اخبار
کد خبر : 8586 ۱۳۹۸/۰۷/۰۹   ۲۲:۳۸:۵۸

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:
طرح جامع زراعت در استان/ ارقام مقاوم به کم آبی و آفات تولید می شود

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ارقام مقاوم به کم آبی و آفات برای تولید نهال و بذر در استان تولید می شود.

به گزارش نای قلم، اکبر کرامتی در جلسه هماهنگی و پیگیری اجرای طرح های ترویجی، زراعت و باغبانی در حوزه دریاچه ارومیه با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی در راستای اجرای طرح های ترویجی، زراعت و باغبانی در حوزه دریاچه ارومیه اقدامات قابل توجهی انجام داده و در دست اجرا دارد، گفت: طرح جامع زراعت به ‌منظور احیای دریاچه ارومیه در ۹ شهرستان حوزه آبریز این پهنه آبی در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات کشاورزی حفاظتی، استفاده از تکنیک‌های به ‌زراعی، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در جهت کاهش مصرف آب، استفاده از ارقام و الگوهای کم‌آب‌بر از اهداف اجرای این طرح است افزود: افزایش راندمان تولید و کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب نیز از دیگر اهداف اجرای این طرح بوده و در اولویت فعالیت‌های بخش کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: برنامه های کاهش مصرف آب باید با تغییر ترکیب کشت نسبت به تخصیص اراضی به محصولات زراعی  با جدیت پیگیری شود.

کرامتی افزود: ارقام مقاوم به کم آبی و آفات برای تولید نهال و بذر در استان تولید می شود به طوری که در حال حاضر ۱۱ رقم بذر مورد تایید موسسه بذر و نهال کشور و نهال های پایه کوتاه رویشی در استان تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشت های گلخانه ای، تغییر زمان کشت با توجه به شرایط اقلیمی، تغییر سیستم های نوین آبیاری، اصلاح، حذف و جایگزینی باغات و مدیریت کف باغ یکی از عواملی است که در افزایش راندمان تولید محصول تاثیر بسزایی دارد که در اولویت کارهای اجرایی  قرار دارد.

مدیر ترویج و هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اجرای برنامه تحولی ترویج برای احیای دریاچه ارومیه با رویکرد مدیریت تلفیفی اظهار کرد: مدیریت ترویج جهادکشاورزی آذربایجان غربی دو طرح ترویجی و آموزشی برای مشارکت جوامع محلی درجهت مشارکت دراحیای دریاچه ارومیه را در دست اجرا دارد که طرح تحولی احیای دریاچه با رویکرد مدیریت تلفیقی و استقرار کشاورزی پایدار شامل این طرح ها است.

بیتا احمدیان افزود: سایت های الگویی و روزهای مزرعه که نیزدر طول سال برگزار می شود نیز جزو رویکردهای آموزشی این بخش در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه طرح تحولی نیز ۲ فاز این طرح اجرا شده و فاز سوم نیز در دست اجراست که در این راستا اعتمادسازی و افزایش آگاهی کشاورزان لازمه ورود به جامعه محلی و افزایش مشارکت آنان در اجرای این طرح است.

مدیر ترویج و هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: با توجه به اینکه آموزش و توانمندسازی جزو کارهای اساسی مدیریت ترویج است، تا کنون از آغاز اجرای طرح هشت هزار نفر روز در این راستا آموزش های لازم را در سال های گذشته دریافت کرده اند که شامل کارشناسان، بهره برداران، کارشناسان شرکت های فنی و مهندسی و زنان روستایی و عشایری هستند.

احمدیان یاد آور شد: فاز سه طرح تحولی نیز در چندین سایت و کانون در استان در شهرهای مختلف از جمله ارومیه، شاهیندژ، میاندوآب، اشنویه، سلماس، مهاباد و تکاب در حال اجراست.

فرهاد سرخوش مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی نیز در این جلسه صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی را از مهمترین برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است گفت: جنبه اجرایی و عملیاتی کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی برای ستاد از اهمیت زیادی برخوردار است و باید برای ۶۰ درصد آب مصرفی باقیمانده نیز برنامه ریزی درست و جامعی داشته باشیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا