اخبار
کد خبر : 8925 ۱۳۹۸/۰۹/۱۳   ۲۰:۰۳:۴۴

یادداشت؛
رفتارهاي پوپوليستي آفتی بزرگ براي هر جامعه‌

 

پوپوليسم در لغت به معناي عوام‌گرايي است و اين پديده يک پديده انتزاعي نيست. افرادي به اين سمت و سو گرايش پيدا مي‌کنند که غالبا تمايل دارند تا با عوام‌فريبي و حربه‌هايي اين چنيني مردم عادي را به دنبال خود بکشانند. اين افراد در خود ضعف‌هايي دارند که با شعار و فرياد مي‌خواهند اين ضعف‌ها را پوشش دهند.

آدم‌هاي سطحي‌نگر غالبا فريب افرادي با گرايش‌هاي پوپوليستي را مي‌خورند و بايد تأکيد داشت که رفتارهاي پوپوليستي آفت بزرگي براي هر جامعه‌اي است. در کشورهاي توسعه يافته انتخاب فرد اصلح و شايسته‌سالاري حرف اول را مي‌زند و عملا اين امر به حاشيه رفته است اما هميشه استثناهايي وجود دارد.

از نظر افراد شايسته قطعا نظر عوام اهميت ويژه‌اي دارد اما هيچ‌وقت با فريب و نيرنگ آنها را به دنبال خود نمي‌کشند. اينکه سياستمدار تصميماتش به نظر عوام دوخته شده باشد سبب مي‌شود تا جامعه نتواند راه پيشرفت را طي کند. در جريان انتخابات سال 76 اين بحث‌ها وجود داشت و ما از آن زمان اين دغدغه را داشتيم. اصلاح قانون انتخابات در اين عرصه بسيار مفيد واقع خواهد شد و کمک خواهد کرد تا کشور از سياستمداران پوپوليست در امان بماند. مثلا در قانون انتخابات سال گذشته افراد غيرمتخصص و کم سواد به راحتي مي‌توانستند کانديداي انتخابات شوند و امروزه شاهد هستيم اين تا حدودي اصلاح شده است و شرط سواد براي نامزدي انتخابات را ارتقا داده‌اند اما بايد توجه کرد با وجود تغيير و تحولات موجود ديگر توانمندي يک فرد در مدرک تحصيلي خلاصه نمي‌شود.

سياستمدار يک نفر نيست و صرفا براي خودش تصميم‌گيري نمي‌کند بلکه سرنوشت 80 ميليون نفر در دستان اوست. در سازمان‌ها، شرکت‌ها و هر اجتماع ديگري شاهد هستيم معمولا فردي به عنوان مدير و مسئول انتخاب مي‌شود که کارايي بيشتري دارد و براي انجام امور تخصص دارد. ما بايد اين امر را در سطح وسيع‌تر که انتخابات است نيز نهادينه کنيم و از افرادي که با نيرنگ به دنبال کسب مقام هستند فاصله بگيريم. در ساير کشورها شاهد هستيم که با گفت‌وگو و بحث‌هاي فراوان و بلندمدت در بستر احزاب فرد شايسته‌تر به مراحل بالاتر مي‌رسد. با اين روند موجود در انتخابات مجلس کشورمان به راحتي نمي‌توان فرد اصلح را شناخت و راه براي پوپوليست‌ها همچنان باز خواهد ماند. افراد بسياري در اين عرصه حضور دارند که فقط خودشان بر اين باورند که توانمند هستند.

انتخاب اصلح صرفا محدود به بستر حزب نيست و اين امر در هر فضايي که گفت‌وگو بتوان کرد و بتوان سياستمدار را در کفه ترازو سنجيد، محقق خواهد شد.

راه ديگر براي مقابله با پوپوليست اين است که سابقه فرد را مشاهده کنيم و اين بر ما ثابت شود که فرد مورد نظر قبلا در سمت‌هاي ديگر موفق بوده است. همه اينها زماني نتيجه مي‌دهد که يک پروسه‌اي طي شود و ظرف مدت کوتاهي ما تحت تاثير شعارها گرد يک نفر جمع نشويم و تحت تاثير جو راي ندهيم.

شهلا کاظمی‌پور

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا