اخبار
کد خبر : 8874 ۱۳۹۸/۰۹/۰۵   ۲۱:۳۲:۵۸

طبق قانون؛
مداخله افراد فاقد صلاحیت در امورات مرتبط با دارو و درمان ممنوع است

 

سرپرست اداره فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل آذربایجان غربی گفت: طبق ماده 3 قانون امور پزشکی و دارویی، هرگونه مداخله افراد فاقد صلاحیت در امورات مرتبط با دارو و درمان ممنوع است.

به گزارش نای قلم، فرزاد صیادی فر در کارگاه آموزشی ویژه واحدهای صنفی رسته گیاهان دارویی (عطاری‌ها) اظهار کرد: در طی یک و نیم سال گذشته با متخلفان برخورد قانونی قاطع انجام گرفته است.

وی افزود: با توجه به اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی با مشارکت معاونت غذا و دارو، سازمان صنعت معدن و تجارت و صنف حبوبات فروشان رسته فروشندگان گیاهان دارویی، در سطح عمومی و تخصصی آموزش‌های لازم برنامه ریزی و اجرا می شود.

کارشناس اداره فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان دیگر سخنران این کارگاه آموزشی نیز در خصوص نحوه عملکرد و اقلام قابل عرضه در عطاری مطالبی اشاره کرد و گفت: عطار مجاز به فروش گیاهان دارویی سالم و بهداشتی است و حق ویزیت، مشاوره، معاینه، درخواست آزمایش و رادیوگرافی، داروسازی و ترکیب دارو، بسته بندی و اختلاط گیاهان را ندارد.

علی اشرفی تاکید کرد: عرضه و فروش هر گونه داروی شیمیایی، داروی ترکیبی گیاهی و شیمیایی، داروهای دست ساز، انجام فرمولاسیون و عرضه گیاهان دارویی غیربهداشتی ممنوع است.

وی در ادامه در خصوص قانون نظام صنفی کشور و نیز قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون تعزیزات حکومتی امور بهداشتی و درمانی و نیز قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی مصوب 1334 مطالبی بیان کرد.

اشرفی در ادامه، عمده تخلفات حوزه عطاری‌ها را، وجود داروهای شیمیایی و ترکیبات دارویی در محل عطاری و فروش این دارو به شهروندان عنوان کرد و گفت: متاسفانه در ترکیبات این داروها دگزامتازون، سیپروهپتادین، فلوکستین، سیبوتیرامین، فتل فتالئین، مشتقات آمفتامین از جمله: مت‌آمفتامین (شیشه)، متادون، ترامادول، دیفنوکسیلات مشاهده شده است که می تواند عوارض جبران ناپذیری برای سلامتی افراد ایجاد کند.

محمدرضا تراشی رئیس اتحادیه حبوبات فروشان نیز در این جلسه بر سوء استفاده برخی عطاری‌نماها از جایگاه عطاری‌های قانون‌مند در جامعه اشاره کرد و گفت: با افزایش کنترل، نظارت و بازرسی ها با این امر مقابله خواهیم کرد.

کارگاه آموزشی ویژه واحدهای صنفی رسته گیاهان دارویی (عطاری‌ها) با همکاری اتحادیه حبوبات فروشان و اداره فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو استان با حضور 117 نفر از متصدیان عطاری، مسئولان و نمایندگانی از دادگستری، فرمانداری، سازمان تعزیزات حکومتی، نیروی انتظامی، معاونت غذا و دارو، پلیس مبارزه با مواد مخدر، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، بسیج اصناف در محل سالن آمفی تئاتر معاونت غذا و دارو برگزار شد .

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا