اخبار
کد خبر : 881 ۱۳۹۴/۰۸/۰۵   

فرش ایرانی همانند پرچم كشورمان بايد در اهتزاز باشد

* کالای فرش به عنوان سفیر فرهنگی ایران در جهان مطرح است

فرش دستباف ایران عمری به درازای تاریخ هنر و فرهنگ ایرانی دارد شناخت جهانیان از قالی ایران و ستودن آن ناشی از تلاش و شوریدگی مردمانی است که ذوق هنری را با جاذبه های پر رمز و راز فرهنگ و هنر ملی درآمیخته‌اند فرش به عنوان یکی از ارزشمندترین دستاوردهای مردم، خود یک فرهنگ می‌باشد. فرهنگی مرکب از هنرهای دستی مانند طراحی، برجسته کاری، نقاشی و صورتگری، مینیاتور، تشعیر و تذهیب، کاشی کاری، رنگ و رنگ رزی بوده و باعث تکامل و غذای این هنر اصیل گردیده است. این هنر سنت آفرین نیز بوده و بیان کننده حالات، باورها، اعتقادات دینی ما می‌باشد و مکنونات قلبی مردم پاک سرشت را در خود جای داده است.

به گزارش ناي قلم، صنعت فرش ایران میراثی ماندگار و هنری با سرپنجه قالی‌بافان ایرانی در دنیا هنرنمایی می‌کند و اگرچه چند سالی ورود رقبای تازه به دوران رسیده بازارهای جهانی، نفس‌های آن را به شماره انداخت اما هنوز سوسوی امیدی در پیچ و خم جاده نه چندان هموار صادرات فرش دستباف ایران به چشم می‌خورد.

به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران، فرش ایرانی همانند پرچم ایران است که برای همه جهان شناخته شده است لذا اين پرچم بايد همواره در اهتزاز باشد.

حميد كارگر امروز در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی روسای فرش دستباف سراسر کشور که در دهکده باری ارومیه برگزار شد، اظهار كرد: کالای فرش به عنوان سفیر فرهنگی ایران در جهان مطرح بوده که نمایانگر فرهنگ و هنر ناب ایرانی است.

وي اين را نيز گفت كه یکی از باورهای عمیق ما تعریف شدن فرش در ساحت هنر است؛ چون فرش را در حقیقت یک اثر هنری می‌بینیم و همه فعالان عرصه تولید فرش دستباف را از طراحان و نقاشان فرش گرفته تا رنگرزان و بافندگان را هنرمندان این حوزه می‌دانیم.

به گفته كارگر بسیاری از فرش‌های دستباف ما یک اثر هنری است که از ذهن و فکر خلاق به وجود آورندگان آن سرچشمه می‌گیرد که این اتفاق در فرش‌های روستایی، عشایری و ذهنی‌باف کشورمان قابل مشاهده و مشخص است از اين رو بايد معرفی فعالان این حوزه به‌عنوان هنرمند را در نزد اذهان عمومی تقویت کنیم.

وي اين را نيز متذكر شد كه متاسفانه امروز در جامعه و شاید به‌دلیل کم‌توجهی اهالی رسانه چهره‌اي كه از فعالان فرش دستباف ارائه می‌شود؛ چهره افراد مستمند و بی‌بضاعتي است که از سر ناچاری و گرفتاری در حال بافت قالی هستند اما واقعیت این است که ما در اين گروه شاهد افراد بسیار هنرمند و خلاقی هستیم.

* فرش بافی یک شغل مکمل در کنار کشاورزی و دامداری است

كارگر با اشاره به تاریخ ۳۰۰۰ ساله فرش ایران ادامه داد: در تاریخ ایران، فرش بافی یک شغل مکمل در کنار کشاورزی و دامداری بوده و عاملی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر بوده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه صادرات فرش از مهم‌ترین صادرات غیر نفتی کشور است، تصریح کرد: صنعت فرش یکی از صنایع بسیار کم هزینه است و با صرف حتي پنج ميليون تومان می‌توان برای چندین نفر در حوزه قالیبافی ایجاد اشتغال کرد از طرفی این کالای فرهنگی می‌تواند زمینه ساز افزایش صادرات غیرنفتی کشور شود.

وی با اشاره به اینکه تولید فرش همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: در شرايطي كه کشورمان را به نقض حقوق بشر، تروریست بودن، نقض حقوق زنان و سلب آزادی روزنامه‌نگاران محکوم و چهره‌ای مخدوش و نادرستی از ایران را در جهان ترسیم کرده‌اند، فرش می‌تواند در حوزه دیپلماسی هنری ایفای نقش کند، سفیر ایران در آن سوی مرزها باشد و پیام رسان هنرمندی و صلح دوستی ایرانیان در دنیا باشد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در عين حال كه به پايين بودن درآمد فرش برای قالیبافان کشورمان اشاره كرد اين را نيز متذكر شد که نباید ارزش فرش را تنها با عدد و رقم سنجید چرا که صنعت فرش دستباف ایران همچنان انتخاب نخست جهانیان است و همه در جهان فرش و فرش دستباف را با نام ایران می‌شناسند و از هیچ رقیبی هراس نداریم.

كارگر در ادامه سخنان خود به صادرات فرش دستباف نيز اشاره و تصريح كرد: اینکه چین بتواند در تولید و صادرات فرش دستباف گریبان ایران را بگیرد یک افسانه است، چینی‌ها در این سال‌ها به تدریج از دایره تولید و رقابت با ما خارج شده و به واردکننده فرش تبدیل شده‌اند.

به گفته وي کشور چین در حال حاضر جزو 10 کشور نخست وارد کننده فرش ایران است به طوري كه پنج سال گذشته درآمد فرش از محل صدور آن چین تنها هشت هزار دلار بود اما خوشبختانه در سال گذشته این رقم به هشت میلیون دلار رسیده است.

كارگر در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ثبت جهانی فرش ریز ماهی خوی گفت با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، فرش آهنین افشار تکاب تا سال 95 به ثبت جهانی می‌رسد.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا