اخبار
کد خبر : 8676 ۱۳۹۸/۰۷/۲۶   ۲۰:۱۳:۰۱

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان‌‌غربی:
50 درصد بهره‌برداران کشاورزی استان کم‌سواد یا بی‌سواد هستند

 

مدیر شهرک‌های کشاورزی آذربایجان‌‌غربی گفت: 50 درصد بهره‌برداران کشاورزی استان کم‌سواد یا بی‌سواد هستند که این مسئله نشان می‌دهد برای انتقال فناوری و کشاورزی پیشرفته به کشاورزان که گلخانه نیز یکی از این مباحث است، باید بیش از پیش تلاش شود.

به گزارش نای قلم، سعید جفایی در جلسه ستاد توسعه شهرک های کشاورزی استان اظهار کرد: تعداد 216 هزار و 278 نفر بهره بردار در بخش کشاورزی استان فعالیت می کنند که شش درصد از این بهره‌برداران در عرصه واحدهای گلخانه‌ای فعال هستند.

وی تصریح کرد: شش درصد شهرک های گلخانه ای در کشور در استان قرار گرفته است که پنج درصد جمعیت شاغل در واحدهای گلخانه ای کشور در این واحدها به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

جفایی با اشاره با بیان اینکه گلخانه، صنعتی نوپا در استان و کشور است گفت: سیر تکاملی صنعت گلخانه در کشور به سرعت در حال افزایش است و استان‌های مختلف کشور این مقوله را آغاز کرده و در آذربایجان‌غربی نیز فعالیت‌های مربوط به آن وضعیت مطلوبی دارد.

این مسئول اضافه کرد: کشت در فضای آزاد، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت و هزینه محصول تولیدی بدلیل کنترل دقیق آفات و بیماری ها با روش های کنترل بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم ،صرفه جویی در مصرف آب و همچنین ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و دانش آموختگان بخش کشاورزی از مزایای استفاده از کشت های متراکم گلخانه ای است.

جفایی با تاکید بر کاهش هزینه‌های تولید در واحد سطح در گلخانه ها تصریح کرد: افزایش درآمد تولیدکنندگان، توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی و حمایت و پشتیبانی از توسعه بازار و بازاریابی نیز در ایجاد واحدهای گلخانه ای مدنظر است .

وی با بیان اینکه در حال حاضر 8 شهرک کشاورزی در استان وجود دارد، اضافه کرد: این شهرک‌ها شامل هشت شهرک گلخانه‌ای در سطح 477هکتار که دارای 554 واحد گلخانه ای و یک شهرک گلخانه‌ای بخش خصوصی در سطح 16 هکتار هستند.

جفایی تاکید کرد: در راستای توسعه شهرک‌های کشاورزی در استان، در حال حاضر بیش از 500هکتار از عرصه‌های ملی واقع در محدوده منطقه آزاد ماکو و شهرهای شمالی استان برای ایجاد واحدهای گلخانه‌ای شناسایی و امکان‌سنجی شده است.

وی اضافه کرد: بیشترین تولید محصولات گلخانه‌ای در آذربایجان‌غربی به ترتیب گوجه‌فرنگی، هندوانه، پیاز و خربزه و ... است و عمده شهرستان‌های فعال تولید کننده در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای، ارومیه، میاندوآب، سردشت و پلدشت و بوکان و شاهین دژهستند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا