Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8592 ۱۳۹۸/۰۷/۱۰   ۲۲:۱۵:۰۲

یادداشت؛
توسعه فرهنگی زیرساخت توسعه سیاسی

 

مبناي توسعه در همه و تمامي ابعاد باورها، ارزش‌ها و هنجار‌هاي جامعه است که در دوره‌ها و مقاطع گوناگون تاريخي يک ملت شکل گرفته و به منصه ظهور درآمده است.

توسعه به معني رشد و ترقي و تکامل انسان‌ها در همه ابعاد وجودي بشر است و هم شاخصه‌هاي مادي و هم شاخص‌هاي معنوي را شامل مي‌شود.

توسعه سياسي در ديد و منظر اهل نظر از شاخصه‌هاي توسعه است با هدف رسيدن به پيشرفت، صنعتي‌شدن، رفع فقر، رفع وابستگي، ايجاد تحولات ساختاري در تمامي بخش‌هاي جامعه و گذار از وضعيت و حالت نامطلوب زندگي گذشته به شرايط مطلوب و بهتر.

عمل و کنش سياسي در هر زمينه مربوط و هر قالب و شکل آن اقتباس و برگرفته از معيار‌ها، اصول و سازوکار‌هايي است که از فرهنگ و تربيت فرهنگي و فکري برآمده است.

سياست و علم سياست را در تعريفي عام مي‌توان تدبير امور مردم و شيوه اداره زندگي آنان تعريف نمود. عمل و کنش سياسي در هر زمينه مربوط و هر قالب و شکل آن اقتباس و برگرفته از معيار‌ها، اصول و سازوکار‌هايي است که از فرهنگ و تربيت فرهنگي و فکري برآمده است. يعني فرهنگ است که به سياست و سياستمداران جهت و خط داده و آنها را هدايت مي‌نمايد و چگونگي رويکرد و عملکرد سياست‌ورزان را تبيين، تعيين و تنظيم نموده و نقشه راه و هدف‌گذاري را به عهده داشته و ترسيم مي‌نمايد.

از جهت ديگر عمل سياسي و رفتار‌هاي سياسي در اين چرخه مورد بررسي و مداقه قرار گرفته و بازتعريف شده و در بينش نظري و عملي، ايده و کنش، فرهنگ و توسعه آن نقشي بي‌بديل و اثر قوي و الهام‌بخشي دارد، يعني هم فرهنگ در سياست و هم سياست در فرهنگ اثر وضعي مستقيم داشته و در پهنه جامعه تاثير و تاثري به هم تنيده دارند.

کارگزاران، مسئولان و سياسيون آن در عرصه فردي و اجتماعي براي انسان و جامعه هويت ارزشمند و قابل احترام توأم با کرامت، حريت و آزادگي قائل بوده و زمينه‌هاي توسعه و بالندگي آنان را در تمامي عرصه‌ها فراهم و مهيا خواهند نمود و در محيط و فضايي شفاف مردم و سياسيون به پرسش‌گري و نقد و پاسخگويي همت گمارده و فضيلت، شايستگي و مردم‌سالاري ديني و عدالت و رفاه اجتماعي و اقتصادي و کرامت انساني را حاکم و نهادينه نموده و در پرتو آن توسعه پايدار در تمامي زمينه‌ها و ابعاد آن تحقق و مطالبات اقشار گوناگون در روندي مردمسالارانه و دموکراتيک به منصه ظهور درخواهد آمد.

رضا مرادی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا