Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8720 ۱۳۹۸/۰۸/۰۴   ۱۱:۵۹:۴۰

توصیه های بهداشتی؛
نکات مهم در مراقبت ایمن از بیمار تحت شیمی درمانی

 

دکتر نادر آقاخانی/ ایمنی بیمار جزء لاینفک مراقبت های پزشکی با کیفیت بالا و موثر است. با توجه به شیوع بیش از حد سرطان در جامعه، پرهيز از خطا و رعایت ایمنی بیماران در انجام بي خطر و مؤثر پرتودرماني، شيمي درماني و ساير روش هاي درمانی پرخطر ضروري و در این رابطه، توجه به چالش ها و فرصت ها برای اطمینان از دسترسی بیماران مبتلا به سرطان به مراقبت های ایمن، مقرون به صرفه و با کیفیت بالای سرطان در چشم انداز سیاست گذاری بهداشت و درمان، ضروری به نظر می رسد.

 در مقابل، ناتوانی در ارائه مراقبت صحیح و با کیفیت می تواند نتایج مخربی برای بیماران  ازنظرجسمی،روانی و مالی به همراه داشته باشد. برای حصول اطمینان از رعایت ایمنی مطلوب در مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان، سیستم مراقبتهای بهداشتی باید بر استمرار مراقبت صحیح و همراه با کنترل مداوم متمرکز شود و برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی ناشی از درمان  در همه زمینه ها اقدام کند .

یکی از اقدامات مهم در این زمینه آموزش بیمار، مراقبان و اعضای خانواده خود در مقابل قرار گرفتن در معرض ترشحات بعد از شیمی درمانی است. بر این اساس توصیه می شود بلافاصله بعد از این اقدام، زمینه های زیر آگاهی های لازم داده شوند.

* تماس با ترشحات دفع شده

بسیاری از داروهای ضد سرطان از طریق ادرار، مدفوع، استفراغ و خون به مدت 48 ساعت پس از قطع درمان از بدن آزاد می شوند. لذا دستورالعمل های ذکر شده در مدت درمان باید آموزش داده شوند:

-پس از استفاده از توالت فرنگی، درب آن بسته و دو بارسیفون کشیده شود. مردان باید از  ایستاده ادرارکردن خودداری کنند تا از پاشیدن شدن آن به اطراف جلوگیری شود.

-پس از استفاده از توالت، دست ها به خوبی با صابون و آب شسته و اگر مایعات روی پوست بیمار پاشیده شود، ناحیه با آب و صابون تمیز شود.

-هنگام تمیز کردن دستشویی یا تمیز کردن هرگونه ادرار، مدفوع یا استفراغ یا تعویض پد از دستکش استفاده شود. سپس دستکش ها در سطل زباله ریخته و دوباره دست ها شسته شوند.

- اگربیمار از لگن یا ظرف ادرار استفاده می کند، تخلیه محتویات به درون توالت در نزدیکی آن انجام شود تا از پاشیده شدن ترشحات به اطراف جلوگیری شود. سپس با استفاده ازدستکش، ظرف بعد از هر بار استفاده با صابون و آب شسته شود.

-پوشک استفاده شده را می توان پس از قرار دادن در کیسه غیر قابل نفوذ و بستن آن در سطل زباله معمولی انداخت.

-اگربیمار استومی دارد، هنگام تخلیه از دستکش استفاده و روزانه یکبار کیسه جمع آوری با آب و صابون تمیز شود.

* دست زدن به سطل زباله یا شستن لباس های آلوده

 - هنگام استفاده از سطل زباله یا لباس های شسته شده که با داروهای ضد سرطان یا مایعات بدن در طی 48 ساعت پس از درمان تماس داشته اند از دستکش استفاده شود.  دست ها قبل و بعد از برداشتن با استفاده از دستکش، شسته شوند.

-سطل زباله آلوده را می توان در کیسه های مخصوصی ضد نشت قرار داد.

-درصورت امکان لباس های آلوده را سریعاً شسته شوند. در غیر این صورت، در کیسه پلاستیکی ضد نشت قرار داده شده و در اسرع وقت شسته شوند.

-با استفاده از مواد شوینده معمولی و آبگرم، لباس های آلوده جدا از لباس های دیگر شسته شوند.

* آلودگی های ناشی از پاشیده شدن دارو

 اگر داروهای ضد سرطان یا مایعات بدن در طی 48 ساعت پس از درمان ریخته یا پاشیده شوند:

-برای تمیزکردن موارد نشتی دستکش پوشیده شود.

- ناحیه آلوده به ماده ترشحی ابتدا با دستمال کاغذی پاک و سپس با آب و صابون تمیز و مجددا با استفاده از دستمال کاغذی خشک شود.

-مواد آلوده را در ظروف مخصوص علامتگذاری شده یا کیسه های دو تایی را درون کیسه های پلاستیکی ضد نشت قرار داده شوند.

-دست ها قبل و بعد از استفاده از دستکش شسته شوند.

* تماس جنسی

 داروهای ضد سرطان همچنین می توانند از طریق مایعات بدن مانند منی و ترشحات واژن دفع شوند. برای جلوگیری از آلودگی همسر به ترشحات:

- برای 48 ساعت بعد از درمان از کاندوم در طول رابطه جنسی استفاده شود. این مسئله هم در مورد فرد دریافت کننده شیمی درمانی و هم برای همسر وی صدق می کند.

-اقدامات جدی برای جلوگیری از بارداری در هنگام استفاده از این داروها و گاه چند ماه یا چند سال بعد از درمان بسته به نوع دارو، باید انجام شود. داروهای ضد سرطان می توانند عوارض جانبی مضر برای جنین بخصوص در سه ماهه اول داشته باشند.

* پیشگیری از هر گونه خطر برای خانواده

 برای فرد تحت درمان بغل کردن و بوسیدن اعضای خانواده بی خطر است.

مجاورت فرد تحت درمان با خانم های باردار در خانواده اشکالی ندارد اگرچه در صورت امکان آنها نباید ترشحات بدن بیمار را تمیز کنند.

فرد تحت درمان می تواند از یک حمام مشترک با دیگران استفاده کند. اگر ترشحات بدن وی سطح توالت را آلوده کرده باشد، قبل از استفاده دیگران از توالت، با استفاده از دستکش محل آلودگی باید با آب و صابون تمیز شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا