اخبار
کد خبر : 8602 ۱۳۹۸/۰۷/۱۳   ۲۱:۱۶:۴۷

ضرورت اصلاح فرهنگ موتورسواری؛
پیک مرگ را جدی بگیریم

 

سریع، راحت، کم مصرف، قدرت مانور بالا و بی دغدغه برای جای پارک و جریمه؛ اینها تنها گوشه ای از ویژگی های موتورسیکلت است که افراد به ویژه جوانان را وسوسه می کند تا بگازند و بتازند.

دوچرخی که در طول سال و به ویژه در فصول گرم، میزان استفاده از آن به شدت بالا می رود و متاسفانه میزان تصادفات و مرگ و میرهایش به همین ترتیب.

همه می دانند علی رغم همه نقاط قوتش که به برخی از آنها در بالا اشاره شد، این دوچرخ سر به هوا، نقاط ضعفی نیز دارد که مهم ترین آن کشنده بودنش در تصادفات رانندگی است.

این نقطه ضعف اگر با سهل انگاری راکب همراه شود، اثری صد چندان بر شدت حادثه و تبعات جبران ناپذیر آن می گذارد؛ سهل انگاری در رفع نواقص فنی مانند چراغ جلو و خطر عقب، گارد محافظ، ترمز های مناسب و البته عدم استفاده از کلاه ایمنی!

علی رغم سال ها توصیه و هشدار و تاکید از سوی همه نهادها به ویژه پلیس، همچنان شاهد بی میلی موتورسواران در استفاده از کلاه ایمنی هستیم ، کلاهی که اگر سرمان نگذاریم بدکلاهی سرمان رفته!

هرچند علل این پدیده نیاز به بررسی دقیق دارد که روشن شود این بی رغبتی در استفاده از کلاه ایمنی به دلیل بی کیفیتی کلاه های ایمنی است یا فرهنگ نادرست راکبان و یا حس خوب موتورسواری بدون کلاه؟ و شاید علل دیگر...!

اما بی تردید حساس سازی افکار عمومی به ویژه جوانان با بهره برداری از ظرفیت رسانه ها و نمایش فجایعی که در پی حوادث ناگوار رانندگی موتورسوارانِ بدون کلاه رخ می دهد در ترویج استفاده از "کلاه ایمنی" بی تاثیر نخواهد بود.

حوادثی که روزانه در گوشه و کنارمان رخ می دهد و اغلب نیز جوانان و نوجوانان و آینده سازان این مملکت را به خاک و خون می کشد و داغشان را تا سال ها بر دل پدران و مادرانشان می گذارد.

متاسفانه سوانح کم نیست و همین دو چرخ حالا روزانه جان جوانان بسیاری را می گیرد و نقشی پررنگ در سیاهیِ جدول سوانح رانندگی دارد.

اما چه باید کرد...!؟

بی تردید در عرصه فرهنگ سازی اقداماتی از جمله؛ استفاده از انیمیشن های جذاب و داستانی که نمی دانیم چرا نمایش آنها از رسانه ملی اخیراً بسیار محدود شده، بهره برداری از ظرفیت مدارس و ارتباط گیری با دانش آموزان دبیرستانی و آموزش آنها، تهیه و نمایش فیلم های کوتاه، داستانی و تلویزیونی با موضوع حوادث رانندگی، بررسی وضعیت کلاه های ایمنی موجود در بازار از نظر کیفیت، راحتی، استحکام و قیمت و رفع نواقص آن، تعیین معابر ویژه تردد موتورسواران و نظارت برآن و ... می تواند گام های مثبتی در کاهش قربانیان حوادث رانندگی موتورسیکلت ها باشد.

مقابله اجتماعی و انتظامی با تردد موتورسواران فاقد گواهینامه، آموزش منظم راکبان موتورسیکلت های توقیفی، تاکید بر رفع نواقص فنی موتورسیکلت ها به ویژه چراغ های جلو و عقب این وسیله نقلیه، پرهیز از حرکت در جاده های پرتردد، آزادراه ها و بزرگ راه ها، پوشیدن لباس های شب نما، پرهیز از حمل وسایل سنگین و سرنشینان متعدد و خودداری از موتورسواری بدون کلاه ایمنی از دیگر مسائلی است که پلیس راه از راه های مختلف آنها را به عموم مردم منتقل و آموزش می دهد.

باتوجه به روند رو به رشد استفاده از موتورسیکلت به ویژه در شهرهای شلوغ و پرترافیک و روستاها به هیچ وجه نباید از این "پیک مرگ" غفلت کرد. هر چند اصلاح زیرساخت ها و بهینه سازی جاده ها و وسایل نقلیه باید در اولویت قرار گیرد و انجام شود و اتفاقاً کارشناسان پلیس راه سهم دستگاه های مقصر در سوانح را نیز مشخص و برآن تاکید دارند، اما بی تردید اقدامات هماهنگ نهادهای دولتی و عمومی به خصوص خانواده و والدین در اصلاح فرهنگ موتورسواری گامی موثر در راستای کاهش سوانح و تلفات رانندگی موتورسیکلت هاست.

تقی کبیری

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا