اخبار
کد خبر : 8695 ۱۳۹۸/۰۷/۳۰   ۲۰:۳۹:۱۴

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه:
توسعه زیرساخت های صادراتی؛ راه فرار از بن بست مشکلات کشاورزی

 

استاندار آذربایجان غربی توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و زیرساخت های صادراتی را راهکار رفع مشکلات کشاورزی استان دانست.

به گزارش نای قلم، محمدمهدی شهریاری امروز در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه اظهار کرد: با توجه به هم مرزی استان با سه کشور خارجی، توسعه زیرساخت ها در استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: آذربایجان غربی بیش از ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه دارد که ظرفیت خوبی برای گسترش سطح مناسبات اقتصادی بین دو کشور ایران و ترکیه به شمار می آید.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: استان با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب، قطب اول تولید این محصول است که امیدواریم زمینه صادرات سیب به کشورهای همسایه از جمله ترکیه و نیز سایر کشورهای خواهان این محصول فراهم شود.

وی همچنین به ظرفیت بالای تولید سالانه ۶۰ هزار تن کنسانتره در استان عنوان کرد: هم اکنون بازار صادراتی کنسانتره در دست استان است و بیش از ۵۰ هزار تن از این محصول به خارج از کشور صادر می شود.

سفیر ایران در ترکیه نیز گفت: کمیسیون های مشترک تجاری هر سال بین دو کشور برگزار می شود که در این راستا تا دو ماه آینده نیز روسای جمهور دو کشور دیدار می کنند.

محمد فرازمند اظهار داشت: اراده مسئولان عالی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه افزایش ارتباطات همه جانبه و توسعه روابط بین استانهای مرزی است و استان آذربایجان غربی می تواند در توسعه این ارتباطات نقش موثری ایفا کند.

وی با اشاره به نقش مهم استان های مرزی دو کشور در زمینه تحقق توافقات اقتصادی دو طرف افزود: آذربایجان غربی ظرفیت بالایی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایفا می کند.

گفتنی است؛ همزمان با برداشت محصولات زراعی و باغی امسال نیز عرضه‌ی فراوان و کاهش شدید قیمت، روزگار کشاورزان را سیاه کرده است و این سوال تکراری مطرح می شود که آیا مسوولان درمانده از راه حل اساسی هستند؟

این در حالیست که حمایت از بخش کشاورزی حتی در کشورهایی که اقتصاد آنها مبتنی بر بازار آزاد و سرمایه داریست، به دلیل دستیابی به خودکفایی و پایین بودن سطح درآمد بخش کشاورزی و نوسانات آن در مقایسه بـا سایر بخش‌های اقتصادی یک سیاست پایدار و راهبردی است.

در جامعه ما نیز به شیوه‌های مختلف از بخش کشاورزی حمایت می‌شود، هرچند این حمایت‌ها به مرور کاهش پیدا کرده و امروزه جز خرید تضمینی و یا پرداخت یارانه در مواردی محدود، کمک چندانی به کشاورزان نمی‌شود.

به نظر می رسد یکی از سیاست های حمایتی که باید به ویژه در استان های مرزی مدنظر قرار گیرد "ساماندهی صادرات" است. قابل انکار نیست که "صادرات" موتور رشد اقتصادی است چرا که این مهم در شرایط کنونی برای حضـور فعال‌تر در رقابت جهانی امری اجتناب‌ناپذیر است.

گرچه دولت در راستای حمایت از کشاورزان و یا با هدف تأمین ارز مورد نیاز کشور درهای صادرات را به سوی کشاورزان می‌گشاید، اما این سیاست‌های مقطعی دردی از آنها دوا نمی‌کند. به ویژه اینکه در چنین مواردی علیرغم منتفع شدن کشاورزان سود اصلی مثل همیشه به جیب دلالان می‌رود.

آذربایجان غربی با وجود موقعیت ژئوپلتیک به سبب داشتن ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور و پتانسیل بالای بخش کشاورزی می تواند در صورت استفاده حداکثری از مزیت های نسبی در بازارهای هدف خارجی حرفی برای گفتن داشته باشد، این در حالی است که همه ساله در فصل برداشت محصولات کشاورزی با چالش های زیادی روبروست. غافل از اینکه تجارت یک جاده دو طرفه است که ابتدا در جاده صادرات باید حرکت کرد تا به پویایی رسید.

بنابراین برای توسعه صادرات نیاز است تا مسوولان نسبت به رفع موانع و مشکلاتی که در مسیر صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد، اقدام کنند و با حمایت‌هایی که دولت می‌تواند از کشاورزان انجام دهد، زمینه را برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی مهیا سازد زیرا تحقق توسعه صادرات در استان موجب رشد و توسعه اقتصاد، ایجاد اشتغال و حل بسیاری از مشکلات موجود خواهد شد و کمک شایانی نیز به توسعه کشور در بخش‌های مختلف می‌کند.

خبرنگار: لعیا نورانی زنوز

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا