اخبار
کد خبر : 882 ۱۳۹۴/۰۸/۰۵   

اتحادیه‌های صادراتی فرش دستباف آذربایجان‌غربی راه‌اندازی می‌شود

* از 70 هزار نفر قاليباف 25 هزار نفر مشمول بيمه تامين اجتماعي هستند

به استناد منابع بسیار آذربایجان از بزرگ‌ترین مراکز بافت قالی در دوره سلجوقی و ایلخانیان بر مبنای مینیاتورهای نسخ خطی بوده است، در دوره سلجوقیان و ایلخانیان هنر قالیبافی در آذربایجان رواج کامل داشت و بر مبنای مینیاتورهای نسخ خطی "خمسه نظامی" اثر "قاسم علی " و برخی آثار دیگر که بیشتر نقوش قالی و طرز بافت آن را نمایش می‌دهند آشکار می‌شود که قالیبافی در دوره تیموریان و سپس در دوره صفویه سیر تکامل خود را طی کرد و نقوش جدیدی چون سجاده‌ای، گل بوته، ترنج و لچک، حیوانات، خصوصاً نقش "گل شاه عباسی" متداول شد و تنوع رنگ‌ها و استفاده از ابریشم، ظرافت و زیبایی و کیفیت قالی‌ها را تا حد قالی پرد نما ، بالا برد. نمونه های چنین فرش‌هایی در حال حاضر در بسیاری از موزه های دنیا در معرض نمایش قرار دارد.

در دوره صفوی نیز قالی‌های بسیار نفیس در آذربایجان بافته می‌شد، از این رو به جرات می‌توان گفت که حفظ و احیای هنر قالیبافی در ایران مرهون هنرمندان قالیباف و بازرگان آذربایجان است.

امروز هم آذربایجان یکی از مراکز مهم تولید انواع قالی در ایران است و بافتن انواع قالی در بیشتر شهرها و روستاهای آذربایجان رواج کامل دارد.

قالیبافی از صنایع دستی مهم استان محسوب می‌شود. تولیدات این هنر از نظر صادرات اهمیت بسیار دارد و یکی از اقلام صادراتی عمده ایران را تشکیل می‌دهد، این امر موجب اشتغال نیروی عظیم انسانی نیز شده است.

با توجه به اهميت اين موضوع کارگاه آموزشی فرش به صورت ملی و با حضور مسئولان کشوری و استانی در ارومیه برگزار مي‌شود.

اين كارگاه آموزشي با هدف تبادل آخرین اطلاعات حوزه فرش در میان روسای ادارات فرش کشور در سه محور تامین و بهبود کیفیت مواد اولیه فرش، ساماندهی تشکل‌های فرش دستباف و تابلوفرش  از پنجم تا هشتم آبان ماه به مدت سه روز برگزار مي‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در آيين افتتاحيه اين كارگاه آموزشي گفت: سياست دولت در توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي بر مبناي "رونق توليد"، "ايجاد اشتغال پايدار" و "توسعه صادرات غيرنفتي" است كه اين محورها مي‌تواند در حوزه فرش متبادر شود.

جعفرصادق اسكندري افزود: هنر فرش‌بافی با وجود دارا بودن جاذبه‌ و زیبایی‌های زیاد با دشواری‌هایی نیز همراه بوده که داشتن علاقه عمیق به هنر صنعت و حمایت‌های مادی و معنوی دولت رمز ماندگاری در آن است.

*70 هزار نفر در حوزه فرش فعالند

وي در شرايط حاضر 65 هزار نفر در بخش صنعت مشغول به فعاليت هستند كه 70 هزار نفر در حوزه فرش فعالند.

به گفته اسكندري با سرمايه‌گذاري 250 ميليون توماني مي‌توان در بخش صنعت زمينه اشتغال براي جويندگان كار فراهم كرد حال آنكه در حوزه فرش مي‌توان با 10 الي 20 ميليون تومان اشتغال‌زايي كرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی به چالش‌هاي حوزه فرش اشاره و تصريح كرد: كمبود نقدينگي و پايين بودن درآمد قاليبافان از جمله چالش‌هاي حوزه فرش است که در صورت افزایش دستمزد‌ها زمینه افزایش تعداد قالیبافان و به تبع آن تولیدات بیشتر مي‌شود.

وي با بيان اينكه ایجاد زنجیره ارزش افزوده در حوزه فرش بايد مورد توجه قرار گيرد، اظهار كرد: يكي ديگر از مشکلات حوزه فرش استان تامین مواد اولیه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، به معضل بيمه قاليبافان نيز اشاره و اضافه كرد: اين معضل اگر چه با مصوبه مجلس شوراي اسلامي تا حدودی برطرف شده است اما هنوز هم برخي از قاليبافان با اين معضل دست به گريبان هستند به طوري كه از 70 هزار نفر قاليباف 25 هزار نفر مشمول بيمه تامين اجتماعي هستند.

وي همچنين با تاكيد بر بهبود کیفیت آموزشی و به روزرسانی اطلاعات، گفت: آموزش و ارتقاي مهارت‌های فعالان این حوزه مانند رنگرزی، طراحی و نقاشی نیز باید در دستور کار قرار گيرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی به اقدامات انجام یافته در استان در راستاي تقویت فعالیت حوزه فرش اشاره و اظهار كرد: علاوه بر اينكه ايجاد گمرک تخصصی صادرات فرش در گمرک ارومیه پیش‌بینی شده است تا پایان امسال نيز اتحادیه‌های صادراتی راه‌اندازی و فرش دستباف استان به کشورهای جهان صادر می‌شود.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا