اخبار
کد خبر : 8901 ۱۳۹۸/۰۹/۱۰   ۱۳:۳۶:۴۷

یادداشت؛
مجلس آینده به جایگاه اصلی خود باز گردد

 

لعیا نورانی زنوز/ با نگاهی به اصول متعدد و مفاد قانون اساسی و وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توان به تاثیرگذاری این نهاد در ساختار سیاسی کشور پی برد.

اما آنچه در سال های اخیر نمود عینی دارد، تضعیف تدریجی جایگاه مجلس در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها در مورد مسائل کلان است به طوری که ایجاد ساختارهای موازی و واگذاری بسیاری از وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی به سایر نهادها و دستگاه ها باعث این تنزل جایگاه شده است.

قطع یقین چنین مجلسی نمی تواند مهمترین نهاد تصمیم گیر باشد و با این باور ملت که "مجلس ركن اصلی قانونگذاری در نظام سیاسی است"، فاصله معناداری دارد.

امروز نخستین روز ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی است و دوم اسفندماه روز سرنوشت ساز برای کل کشور خواهد بود، چرا که در شرایط فعلی حضور آگاهانه مردم و برگزاری یک انتخابات آزاد و رقابتی می تواند بسیاری از بحران ها و چالش های نظام را رفع کند، اما این زمانی محقق می شود که این نهاد مهم در ساختار قدرت و مدیریت نظام سیاسی، شان و جایگاه اصلی خود به عنوان مهم ترین رکن قانون گذاری و نظارتی را باز یابد و مردم تصویر ضعیف و ناکارآمدی از مجلس نداشته باشند در اینصورت انگیزه ای برای حضور پای صندوق های رای خواهند داشت.

وقتی مجلس نهادی مبتنی بر آرای مردم است، همین مردم در انتظار اصلاحات عمیق ساختاری در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و تشکیل مجلسی که در راس امور باشد، هستند تا بتواند گامی در راستای تمهید سایر عرصه ها بردارد، ضمن اینکه به همان نقش و جایگاه ترسیم شده در قانون اساسی و اندیشه های معمار کبیر انقلاب بازگردد.

به امید اینکه منتخبان براساس برنامه ها و نه وعده ها انتخاب شوند و مجلس آینده طبق وظیفه ذاتی خود یعنی قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن در روند قانون گرایی و به تبع آن توسعه مناطق نقش مهم، تاریخی و اساسی خود را ایفا کند.

گفتنی است، انتخابات سراسری یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه، ۲ اسفند امسال برگزار می‌شود و ثبت‌نام نامزدها از امروز به مدت هفت روز ادامه می‌یابد.

اصل کارت ملی و یک نسخه تصویر آن، اصل شناسنامه عکس‌دار و یک نسخه تصویر کلیه صفحات آن، یک قطعه عکس ۴*۳ جدید، اصل و یک نسخه تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر (حداقل کارشناسی ارشد و یا معادل آن)، اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اصل و یک نسخه تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولان خدمت وظیفه عمومی از مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

همچنین به استناد ماده‌ی ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های ذیل آن، انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی‌ارشد یا معادل آن، نداشتن سوء‌شهرت در حوزه‌ی انتخابیه، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی و حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال باشند.

داوطلبان نمایندگی اقلیت‌های دینی مصرّح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مستثنی هستند و باید در دین خود ثابت العقیده باشند.

ملاک محاسبه‌ی سن اشخاص برای ثبت‌نام در انتخابات بر اساس تاریخ تولد اولیه‌ی ثبت شده در شناسنامه رسمی است و تغییرات بعدی توسط دستگاه‌های ذیربط به استثنای محاکم قضائی ملاک عمل نخواهد بود.

طبق قانون کلیه جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا و رزمندگانی که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می شوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا