Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 87 ۱۳۹۴/۰۴/۰۲   

سیاست دولت تدبیر و امید تقویت نهادهای مردمی است

*رشد آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و طلاق نگران کننده است

نخستین نهاد اجتماعی كه به عنوان تامين‌كننده‌ي نيازهاي رواني و جسماني افراد به شمار مي‌آيد، خانواده است. خانواده علاوه بر تحكيم ارتباط ميان اعضاي خود موجب اعتلاي فرهنگ جامعه نيز مي‌شود چرا كه كودك در خانه و در دامان والدین رشد می‌کند و سپس وارد مرحله‌ی دیگری می‌شود.

به گزارش نای قلم، بنابراين بايد جملات قبلي را این‌گونه تكميل كنيم كه خانه و مدرسه به عنوان دو نهاد اصلی تعلیم و تربیت هر جامعه ای محسوب می‌شوند. از اين رو وضعیت موجود هر جامعه ای نتیجه یادگیری دیروز افراد در خانه و مدرسه است و وضعیت فردای هر جامعه در نتیجه سرمایه‌گذاری‌هایی است که امروز روی دانایی افراد در خانه، مدرسه و جامعه انجام می‌گیرد.

با توجه به آنچه گفته شد مي‌توان نتيجه‌گيري كرد كه یکی از نیازهای اساسی والدین و مربیان در امر تربیت و پرورش اخلاقی کودکان، برقراری ارتباط سالم با آن‌هاست، وقتي عنوان مي‌شود كه دو نهاد خانه و مدرسه نقش اساسی در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان دارند يعني خانه و مدرسه در انجام وظایف تربیتی مکمل یکدیگرند و اگر این دو نهاد روش‌ها و برنامه های هماهنگ نداشته باشند، يا رفتار معلمان و اولياي مدرسه و نيز رفتار پدر و مادر و اولياي خانواده با موازين تعليم و تربیت و روانشناسي کودک و رشد او مطابقت نداشته باشد، در روند رشد رواني و اجتماعي کودک اختلال به وجود می‌آید. از اين رو در پرتو همدلي و هم‌سویی اين دو نهاد مهم آموزشي و تربيتي يعني خانه و مدرسه، بسياري از مشکلات و تنگناهاي نظام تعليم و تربیت و آسيب‌هاي اجتماعي حل مي‌شود.

با توجه به اهميت اين موضوع می‌طلبد كه مسئولان كشوري و استاني به بحث مشاركت اوليا و مربيان به دنبال آن انجمن اوليا و مربيان توجه ويژه داشته باشند. كه مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی هم در جلسه شورای انجمن اولیا و مربیان استان، سیاست دولت تدبیر وامید را تقویت نهادهای مردمی عنوان كرد و اضافه كه انجمن‌های اولیا و مربیان از مهم‌ترین نهادهای مردمی هستند.

هوشنگ عطاپور در ادامه اظهار کرد: سرمایه اجتماعی مهم‌ترین شاخص در حوزه مسائل اجتماعی است و این سرمایه اجتماعی در وهله نخست میزان اعتماد و شبکه‌های اعتماد در جامعه را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: رشد آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و طلاق نگران کننده است و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی چاره ای جز سرمایه گذاری اساسی در آموزش و پرورش نداریم چرا که شخصیت افراد در سنین کودکی و نوجوانی تکمیل می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه بیشترین اعتماد در جامعه مربوط به معلمان و مدرسه است تصریح کرد: تنها نهادی که با کمترین هزینه در کشور اداره می‌شود و مردم در آن مشارکت داوطلبانه و موثر دارند، مدرسه است.

عطاپور با بیان اینکه آموزش و پرورش اولین دستگاه فرهنگی در کل دنیاست گفت: سیاست دولت تدبیر وامید تقویت نهادهای مردمی است و انجمن‌های اولیا و مربیان نیز از مهم‌ترین نهادهای مردمی هستند.

وي خاطرنشان كرد: میزان اعتماد مردم در حوزه‌های اعتقادی، سیاسی و حاکمیتی بالاست اما در برخی از حوزه‌های اجرایی این اعتماد کاهش داشته است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمد کفیلویی از روحانیان برجسته استان در این جلسه اظهار کرد: تحول بنیادین آموزش و پرورش باید ساختار استراتژیک جامعه را تبیین کند و این مهم نیازمند بسترسازی برای تحول است.

وی با بیان اینکه امر تعلیم و تربیت موضوع مربیان تربیتی است؛ تصریح کرد: مربیان، والدین و کلیه اقشار جامعه که نقشی در تعلیم و تربیت ایفا می‌کنند، باید در عرصه های تربیتی و پرورشی فعال شوند.

این کارشناس تربیتی و دینی گفت: مدرسه و خانواده مهم‌ترین محل تربیت در جامعه هستند.

کفیلویی ادامه داد: تربیت انسان پویا و مسئولیت پذیر وظیفه تحول بنیادین آموزش و پرورش استان است.

وی با بیان اینکه جامعه اسلامی یعنی جامعه روبه جلو، خاطر نشان ساخت: تمامی فعالیت‌های سیستم آموزش و پرورش باید به کار معلم و مربی ختم شود.

وی بر لزوم مسلح شدن معلمان به علم روز تاکید کرد و گفت: باید در ارزش‌های جامعه تحول ایجاد کنیم و بصیرت، علم و تقوا را به عنوان ارزش به جامعه برگردانیم.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا