اخبار
کد خبر : 8642 ۱۳۹۸/۰۷/۲۰   ۱۰:۱۷:۵۵

یادداشت؛
مشارکت سیاسی مؤثر مردم؛ تجلی وحدت و انسجام

 

انتخابات مظهر مشارکت ملی و تضمین‌گر منافع ملی در عالی‌ترین سطوح است. زیرا مشارکت سیاسی مؤثر مردم در درون کشور وحدت و انسجام مردم و امیدشان به آینده را متجلی می‌سازد و در ابعاد خارجی خود نقشه‌های بدخواهان نسبت به انقلاب اسلامی را خنثی می‌کند و این پیام را صادر می‌کند که پیوندی وثیق میان ملت و حاکمیت برقرار است و  مردم در جهت اعتلای منافع و امنیت ملی‌شان پای ارزش‌های ملی خود ایستاده‌اند.

برگزاری انتخابات رقابتی و پرشور نشانگر آن است در این نظام سیاسی این مردم هستند که حرف اول و آخر را می‌زنند.

برگزاری چنین انتخاباتی در شرایطی که مردم با مشکلات و تنگناهای عدیده اقتصادی مواجهند و اعتمادشان نسبت به حاکمیت به علل مختلف دچار خدشه شده است و نسبت به آینده‌شان دچار تردید شده‌اند، نیازمند بسترسازی مناسب از سوی متولیان آن است.

دولت باید نقش خودش را در حوزه اجرایی در برگزاری یک انتخابات سالم، رقابتی و به دور از نگاه سیاسی ایفا کند، شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر که وظیفه تأیید صلاحیت نامزدها را برعهده دارد  و نهادهای قضایی، اطلاعاتی و امنیتی به عنوان مراجع استعلام هم مر قانون را سرلوحه قرار دهند و در فضایی شفاف از تأثیر سلیقه‌ها و جوسازی‌ها علیه افراد جلوگیری کنند.

تجربه حال نشان داده است که هرگاه فضا برای حضور عناصر مؤثر و مهم جناح‌ها و گروه‌های مختلف که هر یک به نحوی تعهد خود را به انقلاب اسلامی نشان داده‌اند فراهم‌تر بوده و اهرم نظارت آنها را از گردونه انتخابات خارج نکرده، ماحصل انتخابات مجلس تشکیل مجلسی ملی‌تر و کلان‌نگرتر بوده است.

مقدمه فراهم شدن چنین شرایطی بی شک آن است که هر چقدر نسبت به خطاهای مالی و اخلاقی نامزدها با حساسیت بیشتری توجه می‌شود، از تأثیر مواضع جناحی و سیاسی افراد بر تأیید صلاحیت‌شان کاسته می‌شود. کسی که دلبستگی و وابستگی‌اش را نسبت به انقلاب اسلامی نشان داده و کارآمدی و دید کلان و ملی خودش را به اثبات رسانده فارغ از اینکه در چه جناح و گروه سیاسی قرار دارد، باید بتواند در برابر رأی آگاهانه مردم قرار گیرد.

خلاصه کلام مشارکت گسترده مردم در انتخابات تجلی وحدت و خنثی کننده توطئه‌ها علیه ایران اسلامی است. رمز این  مشارکت هم افزایش امید مردم به آینده و اعتماد مردم به مجموعه حاکمیت است. انتظار است دست‌اندرکاران این رویداد مهم تمهیدات و تسهیلات لازم را برای فراهم ساختن شرایطی که نتیجه آن افزایش تمایل آحاد مردم به مشارکت در انتخابات است را در اقدامات آتی خود مد نظر قرار دهند و در راه تأمین منافع ملی کشور قدم بردارند.

تدوین: مهسا نوری

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا