Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8766 ۱۳۹۸/۰۸/۱۳   ۲۱:۱۸:۵۰

یادداشت؛
کاهش تاب آوري؛ زنگ خطري براي جامعه

 

در گذشته خانواده‌ها پايبند به سنت‌ها و خطوط قرمز بودند و هرگونه مساله در خانواده‌ها مورد بررسي قرار مي‌گرفت. همچنين در گذشته توجه به حريم خانوادگي از اهميت ويژه‌اي برخوردار بود. براي مثال در گذشته بين اعضاي خانواده حرمت گذاشتن به شکل دو طرفه از اهميت برخوردار بود، هم بزرگترها و هم فرزندان براي يکديگر ارزش قائل بودند.

در دو دهه اخير اتفاقاتي افتاده که از ميزان نفرات در خانواده‌ها کاسته و رفته رفته خانواده به خانوار و به‌ويژه خانوار تک نفره تبديل شده است. اين تقليل تعداد اعضاي خانواده در کشور ما نشان‌دهنده اتفاقات مناسب نيست.

بنابراين وقتي اين فضا به‌وجود بيايد، خانواده نيز اصالت خود را به تدريج از دست مي‌دهد. در بين اعضاي خانواده از پيامدهاي بروز و تشديد عصبيت بايد به شرايط اقتصادي و معيشتي اشاره کرد. براي مثال بيکاري يکي از عوامل بروز انواع فشارهاي عصبي در بين اعضاي خانواده است. هر يک از اعضاي خانواده متناسب با شرايط جنسي و سني اين فشارها را متحمل مي‌شود. اين در حالي است که مجموعه فشارها در جامعه در حدي است که تاب آوري در خانواده به حداقل مي‌رسد، طبيعتا کاهش تاب آوري موجب عکس‌العمل مي‌شود. اين مساله به اشکال متعدد در جامعه بروز مي‌کند. براي مثال با بررسي اخبار حوادث با موضوعاتي همچون فجايع خانوادگي مي‌توان اين مساله را به وضوح مشاهده کرد. اين در حالي است که بروز چنين مسائلي چندان برازنده جامعه ما نيست. در واقع بروز اين مسائل زنگ خطري براي جامعه محسوب مي‌شود. بايد به اين نکته توجه کرد که فقط مسائل اقتصادي و شرايط معيشتي در بروز اين مسائل دخيل نيستند، بلکه يک فرد فقط به‌دليل موضوعات اقتصادي و شرايط معيشتي جامعه اين مسائل برايش رخ مي‌‎دهد که تنها يک بعد ماجرا است.

وقتي در جامعه بد اخلاقي رايج باشد يا وقتي افراد در جامعه حرمت يکديگر را مي‌شکنند، يا وقتي که در جامعه فضايي وجود داشته باشد که اين فضا فضاي حرمت شکني است و تمامي افراد به هر نحوي به يکديگر تهمت مي‌زنند و پشت همديگر دروغ مي‌گويند و از هم سوء استفاده مي‌کنند؛ به عبارت ديگر وقتي سرمايه اجتماعي در جامعه‌اي کاهش پيدا کند، طبيعتا اعتماد، تفاهم و همدلي نيز در آن جامعه از بين مي‌رود. همچنين وقتي اعتماد و همدلي از بين مي‌رود، خانواده هم تحت تاثير انواع آسيب‌ها قرار مي‌گيرند.

از بعد ديگر وقتي خانواده‌ها دچار مشکل بشوند، جامعه هم دچار مشکل مي‌شوند. هرگونه حرمت شکني و بروز دروغ در جامعه در عرصه‌هاي مختلف باعث مي‌شود که حريم خانواده شکسته شده و ديگر بين بزرگتر و کوچکتر احترام باقي نمي‌ماند.

محمد زاهدی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا