اخبار
کد خبر : 8794 ۱۳۹۸/۰۸/۱۹   ۱۵:۰۳:۵۸

معیشت در حال سقوط مردم؛
نان در آذربایجان غربی گران شد

 

در ‌حال‌ حاضر همه محزون و مهموم، محو تماشای رقص مستانه قیمت ها و از همه بدتر سکوت و نظاره متولیان اقتصادی و سیاسی هستند و کمتر به لایه‌ها و رنج‌های درونی سیاست و به‌ تبع آن بحران‌های اجتماعی توجه می‌کنند، این در حالیست که منابع ملی توسط عده ای اندک و قلیل به تاراج می رود.

مردم در این روزهای پرالتهاب علاوه بر "گرانی"، "بیکاری، فقر و تحریم" را نیز تجربه می کنند که در این بین طبقه متوسط و فرودست جامعه اولین قربانیانی هستند که فشار معیشتی طاقت فرسایی را متحمل شده و توان خرید مایحتاج زندگی خود را ندارند.

در این وانفسای اوضاع اقتصادی آنچه بیش از همه حساسیت بالایی دارد، گرانی نان است چرا که قوت غالب اغلب مردم و تنها جان پناه سفره‌های ایرانیان، بخصوص مردم استان آذربایجان غربی است.

در بحث افزایش قیمت نان صرفا عوامل اقتصادی تعیین کننده نیست بلکه اثرات روانی و اجتماعی آن باید به دقت رصد و بررسی شود چراکه کوچکتر شدن سفره‌ی بخش ضعیف جامعه از جمله تبعات آن است بنابراین اگر در تهیه و تأمین آن کوچکترین مشکلی ایجاد شود، به طور قطع تأثیری غیرقابل جبران بر زندگی عادی و روتین مردم به ویژه کارگران خواهد گذاشت.

آیا مدافعان افزایش نان می دانند که نان همیشه کالای استراتژیک در سفره کارگران بوده و خیلی از کارگران به دلیل رکود ساخت و ساز و نامتعادل بودن قیمت ها و بیکاری، شکم خود و خانواده خود را با نان خالی سیر نگه می دارند؟

آیا تصمیم گیران می دانند که افزایش قیمت نان باعث افزایش قیمت کالاهای دیگر‌ می شود و در کنار آن عدم تعادل بودجه خانواده های کارگری را باعث می شود؟ در حالی که دستمزد همان دستمزد و کارگر‌ همان کارگر‌ست...

قطع یقین نتیجه چنین اقداماتی چیزی جز افزایش نارضایتی و بی اعتمادی مردم و کاهش ظرفیت های مقاومت مردم در برابر فشارهای اقتصادی و تنگناها نخواهد بود.

گفتنی است به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، اعلام قیمت های جدید نان به استان‌ها تفویض اختیار شده است.

غلامرضا بابایی در گفتگوی خبری اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته قیمت هر قرص نان لواش ماشینی با 27 درصد رشد از 180 به 230 تومان افزایش یافت.

وی اضافه کرد: همچنین قیمت هر قرص نان لواش سنتی (تنوری) با 30 درصد افزایش از 200 تومان به 260 تومان رسید.

بابایی با اشاره به اینکه سنگک سنتی به 2 صورت تمام یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای در آذربایجان‌غربی عرضه می‌شود، بیان کرد: سنگک سنتی با وزن 450 گرم از 750 به هزار تومان و سنگک با آرد نیمه یارانه‌ای از هزار و 200 به هزار و 500 تومان افزایش یافت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: قیمت سنگک ماشینی نیز با وزن چانه یک کیلوگرم از 2 هزار و 200 به سه هزار تومان افزایش یافت.

بابایی گفت: این قیمت‌ها در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان و جلوگیری از کاهش کیفیت نان تولیدی در نانوایی‌ها اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا