Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8910 ۱۳۹۸/۰۹/۱۱   ۱۱:۵۵:۵۵

دیدگاه؛
تامين اقتصاد حداقلي مردم از الزامات داشتن شهری بدون جرم

 

امروزه در شرايطي حاشيه نشيني در حومه شهرها در حال گسترش است که هيچ ‌پيوستگي بين شکل‌گيري مناطق حاشيه‌نشين و کلان شهرها وجود ندارد.

وجود خرده فرهنگ‌هاي مجرمانه و غيرمجرمانه قانون شکنانه در سکونتگاه‌هاي غيررسمي، مشکل اصلي در اين مناطق است و از سويي پديده انتقال جرم بزرگترين آسيب شکل‌دهنده خرده فرهنگ‌هاي مجرمانه در سکونتگاه‌هاي غيررسمي به حساب مي‌آيد.

فرهنگ مناطق حاشيه نشين باعث تبديل افراد به مجرمان بالقوه شده بنابراين مسأله اصلي بررسي دليل شکل‌گيري سکونتگاه‌هاي غيررسمي و حاشيه نشيني است.

کمبود امکانات رفاهي، نرخ ارزان ملک‌هاي غيراستاندارد و افزايش مهاجرت در مناطق حاشيه‌نشين سبب افزايش تنش هاي رواني و اضطراب اجتماعي در اين مناطق شده است، براي کاهش جرم بايد ابتدا اينگونه مسائل را ساماندهي و برطرف کرد و اگر اقتصاد را مهم ترين پارامتر زندگي ندانيم، مهم‌ترين عامل تعالي بخش ديگر پارامترهاي جامعه به شمار مي رود.

اگر به‌دنبال شهري بدون جرم هستيم بايد اقتصاد حداقلي مردم را در اين مناطق تامين کنيم، زيرا مردم برخوردار از امکانات حداقلي، تن، روح و روان سالم خواهند داشت. ما در فضاي حاشيه‌نشين اجازه شکل‌گيري فرهنگ‌هايي را داده‌ايم که تيشه به ريشه خانواده ها مي‌زنند بنابراين وقتي شرايطي را ايجاد کرده‌ايم که دغدغه اصلي خانواده تهيه غذاي شب است، نبايد انتظار تربيت مناسب را داشت.

براي اصلاح مولفه‌هاي مختلف مانند امنيت، فرهنگ در حاشيه شهرها، ابتدا بايد اين موارد را در خود شهرها اصلاح کرد زيرا زماني فرهنگ در حاشيه شهر نهادينه مي‌شود که در خود شهر به درستي وجود داشته باشد.

مقوله جرم، جنايت و ناهنجاري بحثي پيوسته با عدم رعايت اصول و مباني است، نبايد گفت که حاشيه نشين‌ها جرم و جنايت را به‌دليل کمبودهايشان انجام مي‌دهند و براي همين در حاشيه شهرها شاهد وقوع اين ناهنجاري‌ها هستيم. هر انساني در هر نقطه‌اي از کره زمين که نتواند نيازهاي اصلي زندگي خود را تامين کند، تبديل به يک حاشيه نشين مي‌شود و به تبع اين مناطق بستر ساز جرم و آسيب‌هاي اجتماعي خواهد بود.

دکتر سلمان کونانی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا