، عقد تفاهم نامه به منظور راه اندازی شرکت تعاونی چندمنظوره بانوان، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در جهت تامین سرمایه لازم برای طرح های مشاغل خانگی بانوان را از دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای اشتغال و فعالیت های اقتصادی بانوان استان عنوان کرد.

وی همچنین به برگزاری جلسات اقتصادی با هدف بررسی طرح بسته بندی خشکبار، عقد تفاهم نامه در زمینه قالیبافی و استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای اشتغال زنان روستایی و عشایر، برگزاری دوره های کارآفرینی و سازماندهی مراجعین جویای کار جهت مشاوره شغلی و حضور در دوره های آموزشی، راه اندازی طرح استحصال سنگ های رودخانه ای، ایجاد بازارچه مرزی فروش صنایع دستی بانوان در نقاط مرزی استان، ایجاد بازارچه محلی فروش صنایع دستی بانوان در منطقه آزاد ماکو،راه اندازی تولیدی پوشاک در محل کانون فرهنگی اجتماعی بانوان، اعزام بانوان کارآفرین برای بازدید از معدن سنگ قم، معرفی بانوان کارآفرین برای راه اندازی مشاغل خانگی، برگزاری دوره آموزشی مهارت های کسب و کار،  راه اندازی کلینیک تخصصی کارآفرینی بانوان، شناسایی زنان کارآفرین، برگزاری نشست با نمایندگان امور بانوان ادارات و فرمانداری ها با محوریت آشنایی با خوشه های صنعتی راه اندازی شده در شرکت شهرک های صنعتی، مکاتبه با دستگاه های مربوطه جهت اخذ برند برای صنعت شمع سازی زنان کارآفرین برتر در این زمینه، راه اندازی تولیدی وسایل آشپزخانه، روتختی و لحاف و تشک، معرفی بانوان سرپرست خانوار جویای کار به تولیدی ها جهت فعالیت در زمینه چرخکاری، اشتغال به کار بانوان سرپرست خانوار در پارک کارآفرین ارومیه در زمینه فروش صنایع دستی به عنوان فعالیت های انجام گرفته در راستای اشتغال و توسعه فعالیت های اقتصادی بانوان در استان اشاره کرد.

*اعطای تسهیلات به کارآفرینان و متقاضیان

تاجفر همچنین اظهار کرد: در راستای ایجاد شغل به بانوان، تسهیلات بانکی تحت عنوان تسهیلات پشتیبان به کارآفرینان اعطا می شود که در قالب این طرح سقفی برای تسهیلات پیش بینی نشده است و تسهیلاتی نیز به خود متقاضیان ایجاد شغل اعطا می شود که تا 30 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که جامعه‌ای که حرکت به سوی توسعه را در پیش گرفته است اگر ابعاد مادی مورد توجه قرار گیرد بدون اینکه تعالی انسان‌ها با محوریت کاهش نابرابری‌ها را در نظر نگیرد به موفقیت دست نخواهد یافته است. اگر در جامعه‌ای ضریب باسوادی، تندرستی، شاخص‌های تغذیه و تأمین مسکن، ایجاد اشتغال و درآمد، بالا رود اما توزیع آن بین زنان و مردان متعادل نباشد، آن جامعه توسعه نیافته است. از این رو نقش زنان در توسعه، باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد تا توسعه پایدار و همه جانبه تحقق یابد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا