Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 895 ۱۳۹۴/۰۸/۰۶   

خودداری مردم روستاهای اطراف دریاچه ارومیه از جمع‌آوری پرندگان نیمه‌جان

*احتمال مسمومیت پرندگان به خاطر استفاده از پساب شهرک‌های صنعتی اطراف آبگیر وجود دارد

از 15 روز گذشته تاکنون حدود 2000قطعه پرنده در آبگیری در نزدیکی دریاچه ارومیه جان خود را از دست داده‌اند، این اتفاق در حالی رخ داده است که نگرانی‌هایی درباره افزایش تعداد تلفات پرندگان مهاجر در روزهای آینده نیز وجود دارد. احتمالات بسیاری درباره علت مرگ این پرندگان تاکنون اعلام شده ولی تاکنون علت قطعی مرگ این پرندگان اعلام نشده است؛ اما به گفته مقامات مسئول، طبق آزمایش‌های انجام شده مرگ این پرندگان براثر آنفلوآنزا مورد تائید قرا ر نگرفته است.

پرویز آراسته، سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با ایرنا در این باره گفت: این پرندگان از گونه‌های مختلف بوده، ولی اغلب از آنقوت، خودتکا و خروس کوهی بودند که هنوز علت اصلی مرگ آنها مشخص نشده است.

به گفته وی، نمونه لاشه‌های جمع‌آوری شده از این پرندگان در حال آزمایش در آزمایشگاه‌های اداره کل دامپزشکی، حفاظت محیط‌زیست و جهاد دانشگاهی است تا دلیل مرگ و میر این پرندگان مشخص شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی تاکید کرد: مردم روستاهای اطراف نیز از جمع‌آوری و مصرف پرندگان نیمه‌جان تا مشخص شدن دلیل مرگ آنها خودداری کنند.

آراسته تصریح کرد: حدس و گمان کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مبنی بر این است که با کاهش میزان بارندگی‌های پاییزی و ورود پساب‌های تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و شهرک‌های صنعتی فاز یک و 2 به این آبگیر ـ که زمانی بخشی از دریاچه ارومیه بوده ـ و آب رودخانه قودوخ بوغان به این محل که از رودخانه‌های آلوده شهر ارومیه است، میزان غلظت آلاینده‌های موجود در آبگیر افزایش‌یافته است.

وی یادآور شد: اکنون در حال نمونه‌برداری‌های مکرر هستیم تا به نتایج قطعی در این زمینه دست یابیم.

از دو هفته قبل تعدادی از پرندگان کوچک جثه که به منظور تامین غذا به آبگیری در پشت پادگان المهدی در نزدیکی دریاچه ارومیه فرود آمده بودند، به‌تدریج در حال تلف شدن هستند.

احتمال مسمومیت براثر آلودگی رودخانه

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی نیز در گفت‌وگو با مهر با بیان این که روند مرگ مشکوک پرندگان همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: هنوز علت قطعی این حادثه مشخص نیست و در دست پیگیری است.

امید یوسفی افزود: برای بررسی دقیق این حادثه نمونه‌های موردنظر به آزمایشگاه‌های معتمد دامپزشکی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی و حفاظت محیط‌زیست استان ارسال شده است، که در بررسی اولیه مشخص شد احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی وجود ندارد.

ایجاد کلینیک صحرایی

وی از ایجاد کلینیک صحرایی در اطراف محل حادثه خبر داد و گفت: مقدمات این اقدام در دست اجراست و با مشخص شدن علت اصلی حادثه، تلاش برای مداوای دیگر پرندگان در این کلینیک صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به این‌که این پرندگان از گونه‌های مختلف بوده ولی اغلب از آنقوت، خودتکا و خروس کوهی هستند، اظهار کرد: متاسفانه رودخانه قودوخ بوغان محل فرود این پرندگان بوده که پیش بینی می‌شود به دلیل غلظت بالای آلاینده‌ها این پرنده‌ها دچار مسمومیت شده باشند.

یوسفی با تاکید بر این‌که با بحران خشکسالی دریاچه ارومیه حیات وحش منطقه نیز برای ادامه حیات خود دچار مشکل شده‌اند، گفت: از مسئولان و مقامات کشوری و استانی تقاضا داریم برای این وضعیت چاره‌اندیشی اساسی داشته باشند.

فلامینگوها هم تلف شدند

در همین حال یکی از فعالان محیط‌زیست آذربایجان غربی، تعداد واقعی پرندگان تلف شده را 5000 قطعه اعلام کرد و به جام‌جم گفت: این پرندگان شامل پرندگان مهاجر داخلی و خارجی بوده و فلامینگو هم در میان آنها وجود دارد.

مسعود حبشی با اشاره به این‌که مسئولان مربوط با وجود اطلاع، درصدد پنهان کردن خبر مرگ و میر پرندگان بودند، افزود: هرچند آمار واقعی پرندگان را اعلام نکردند و از آمار متناقض 1500، 2000 و حتی 200 پرنده بدون ذکر وجود فلامینگو در میان تلفات خبر دادند، درحالی که ذکر تعداد 5000 پرنده تلف شده، توسط یکی از عوامل سرشماری آنان در منطقه به ما اعلام شده است.

وی با بیان این‌که روند تلف شدن پرندگان، در صورت جلوگیری نکردن از عامل ایجاد آن، ادامه خواهد یافت، به دلیل وقوع این حادثه تلخ اشاره و تصریح می‌کند: فاضلاب شهرستان ارومیه و همچنین فاضلاب شهرک‌های صنعتی شهرستان بدون تصفیه وارد منطقه‌ای در فاصله حدود پنج کیلومتری دریاچه ارومیه شده و آبگیری از فاضلاب آلوده و سمی ایجاد کرده که متاسفانه پرندگان از همین فاضلاب‌ها نوشیده و تلف شده‌اند.

هشدار به مرگ پرندگان در سال 92

در آبان 92 نیز معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خانه ملت نسبت به خطر مرگ پرندگان مهاجر دریاچه ارومیه در آن زمان هشدار داده بود و گفت: تاخیر کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در حل مشکلات آبی این منطقه و تعلل مسئولان پیشین وزارت نیرو در توقف فعالیت سدهای حاشیه‌ای، به فاجعه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه منجر خواهد شد.

عبدالرضا کرباسی افزود: دسته‌های پرندگان در حالی کوچ را آغاز می‌کنند که استراحتگاه دریاچه ارومیه آغشته به نمک دریایی است و این حجم زیاد نمک، سبب مرگ این موجودات زنده می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که پرندگان به دلیل خستگی از پروازهای ممتد، روی سطح دریاچه می‌نشینند تا استراحت کنند، نمک دریایی روی بال ماکیان نشسته و آب بدنشان را خشک می‌کند، در نتیجه این پرندگان توان پرواز را از دست داده و می‌میرند.

تاکنون 1500 تا 2000 قطعه از این پرندگان تلف شده و تعداد زیادی نیز نیمه‌جان هستند. بعد از بحران خشکسالی در دریاچه ارومیه پرندگان بومی و مهاجر استان از هر منطقه آبی در آبگیرها و تالاب‌ها برای فرود آمدن بهره می‌جویند تا بتوانند آبی برای نوشیدن و غذایی برای زندگی در این منطقه بیابند. خشکی دریاچه ارومیه وضعیت اسفناکی را برای پرندگان و حیات وحش در این منطقه رقم زده است.

آلودگی آبگیر اطراف دریاچه ارومیه

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به احتمال مسمومیت این پرندگان به خاطر استفاده از پساب تصفیه خانه ارومیه و شهرک‌های صنعتی اطراف آبگیر محل فرود این پرندگان، گفت: بدون نتایج آزمایشگاهی نمی‌توان جواب قطعی در این خصوص داد. در حال حاضر تعداد زیادی از پرندگان که جثه کوچکی دارند نیمه جان هستند و احتمال افزایش مرگ آنها زیاد است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا