Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8625 ۱۳۹۸/۰۷/۱۶   ۲۱:۰۷:۴۵

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی:
علت مرگ مادر باردار بیماری پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک بود

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: علت مرگ مادر باردار بیماری پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک و تاخیر در مراجعه بوده است .

به گزارش نای قلم، به دنبال درج اخبار ضد و نقیضی در خصوص مرگ مادر باردار در فضای مجازی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان و فوق تخصص انکولوژی خون توضیحات لازم را ارائه کردند .

فوق تخصص انکولوژی خون در این خصوص گفت: بیماری پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک ( TTP ) یک بیماری بسیار خطرناک و جدی هم برای جنین و هم برای مادر است .

اصغری افزود: پلاسمافرزیس (تعویض پلاسما) یکی از اقداماتی است که با حذف آنتی بادی ها باعث کمک به بهبودی می شود ولی علت اصلی در مرگ این مادر تاخیر در مراجعه بوده است، بیمار اگر از پنج روز قبل که علامت دار بوده مراجعه می کرد قطعا شانس بهبودی بیشتر بود .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان نیز گفت: بیماری TTP یک بیماری بسیار خطر ناکی است که در بسیاری از منابع پزشکی هم آمده که با مرگ و میر بالایی همراه است و هر چقدر مراجعه بیمار دیرتر باشد احتمال این مرگ و میر بالاتر است .

ابراهیم حسنی افزود: متاسفانه این بیمار چند روز بعد از شروع علایم به بیمارستان مراجعه کرده ولی تیم پزشکی سریعا فعال شده و بیمار بلافاصله توسط رزیدنت زنان و سپس توسط فوق تخصص زنان و متخصص داخلی ویزیت شده و آزمایشات لازم انجام شده و درخواست مشاوره فوق تخصص خون نیز شده که به هر حال تشخیص TTP داده شد .

وی اضافه کرد: چون یکی از کمک هایی که می تواند به این بیمار انجام گیرد پلاسمافرزیس است که درخواست آن نیز شده است ولی باید به این نکته نیز توجه داشت این بیماری مثل یک عمل جراحی نیست که فرض کنید مثلا شریان بیمار قطع شده و آن را ترمیم کنند و بیمار نجات پیدا کند بلکه این بیماری یک بیماری داخلی است که ممکن است هفته ها هم درمان کنید و نتیجه نگیرید .

باز هم تاکید می کنم اینکه از آغاز علایم بیماری چه مدت گذشته باشد بسیار مهم است و نهایتا همکاران فوق تخصص و پزشکان معالج تصمیم به انجام پلاسمافرزیس می گیرند. به گفته وی درخواست بیمار پلاسمافرزیس برای بیمار ساعت 11 شب انجام می گیرد و حتی رئیس دانشگاه تا ساعت 12 شب پیگیر موضوع بودند و با مدیر کل انتقال خون صحبت شده و اعلام کردند که دستگاه فعلا خراب است و امکان پلاسمافرزیس نیست و تصمیم به اعزام بیمار به تبریز گرفته شد .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان تاکید کرد: اینکه برخی علت مرگ مادر را نقص دستگاه پلاسمافرزیس قلمداد می کنند اصلا درست نیست .

حسنی ادامه داد: نقص فنی وقتی گفته می شود که مثلا بیمار به دستگاهی وصل بود و آن دستگاه دچار مشکل شده و باعث مرگ بیمار شده است و اصلا همچین چیزی وجود ندارد .

وی گفت: از سوی دیگر اقدام درمانی پلاسمافرزیس اینگونه نیست که مثلا اگر دو ساعت دیرتر انجام گیرد بیمار فوت می کند و اگر دو ساعت زودتر انجام شود حتما بیمار نجات می یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان تاکید کرد: آنچه در فضای مجازی آمده به هیچ عنوان اصل واقعیت نیست.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا