اخبار
کد خبر : 867 ۱۳۹۴/۰۸/۰۳   

انتقال آب دریاچه وان ترکیه در دستور کار قرار ندارد

* پنج دانشگاه داخلی و خارجی در حال بررسی این پیشنهاد هستند

دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. عمیق ترین نقطه آن 16 متر است.

این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.

دریاچه وان بزرگترین دریاچه ترکیه در غرب شهر وان قرار گرفته است، در بخش شمال غربیِ این دریاچه، کوه سبحان به ارتفاع 4 هزار و 58 متر و در قسمت جنوبی آن، کوههای اختیار شهاب قرار گرفته اند.

شکل گرفتن دریاچه نمکیِ وان ناشی از فعالیت های آتشفشانی در سالیان دراز بوده است، آب آن از جویبارهایی که از کوه ها سرازیر است، تامین می شود. این دریاچه 120 کیلومتر طول، 80 کیلومتر پهنا دارد و ژرفای میانگینِ آن 171 متر است ( ژرف ترین بخش آن 451 متر است)، مساحت دریاچه وان به 3٬755 کیلومتر مربع می رسد.

رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه پیشنهاد انتقال آب دریاچه وان برای احیای ارومیه از طرف ترکیه مطرح شده است، گفت: هرچند این موضوع در دستور کار ستاد قرار ندارد اما با توجه به اهمیت احیا، پنج دانشگاه داخلی و خارجی در حال بررسی این پیشنهاد هستند.

مسعود تجریشی در گفت و گو با ایرنا افزود: انتقال آب این دریاچه مد نظر ستاد احیای دریاچه ارومیه نیست و این پیشنهادی است که طرف های ترک به ایران ارایه کرده اند.

چندی پیش پایگاه اینترنتی حریت ترکیه از طرح انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه خبر داده بود. دریاچه ارومیه، دومین دریاچه بزرگ نمک جهان است و 147 کیلومتر تا دریاچه وان فاصله دارد

رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اهمیت احیای دریاچه و همچنین تاکید دکتر روحانی مبنی بر بررسی تمام گزینه های مطرح، تصریح کرد:از این رو یک گروه تحقیقاتی در حال بررسی پیشنهاد ترکیه برای انتقال وان به دریاچه ارومیه است.

تجریشی ادامه داد: به دلیل افزایش آب ورودی به دریاچه وان تراز آب آن بالا آمده و از این رو اکسیژن به لایه های زیرین آن نمی رسد و برای آبزیان موجود در دریاچه مشکل ایجاد کرده از این رو یکی از راه هایی که می تواند دریاچه وان نفس بکشد این است که مقداری از آب آن خارج شود.

وی گفت:زمانی که طرف های ترک این پیشنهاد را مطرح کردند، یک گروه تحقیقاتی متشکل از پنج دانشگاه داخلی و خارجی ( دانشگاه وان ترکیه و یک دانشگاه اروپایی ) تشکیل و در حال بررسی علمی، فنی و اینکه انتقال آب چه آثاری ممکن است به همراه داشته باشد، هستند.

وی در پاسخ به اینکه اگر جواب این بررسی ها مثبت باشد، آیا ستاد با انتقال آب وان به دریاچه ارومیه موافقت می کند؟ گفت: هرگاه این گروه تحقیقاتی توانستند از لحاظ فنی و علمی جواب قانع کننده ای ارایه کنند آن وقت ستاد آن را در دستور کار قرار می دهد، اما اکنون ستاد به هیچ عنوان وارد این موضوع نشده است.

وی اظهار کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه از هفت وزیر و چندین گروه تحقیقاتی تشکیل شده است، بنابراین زمانی که نتیجه ارزیابی به آن ارایه شود مورد بررسی و تصمیم گیری می شود.

انتهای پیام /


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا