اخبار
کد خبر : 8849 ۱۳۹۸/۰۹/۰۳   ۱۲:۰۴:۰۴

رئیس انجمن اهدای عضو شعبه آذربایجان غربی:
آذربایجان غربی بیشترین بیمار دیالیزی دارد

 

رئیس انجمن اهدای عضو شعبه آذربایجان غربی گفت: بعد از استان کردستان، آذربایجان غربی بیشترین بیمار دیالیزی را دارد.

به گزارش نای قلم، علی تقی زاده افشاری در دومین دوره آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان اظهار کرد: متاسفانه صف طولانی بیماران در انتظار پیوند هستند.

وی در عین حال افزود:اولین استانی هستیم که بعد از تهران مرکز پیوند کلیه در آن تاسیس شده است.

رئیس انجمن اهدای عضو شعبه آذربایجان غربی افزود: جا دارد در این استان در خصوص فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم بیشتر کار شود و این آگاهی نیز باید از خود کادر بهداشت و درمان باید شروع شود.

تقی زاده ادامه داد: در طول هشت ماه گذشته سال 75 مورد مرگ مغزی داشتیم که متاسفانه فقط هشت مورد از آنها راضی به اهدای اعضای شدند و این نشان از جایگاه نامناسب استان ما در اهدای عضو دارد و تمام مسئولان استانی باید دست به دست هم دهند و برای آگاهی و فرهنگ سازی مردم در خصوص اهدای عضو تلاش کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز گفت: این استان یکی از قطب های پیوند کلیه در کشور است که اولین پیوند کلیه در سال 1368 انجام گرفت.

ابراهیم حسنی تصریح کرد: استان ما در این زمینه فعالیت های بسیار خوبی داشته ولی متاسفانه در سایر پیوندها وضعیت خوبی نداریم.

وی همچنن خواستار مشارکت هر چه بیشتر مدیران واحدهای تابعه دانشگاه در امر فرهنگسازی اهدای عضو شد.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان غربی هم گفت: در ابتدای این سال انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه آذربایجان غربی مجوز لازم برا فعالیت را گرفته است که یک سازمان مردم نهاد است و در واقع این سازمان های مردم نهاد حلقه اتصال مردم به دولت می باشند و مزیت عمده ای که این سازمان ها دارند این است که توسط داوطلبان اداره می شوند.

هادی طباطبایی ادامه داد: بر اساس داده های طرح سنجش ملی کشور علی رغم دور بودن استانمان از مرکز کشور و پایتخت مرزی بودن و شرایط و کمبودها خوشبختانه از لحاظ سرمایه اجتماعی رتبه بسیار بالاتری از میانگین کشوری داریم این سرمایه اجتماعی شامل عضویت داوطلبانه در ازمان های مردم نهاد و کارهای خیر را شامل می شود.

وی ادامه داد: با وجود این شرایط و با داشتن این پتانسیل انتظار ما بر این است که این انجمن (انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه آذربایجان غربی) بسیار موفق تر عمل کند.

طباطبایی در پایان قول مساعدت همکاری با هر نوع فرهنگسازی و فعالیت انجمن اهدای عضو ایرانیان را داد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا