اخبار
کد خبر : 8811 ۱۳۹۸/۰۸/۲۱   ۲۱:۳۵:۵۴

سرپرست اداره‌ کل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی:
شهرداری‌های استان 225 میلیون تومان به کتابخانه‌‌های عمومی پرداخت کردند

 

سرپرست اداره‌ کل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: شهرداری‌های آذربایجان غربی امسال مبلغ 225 میلیون تومان از سهم نیم درصد درآمدهای شهرداری به کتابخانه‌ها پرداخت کرده‌‌اند.

به گزارش نای قلم، منوچهر جعفری امروز در نشست خبری اعلام برنامه‌های بیست و هفتمین دوره هفته کتاب در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: میزان بدهی شهرداری ها به کتابخانه عمومی استان از سال های گذشته بیش از سه میلیارد تومان است که رایزنی شده یا به صورت نقدی پرداخت شود و یا بخشی از آن با اعطای ساختمان برای تجهیز کتابخانه جبران شود.

وی افزود: پرداخت سهم نیم درصدی شهرداری‌ها سبب رونق کتابخانه‌ها می‌شود.

سرپرست اداره‌ کل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی ادامه داد: هم‌اکنون در مناطق محروم استان با کمبود کتابخانه مواجه هستیم که با توجه به محدودیت منابع دولتی باید از ظرفیت کتابخانه‌های سیار استفاده کرد.

جعفری تصریح کرد: استفاده از کتابخانه‌های سیار راهکار خوبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق محروم است.

وی اظهار امیدواری کرد با مساعدت مسوولان و خیران به زودی شاهد راه‌اندازی این طرح در آذربایجان‌غربی باشیم.

جعفری با اشاره به نقش مهم خانواده در ترویج فرهنگ کتابخوانی، گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ کتابخوانی به عنوان فرهنگی والا و به صورت گفتمان در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست اداره‌ کل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌ غربی بیان کرد: به مناسبت هفته کتاب برنامه مشارکتی جمع‌خوانی کتاب در خانواده و طرح پرسش و پاسخ برای ترغیب کودکان به کتابخوانی در دستور کار قرار دارد.

جعفری، با دعوت از خانواده‌ها برای حضور در محیط کتابخانه‌ها ادامه داد: حضور فیزیکی والدین به همراه کودکان در کتابخانه‌ها باعث تربیت نسلی آشنا با کتاب می‌شود از اینرو برای کودکانی که به همراه والدین خود به کتابخانه‌ها مراجعه کنند در بخش کودک و نوجوان برنامه‌های مختلفی از جمله روانشناسی کودکان و نوجوانان و خدمات متنوع با استفاده از اسباب‌بازی و بازی‌های فکری ارائه می‌شود.

وی یکی از برنامه‌های هفته کتاب را رجوع همکاران کتابخانه عمومی به شعاع ۳۰۰ متری کتابخانه‌ها و دعوت از اهالی برای استفاده از خدمات کتابخانه‌ها اعلام کرد و در توضیح آن گفت: در دنیای کنونی مراجعه به کتابخانه‌ها و دریافت خدمات تقریبا دیگر منسوخ شده و روش نوین بدین صورت است که متولیان کتابخانه‌ها به میان مردم رفته و آنان را دعوت به مطالعه و استفاده از خدمات و تمام فعالیت‌ها در خصوص کتاب ارائه می‌کنند.

جعفری همچنین تصریح کرد: ۲۵ آبان به مناسبت هفته کتاب عضویت در کتابخانه‌های استان رایگان است.

به گفته وی، با اجرای طرح عضویت رایگان در این روز برای همه اقشار جامعه، امیدواریم هم کتابخانه‌ها رونق بیشتری پیدا کند و هم سطح مطالعه مردم استان نیز ارتقا یابد.

سرپرست اداره‌ کل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌ غربی، ادامه داد: از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی ارتباط بیشتر با مدارس است.

جعفری افزود: این برنامه نیز به صورت دعوت از دانش‌آموزان و معلمان مدارس برای بازدید از کتابخانه‌ها و همچنین حضور همکاران ما در مدارس و معرفی کتاب برای ترغیب کتابخوانی در بین این قشر انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون یک میلیون و ۴۲۲ هزار و ۷۵۲ نسخه کتاب در کتاب‌خانه‌های استان وجود دارد و تعداد ۶۷ هزار و ۳۴۴ نفر عضو کتابخانه هستند.

سرپرست اداره‌ کل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌ غربی تصریح کرد: در هشت ماهه امسال ۴۶۰ هزار و ۴۶۲ نسخه کتاب توسط اعضا به امانت برده شده و تعداد مراجعان به کتابخانه نیز ۶۹۱ هزار و ۲۸۷ نفر بوده است.

وی برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی برای هفته کتاب را نشست کتاب‌خوان تخصصی ویژه فرهیختگان، برگزاری جلسات رونمایی و نقد کتاب، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی، برگزاری جلسات شامل مثنوی‌خوانی، حافظ‌خوانی و شهریارخوانی، برگزاری جلسات جمع‌خوانی، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، کارگاه‌های قصه‌گویی و اجرای تورهای کتابخانه‌گردی، برگزاری جلسه سخنرانی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب و معرفی کتابهای مناسب در این زمینه را از مهمترین برنامه‌های هفته کتاب عنوان کرد.

جعفری اذعان کرد: علاوه بر این مسابقات کتابخوانی بصورت آنلاین (برخط) نیز در استان برگزار می شود که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پورتال کتابخانه‌های عمومی اقدام به شرکت در آن کنند.

هفته کتاب امسال از ۲۳ آبان  شروع می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا