اخبار
کد خبر : 8715 ۱۳۹۸/۰۸/۰۲   ۱۰:۳۳:۰۸

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی:
دهکده لجستیک؛ فرصتی که غفلت از آن روا نیست/آذربایجان غربی دروازه ایران به بازارهای جهانی است

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی، ایجاد دهکده لجستیک در استان را یکی از اولویت های کاری این اداره کل عنوان و از نمایندگان و مسئولان استانی پیگیری مجدانه برای عملیاتی شدن این طرح را خواستار شد.

به گزارش نای قلم، آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌ مرزی با کشور ترکیه و دارا بودن سه پایانه مرزی رسمی با این کشور ضمن آن که دروازه ایران به بازارهای جهانی و اروپایی به شمار می‌رود، واردات و صادرات کالا از مرزهای آذربایجان غربی و وجود منطقه آزاد ماکو، برای گسترش روابط اقتصادی این استان با کشورهای همجوار و اروپایی فرصت بسیار ایده‌آلی محسوب می‌شود از این رو ایجاد دهکده لجستیک یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

براساس تعاریف موجود در منابع علمی، لجستیک بخشی از فرآیند زنجیره ای تامین کالا و تدارکات است که انتقال و انبار کردن موثر و کارای کالاها و خدمات مربوط را برای فراهم کردن نیاز مصرف کننده از مبدا تولید تا مقصد مصرف، کنترل، برنامه ریزی و اجرا می ند.

 دهکده لجستیکی محلی است که برای مدیریت فعالیت‌های مربوط به انتقال کالا ساخته می‌شود و علاوه بر برخورداری از زیرساخت ای لازم، می تواند نیازهای خدماتی را نیز برای انجام فعالیت‌های حمل و نقلی تامین کند؛ خدمات گمرکی، امکانات مختلف ارتباطی و الکترونیکی، امکان تردد و رفت و آمد اتوبوسی در داخل دهکده، محوطه‌های پارک، تخلیه و بارگیری، رستوران، امکان سوخت گیری و پمپ بنزین و گازوئیل و کارواش، خدمات مختلفی هستند که در یک دهکده لجستیک ارائه می شود.

این در حالیست که با وجود طرح ایجاد دهکده لجستیک در آذربایجان غربی طی سالیان دور، هنوز هیچ گونه اقدامی در این راستا انجام نگرفته و صرفا به ضرورت ایجاد این دهکده از سوی مسوولان اکتفا می شود.

ارسلان شکری در دومین جلسه میز ملی توسعه صادرات محصولات میوه های دانه دار که با حضور مسئولان ملی و استانی برگزار شد، افزود: یکی از مهم ترین موضوعات درباره ترانزیت کالا، تسهیلات دهی تجاری و ایجاد محیطی مناسب و مطابق با استانداردهای جهانی برای مبادلات تجاری بین المللی است.

وی اضافه کرد: ایجاد دهکده لجستیک سبب تجمیع بخش های مختلفی چون وسایل نقلیه سنگین و امکانات حمل و نقلی، شرکت های حمل و نقلی، انبار کانتینر، مراکز ذخیره  سازی، مرکز فناوری و مرکز توزیع در یک مکان می شود و در زمان حاضر نیز به دلیل جهانی سازی اقتصاد، ضرورت انتقال سریع محصولات، اهمیت مدیریت ناوگان، نیازهای نظام توزیع و مدیریت زنجیره تامین و تدارکات در قطب های تجاری و بازرگانی، مراکز و دهکده های لجستیک ایجاد می شود و این مراکز که مخصوص انجام فعالیت ‌های حمل و توزیع کالا هستند به همه خدمات مورد نیاز کاربران حمل و نقل و لجستیک مجهز می شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه استان آذربایجان غربی از ظرفیت های بزرگ لجستیکی و ترانزیتی محسوب می شود، گفت: لازم است مسیرهای تجارت به ویژه تجارت بین الملل و بازاریابی و دست یابی به بازارهای جهانی برای فعالین اقتصادی منطقه بیش از پیش تسهیل شود.

*ضرورت تسریع در مراودات اقتصادی و تشریفات گمرکی

 وی گفت: تسریع در مراودات اقتصادی و تشریفات گمرکی با ذخیره زمان و پول می تواند از شاخص های مهم ترغیب بازرگانان و فعالان اقتصادی جهت حضور در بازارهای بین المللی و ارائه نمونه های تجاری و محصولاتشان باشد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی سپس به برخی از مشکلات حوزه حمل و نقل اشاره کرد. قطع یقین این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است به ویژه در آذربایجان غربی که اقتصاد آن با کشاورزی گره خورده است و در واقع شالوده درآمدهای این استان را اغلب صادرات محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد.

شکری به کمبود کامیون های یخچال دار اشاره کرد که کمبود آنها برای حمل محموله های صادراتی فاسد شدنی از مهم ترین مشکلات فعالان بخش حمل و نقل بین المللی است.

همچنین دو برابر بودن قیمت خرید این کامیون ها در مقایسه با ناوگان معمولی حمل و نقل کالا و مقرون به صرفه نبودن سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه، ضرورت مشارکت دولت برای اختصاص تسهیلات و کمک های بلاعوض برای تجهیز شرکت های حمل و نقل بین المللی به این امکان را بیش از پیش محسوس کرده است چرا که با تحقق این امر حمل کالاهای صادراتی فاسد شدنی در منطقه از انحصار کامیون های ترکیه خارج می شود و زمینه های مساعدی برای اشتغال و درآمدزایی فعالان عرصه حمل و نقل ایجاد می شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی تصریح کرد: طی مذاکره ای با دبیر انجمن یخچالداران کشور بر تامین ناوگان یخچالی داخلی به هر تعداد اعلام آمادگی شد اما یارای مقابله و رقابت با ناوگان یخچالی ترک را ندارند.

وی افزود: برای رفع خلاهای موجود در بخش حمل و نقل بین المللی به ویژه در خصوص ناوگان یخچالی پیشنهاد می شود تعرفه ورودی برای واردات کامیون های یخچالدار حداکثر سه تا پنج سال حذف و این رویه برای واردات بارگیر یخچالی هم اعمال شود.

*نباید متکی به ناوگان خارجی باشیم

شکری افزود: در این چرخه نباید متکی به ناوگان خارجی بود و می بایست زمینه های سرمایه گذاری برای تجهیز بخش حمل و نقل به این ناوگان را فراهم کرد.

وی اظهار کرد: در بخش حمل و نقل جاده ای کالای آذربایجان غربی پنج دستگاه کامیون ۱۰ چرخ، یک دستگاه کامیون هیجده چرخ و افزون بر ۱۷۰ دستگاه کامیون شش چرخ فعال است .

شکری ایجاد زمینه های رقابتی در خصوص صدور مجوز برای ناوگان یخچالی را خواستار شد و گفت: کشور ترکیه اجازه ورود ناوگان ایرانی حامل کالاهای صادراتی به این کشور نمی دهد و این امر موجب شده است تا صاحبان کالا ناوگان ترکیه بر ناوگان ایرانی ترجیح دهند و در این صورت شرایطی برای رقابت، نمایش توان ناوگان داخلی و رشد بخش حمل و نقل فراهم نمی شود.

وی در خصوص صدور مجوز ناوگان ترکی که در پایانه مرزی بازرگان تخلیه دارند، افزود: سال گذشته مجوز برای حدود 950 دستگاه ناوگان ترک جهت تخلیه در مرز و برای  بیش از یک هزار و 600 دستگاه ناوگان به صورت گمرک به گمرک و تغییر مسیر صادر شده است که در این مورد مدیریت مناسبی اعمال شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی اضافه کرد: من به عنوان مسئول حمل و نقل استان درخواست دارم به خدمات حمل و نقلی داخلی هم با نگاه ویژه و تعصب و تعلق خاطر نگریسته شود چراکه خدمات حمل و نقل نیز جزوی از صادرات و وضعیت پیش روی توسعه ناوگان حمل و نقلی با مشکل روبرو خواهد شد.

 وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده تعرفه و سود بازرگانی 124 درصد شامل چهار درصد برای تعرفه گمرکی و 120 درصد سود بازرگانی است، عنوان کرد: این مصوبه و یا قانون نیازمند اصلاح بوده و پیشنهادمان کاهش این تعرفه بالا است.

شکری با تاکید بر نقش بی بدیل بخش حمل و نقل در توسعه و رونق صادرات گفت: 23 درصد از کل پایانه های مرزی کشور در استان آذربایجان غربی قرار داشته و در این میان پایانه مرزی بازرگان از اهمیت بسزایی در توسعه اقتصادی منطقه و حمل و نقل بین المللی و افزایش مبادلات با کشور ترکیه دارد به طوری که بیش از 60 درصد کنسانتره  کشور از پایانه مرزی بازرگان حمل می شود.

وی با اشاره به قرارگیری پایانه مرزی بازرگان در شمال آذربایجان غربی در رتبه نخست ترانزیت پایانه های زمینی کشور در صادرات کالاهای غیرنفتی گفت: امسال تعداد ورود و خروج کامیون از این پایانه مرزی در مقایسه با سال گذشته 53 درصد افزایش داشته است و صادرات نیز در این مدت به بالغ بر یک میلیون تن رسیده است که حکایت از رشد ۱۴ درصدی دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی مشمول شدن بخش حمل و نقل در خصوص اعطای تسهیلات مناسب برای صادرات را خواستار شد و گفت: اگر بخواهیم شرکت های توانمند بین المللی کری و فورواردر داشته باشیم، باید از طریق اعطای تسهیلات از این بخش حمایت شود اما در طول نزدیک به دو سال گذشته از زمان آغاز مدیریت بنده در بخش حمل و نقل یک ریال هم در بحث ناوگان یخچالی به شرکت های خواهان سرمایه گذاری حتی با سود بانکی 18 درصد نیز تسهیلات پرداخت نشده است.

* شناسایی تولیدکنندگان داخلی برای تولید ناوگان یخچالی

این مقام مسئول از شناسایی تولیدکنندگان داخلی برای تولید ناوگان یخچالی و دارای توان واردات قطعات و تجهیزات لازم خبر داد و گفت: این تولیدکنندگان و همچنین خریداران ناوگان مورد نیاز برای توسعه صادرات باید مورد حمایت قرار گرفته و تسهیلات لازم در اختیارشان قرار گیرد.

گفتنی است، استان آذربایجان غربی با دارا بودن پنج پایانه رسمی از کل ۲۳ پایانه رسمی کشور حدود یک چهارم پایانه های مرزی کشور را به خود اختصاص داده است و ۹۶۷ کیلومتر مرزی زمینی و آبی با کشورهای همسایه دارد.

آذربایجان غربی دارای بزرگترین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور در مرز رسمی و زمینی بازرگان است و تمام کریدورهای مهم بین المللی من جمله راه ابریشم، تراسکا، آلتید از این استان می گذرد.

 آذربایجان غربی همچنین بعد از استان های خراسان رضوی، تهران و آذربایجان شرقی رتبه چهارم بیشترین شرکت های بین المللی کالا و مسافر را با ۳۳ شرکت داراست و بیش از ۹۰۰ شرکت نیز در پایانه های مرزی بازرگان و تمرچین استان به صورت نمایندگی فعالیت دارند.

لعیا نورانی زنوز

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا